Sony's persconferentie - kwaliteit boven kwantiteit

Stefan (Nebo)

Het is 2:50 uur als de wekker gaat. Nog tien minuten en dan begint Sony aan haar persconferentie. Ik heb er pas iets meer dan een uur slaap op zitten, te danken aan de persconferentie van Ubisoft. Vorig jaar was ik erbij. Koei, Pheno en ik wisten via de onofficiële ingang voor catering naar binnen te lopen. Dat dit niet helemaal de goede ingang was, merkten we pas toen we honderden mensen zagen wachten bij een partij hekken aan de andere kant van het terrein. Fris en fruitig, dat was ik toen. Zonnebril op mijn kop, geen jetlag, een broodje Subway van Nathan Drake om mijn honger te stillen en lachende gezichten van Pheno en koei om mij gezelschap te houden. Fris en fruitig, dat was ik vannacht niet. Wekker uit, ik kijk morgenochtend wel.

Inmiddels heb ik de gehele conferentie terug gekeken, en ik moet eerlijk bekennen; ik verwachtte meer. Sony wist vorig jaar al een hoop gebakken lucht te verkopen, maar dat was dit jaar niet veel anders. Men ging dit jaar wel spectaculair van start met de aankondiging van Quantic Dreams' Beyond: Two Souls. Kenners van Heavy Rain zullen zich direct thuis voelen bij het zien van de beelden. Prachtige animaties, één en al grafisch spektakel en Hollywood-ster Ellen Page liet zien dat emoties ook in deze game hoog op zullen lopen. Dit keer ervaart ze geen tienerlijke zwangerschap en gaat ze ook geen droom in een droom in een droom ontwerpen. Ellen Page heeft, onder de naam Jody Holmes, paranormale krachten (voor zover een droom in een droom in een droom in een droom niet paranormaal is) waarmee ze, zo toont de trailer, aardig wat dood en verderf zaait. Wat de game precies in zal houden weten we nog niet, maar mijn interesse is gewekt.

Ook Kratos maakte dit jaar weer zijn opwachting. God of War: Ascension is een prequel waarin we meer moeten leren over de oorsprong van Kratos. Een tijd geleden hebben we al de eerste multiplayer-beelden gezien, maar de honger naar beelden van de singleplayer werd vannacht pas gestild. Kratos speelt met de tijd en heeft ook andere, nieuwe trucjes voor ons in petto. Los daarvan lijkt God of War: Ascension meer van hetzelfde te worden. Hoewel de toevoeging van multiplayer en een nieuwe verhaallijn voor de singleplayer voldoende zou moeten zijn, hebben de beelden mij tot dusver weinig voldoening gebracht. Het 'been there, done that'-gehalte is duidelijk merkbaar. Nee, ik ben nog niet overtuigd.

De derde, en wat mij betreft laatste, grote titel van Sony kwam niet als verrassing. We wisten dat we beelden gingen zien van The Last of Us. Dat het geen verrassing meer zou zijn, betekende niet dat de beelden geen indruk meer konden maken. In tegendeel, Naughty Dog bewijst maar weer eens wat voor talent ze daar in huis hebben. Hard, ruw, grof, overleven, ten koste van alles, bescherm het kind, geen genade. Dit zijn de dingen die door mijn hoofd spookten tijdens het zien van de gameplay. Dit is een game die mij zal opzuigen. Dit is een game waar je een PS3 voor wilt hebben.

Maar waar was Insomniac Games? Waren zij niet bezig met een nieuwe Ratchet & Clank? En Sucker Punch? Nu Sly in de handen van Sanzaru Games ligt, had ik gehoopt op een nieuw project van de voormalige Sly-ontwikkelaar. Hoewel we het stiekem al wisten, was ook de afwezigheid van The Last Guardian een gemis. Ook Hollands trots Guerrilla Games had ik stiekem verwacht op het podium. Assassin’s Creed voor de PS Vita is leuk, maar waar is de first party ondersteuning van Sony? De conferentie van Sony was er niet alleen één van lang verwachte aanwezigheid, maar ook één van onverhoopte afwezigheid. Zou Sony iedereen in de zaal daarom weggestuurd hebben met een PlayStation Plus-abonnement?


Tot volgend jaar, misschien dat we dan meer laten zien!