NS dievenbende

Luc (LvanLier)

Ik ben niet kwaad te krijgen. Met een zonnig humeur ga ik door het leven. Maar het is ze gelukt, die boeven van de NS. De rook komt uit mijn oren, en schuimbekkend doe ik hier mijn verhaal. Want geheel onverwacht stijgen morgen de treintarieven voor de passagiers die nog niet met een chipkaart reizen.

Na de lokettoeslag komen de dieven van de NS nu ook met een inkttoeslag. Vanaf morgen. 20 cent per papieren treinkaartje. Ze zeggen dat het papier van de treinkaartjes weliswaar volgens milieuvriendelijke normen wordt geproduceerd, maar dat de inkt die de conducteur gebruikt om de kaartjes af te stempelen een slecht effect op het milieu heeft. Neem een ander in de maling! Dan kan de conducteur toch gewoon op pad met zo’n knippertje waarmee je een poppetje of een stoomlocomotiefje in dat kaartje kan stansen? Veel gemoedelijker, veel milieuvriendelijker. Maar nee hoor. De NS doet het weer anders. Die  zoeken hun toevlucht weer gewoon tot de falende techniek van de OV-Chipkaart. De passagiers die nog op papier reizen, worden gewoon met grof geweld de OV-Chipkaartfuik ingedreven.

En denk nou niet dat die graaiers met een leuke actie de reiziger aan de chipkaart trachten te krijgen. Je kan bij het aanzetten van het reizen op saldo de klant toch bijvoorbeeld tien koffiebonnen cadeau doen? Gezellig, op het station naar de Starbugs, met gratis gemalen insectenlijkjes. Geheide publiekstrekker. Maar nee hoor, dat is niets voor de NS. Die moeten daar niks van hebben, dat goedschiks. Kwaadschiks, zo moet het! Gewoon met een flauwekulsmoes de reizigers een poot uitdraaien. Reken maar uit, wat de NS verdient, met die belachelijke inkttoeslag. Toch wel een miljoentje of twee per week.

En wat ik ook vrij schandelijk vind, is dat de NS het verplichte overleg met het Landelijke Consumenten Advies LOCOV gewoon heeft overgeslagen. Want er was opeens haast bij. Ze hadden ervoor gekozen om voor de prijsstijging een weekend uit te kiezen. Aangezien de treinen op zondagochtend wat later beginnen te rijden dan op andere dagen, hebben ze dus wat meer tijd beschikbaar voor het aanbrengen van de benodigde computerprogramma’s. En om boekhoudkundige redenen moest de tariefstijging op de eerste dag van een kwartaal ingaan. Dit weekend dus. Maar als je even goed nadenkt en een snelle blik op de kalender werpt, dan zie je dat de NS die prijsstijging beter in het weekend van 30 juni op 1 juli had kunnen doen. Dan hadden ze tenminste fatsoenlijk kunnen overleggen met de reizigersbonden. En sterker nog: dan was de prijsstijging exact op de helft van het jaar ingegaan. Daar zijn die boekhouders toch helemaal dol op? Maar nee hoor. Gewoon zo snel mogelijk beginnen met zakkenvullen.

Ik vind sowieso dat ze met twee maten meten, bij de NS. Ze zeggen dus dat ze het gebruik van drukinkt willen ontmoedigen. Maar ze zijn wel sponsor van de Boekenweek en hebben een eigen NS-literatuurprijs. Maar als er wat aan te verdienen valt, zijn ze dus voor een inkttoeslag.

Echt. Morgen is een inktzwarte dag in de Nederlandse reizigersgeschiedenis. We schrijven een zwarte bladzijde in het grote NS-boek, op 1 april.