UitgePerst

Luc (LvanLier)

Iedere dinsdagavond bespreekt Luc van Lier een hoogte- of dieptepunt van het Nederlandse medialandschap. Vandaag aandacht voor het einde van De Pers.

Het is afscheid nemen geblazen. Het Parool zal het voortaan zonder de briljante tekenaar Peter van Straaten moeten zien te rooien. Een groot verlies.

Maar een nog groter verlies voor de Nederlandse krantenlezer is het einde van De Pers. Een zeer lezenswaardige kwaliteitskrant met een frisse kijk op het nieuws. Uitstekende journalisten die bovenop het nieuws zaten en zich geen knollen voor citroenen lieten verkopen. Goede columnisten, zoals de voormalige FOK-columnist Doordevil die elke vrijdag een stukkie schreef. Mooie politieke beschouwingen, die het resultaat waren van gedegen onderzoek. De rubriek “Pinokkio’, waarin het waarheidsgehalte werd onderzocht van uitlatingen van politici, persvoorlichters en anderen die de media haalden. Een rubriek die vervolgens werd gejat door de NRC, maar dat terzijde. En naast de kruiswoord- en sudokupuzzels waarmee je in ieder blaadje al wordt doodgegooid, ook iedere dag een cryptogram. Een krant voor de slimmere lezer, dus.

Ik zag een onderzoek voorbijkomen, waarin wordt gesteld dat veel lezers helemaal niet zien of een artikel afkomstig is uit een kwaliteitskrant of uit een of ander flutblaadje. Dat klopt. Het klootjesvolk heeft geen idee. De beter opgeleide lezer wel, daar durf ik best een fraaie fles wijn om te verwedden. Maar blijkbaar is zo’n goede krant niet te vullen met advertenties.

Raar. Dan heb je als uitgever een topproduct in handen, waarmee je een wat hoger opgeleid publiek kunt bereiken. En dan lukken de advertentieverkopen niet. Nu zou dat ook wel een beetje kunnen komen door de slechte verkrijgbaarheid van De Pers. Op stations en de andere locaties waar de bakken met kranten stonden, was De Pers  heel vaak op. Zonde.

Maar goed. Kwaliteit verkoopt dus niet. Kijk ook maar naar de televisiezender Het Gesprek. Mooie interviews in plaats van rotzooi. Ook mislukt. We zijn een dom volk met z’n allen. Wij willen troep. Wij willen de vullis van RTL. Wij willen slechte kranten. En de adverteerders? Die houden dat in stand.

Mislukte De Pers door een te kleine oplage? Door falende distributie? Door ongeschikte advertentieverkopers? Daar zal ooit nog wel een of ander leuk mediastudentje op afstuderen. Maar hoe dan ook: het verdwijnen van De Pers betekent een forse verschraling van het Nederlandse krantenlandschap.