Syntus en Gelderland: maling aan de klant

Luc (LvanLier)

Leuk de afgelopen dagen wat heen en weer gebeld en gemaild. Want de OV-reiziger wordt weer eens als oud vuil behandeld. Gezien het grote aantal OV-gebruikers op deze site, vertel ik hier graag het verhaal. Wat is er aan de hand?

‘Systeemtechnische redenen’ bij de OV-chipkaart dreigen voor buspassagiers tot duurdere kaartjes te leiden. Wegens werkzaamheden rijdt Syntus-bus 105 niet tussen Arnhem en Sportcentrum Papendal. In plaats van dat Syntus zelf een pendelbus regelt, worden passagiers naar Papendal in het weekend nu doorverwezen naar lijn 109 van Connexxion-dochter Breng. De OV-chipkaart kan in deze bus echter niet worden gebruikt. De reizigers dienen daarom een papieren kaartje te kopen van € 2,-. Dat is duurder dan het normale tarief. Voor gewone reizigers bedraagt het verschil 13 cent, maar voor passagiers die een kortingkaart of een abonnement hebben, en voor overstappende reizigers (die dus het basistarief al hadden betaald) loopt het prijsnadeel op tot om en nabij een euro per enkele reis. Ze betalen dus zo’n 100% te veel. En abonnementhouders zouden sowieso niet voor de rit behoeven te betalen.

Het kan toch niet zo zijn, dat technisch gedoe rond de OV-chipkaart leidt tot financieel nadeel voor passagiers? Trouwens, ook het feit dat het in financiële nood verkerende Syntus blijkbaar de middelen mist om zelf een vervangende pendelbus in te zetten, maar het vervoer uitbesteedt aan Connexxion, belooft weinig goeds voor de toekomstige omgang met de reiziger.

Al met al redenen genoeg om maar eens aan de slag te gaan.

Om te beginnen maar eens met Syntus gebeld. Die voelden zich overvallen. Zo’n onverwachte vraag… Ze moesten op het hoofdkantoor in het altijd gezellig en sfeervolle Doetinchem eerst even uitzoeken, hoe het zat. Later kwam tekst en uitleg van Syntus. Het vervoer van/naar Papendal is op verzoek van de Provincie Gelderland op deze wijze geregeld. Terwijl Syntus een veel betere oplossing had voorgesteld. Maar daar voelde de provincie niets voor. Tot zover de reactie van Syntus.

Daarna maar eens bij de Provincie Gelderland aan de bel getrokken. Die beaamde dat er inderdaad voor was gekozen, de reizigers door te verwijzen naar de Connexxion-bus. Inclusief prijsnadeel voor die reizigers. Na kritisch doorvragen over die extra kosten voor de passagiers, luidde de reactie “Wij zijn als provincie Gelderland geen opdrachtgever op de buslijn 109 van Breng, dat is de Stadsregio Arnhem Nijmegen.” Beschamend. Door werkzaamheden kan de bus niet rijden, de reizigers worden naar een andere buslijn van een andere opdrachtgever doorverwezen, maar als er vragen over komen, dan geeft men niet thuis. Want die bus valt dus onder een andere opdrachtgever. Dat is, wat men noemt “Het probleem over de schutting flikkeren.” Ik kan en wil niet begrijpen, waarom het in ons land wordt geaccepteerd dat er zo achteloos met de OV-reiziger wordt omgesprongen.

Maar er speelt nog iets anders. Syntus had toch een beter plan ingediend? Die vraag ook maar even gesteld. De Provincie Gelderland antwoordt: “We zijn in goed overleg tussen Syntus en de provincie Gelderland tot deze oplossing gekomen. Er is geen sprake geweest van een betere oplossing door Syntus voorgesteld aan de provincie.” Raar. Syntus stelt dat ze een betere oplossing hebben aangedragen, maar de provincie Gelderland ontkent dat. Die ontkenning dus maar weer aan Syntus voorgelegd. Want een van tweeën liegt: Syntus of de Provincie Gelderland. Van Syntus sinds deze vraag taal nog teken. Doodse stilte.

Zorgelijk.