Duitse Hardheid (MediaMangel)

Luc (LvanLier)

Iedere dinsdagavond bespreekt Luc van Lier een hoogte- of dieptepunt van het Nederlandse medialandschap. Vandaag aandacht voor een televisiecommercial voor Calgon.

Het was eigenlijk in een flits voorbij, maar ik zag vandaag tijdens een rondje zappen langs de televisiekanalen weer een schrijnend voorbeeld van hoe de consument glashard in de maling wordt genomen.

Calgon. U weet wel, van die overbodige troep waar uw wasmachine zogenaamd langer van meegaat. Die hebben een nieuw reclamespotje. Een droplul in een laboratoriumjas staat voor de landkaart van Nederland. Die is bezaaid met rode stippen. (Die landkaart, dus.) Voice-over: “Wetenschappers doen onderzoek naar de hardheid van het Nederlandse water.” Rode stippen op een kaart hebben altijd iets alarmerends. Dus ook in dit geval. Ze zijn bedoeld om de indruk te wekken, dat ons land is vergeven van het keiharde water, dat al krakend van de kalk uit onze waterleidingen komt knarsen. Menig huisvrouw zal, als het aan de makers van dit misleidende reclamespotje ligt, naar de winkel hollen om zich grote hoeveelheden Calgon aan te schaffen, teneinde haar zieltogende wasapparaat nog van een redelijke resterende levensduur te voorzien. Fout. In nagenoeg heel Nederland is het leidingwater zo zacht (of preciezer gezegd: zo vrij van kalk, uitgedrukt in de prachtige term ‘Duitse Hardheid’) dat het toevoegen van Calgon helemaal nergens voor nodig is. Nederlandse wasmachines lijden helemaal niet aan de technische variant van de aderverkalking.

Reclamemakers zijn hufters die trachten, de Nederlandse boodschapper een rad voor ogen te draaien met suggestieve reclamespotjes voor volstrekt overbodige rotzooi. Zoals dat stuk verdriet dat namens de firma Calgon de Nederlandse televisiekijker in de maling neemt. Uw wasmachine gun ik een lang leven. Over de door mij gewenste resterende levensduur van de makers van dat belachelijke spotje zal ik beleefdheidshalve maar zwijgen.