Henk Bleker is een paardenlul

Jan (Bakoenin)

Denkend aan Holland zie ik brede wegen traag door een verstedelijkt gebied gaan
(naar een gedicht van Hendrik Marsman)

Ze huilt. Ze heeft overal pijn. Er wordt steeds meer van haar lichaam gevraagd.
Vroeger kon ze nog genieten van de dauw die over de vennen hing of van de sparren die hoog tegen de hemel afstaken. Ze schonken het bos de donkere plekken, waarin de reeën zich overdag schuil konden houden voor de mensen. Maar nu staan er aan de vennen en tussen de sparren grote villa’s van mensen die mooi in het groen willen wonen. Er komen steeds meer wegen door haar bossen en heidevelden. Er wordt aan haar lichaam gevreten door de nieuwbouw van oprukkende steden. Ze voelt de heipalen die als speren haar lichaam in worden geramd.
Moeder natuur heeft het in Nederland zwaar te verduren en tot overmaat van ramp is door de huidige regering het onderdeel natuur aan het Ministerie van Economische Zaken toegevoegd en heet tegenwoordig: Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. De N van natuur is met de N van noorderzon vertrokken. Dat is veelbetekenend. Bovendien bemoeit een politicoloog met als hobby paardenboer zich tegenwoordig met moeder natuur. Dus moeder natuur is in handen van een amateur.  

Als je met de auto vanuit de Randstad naar Duitsland rijdt via een van onze snelwegen, dan zie je echt geen koeien en schapen meer in de wei, of mooie bossen, of leuke dorpjes in de verte. Je ziet bedrijventerreinen, geluidwerende schermen, parkeerplaatsen, enorme reclamezuilen, pompstations met fastfood en vreetschuren.
Bij een onderzoek naar snelwegpanorama’s is zo’n uitzicht door niemand van de deelnemers genoemd als een favoriet uitzicht. Men wil bos, open water, open landschap, heuvellandschap en rivieren zien. De Nederlandse weggebruiker kiest wat dat betreft dus toch nog steeds voor de natuur, als er maar wel asfalt in ligt om over te rijden.

Maar als het aan deze regering ligt, wordt moeder natuur in Nederland in de toekomst zodanig naar de kloten geholpen dat ze alleen nog maar dienst kan doen als hondentoilet.
Dat is ook wat ik op een rechtse regering tegen heb. Alles voor de economie. Natuur en cultuur zijn niet rendabel in de ogen van rechts, dus daar moet je niet in investeren.
Gelul. De tijden veranderen en de hele wereld weet tegenwoordig dat je aardig kunt verdienen door in natuur te investeren. Maar CDA, VVD en PVV zijn conservatief. Ik noem de PVV er maar even bij ook al zitten ze niet in de regering. Deze partij is wel voor de dieren, maar dan alleen huisdieren, dus een plekje om te piesen en te kakken voor die huisdieren is wel genoeg voor ze. De rest mag weg.

Het CDA in hun verkiezingsspotje: hoe meer CDA hoe mooier de natuur. Dat spotje was zeker al gemaakt voordat Henk Bleker staatssecretaris werd. Het eerste wat hij deed, was het om zeep helpen van de Ecologische Hoofdstructuur. Hij vergeet dat de EHS een zeer belangrijke recreatieve functie heeft. Recreatie is iets waar we in ons volgebouwde landje erg veel behoefte aan hebben. Er is vooral in de Randstad weinig ruimte. Als er dan buiten de Randstad ook al niet meer gerecreëerd kan worden dan wordt het wel erg vervelend. En dat gaat gebeuren. Paardenboer Bleker wil in plaats van de aankoop van grond meer inzetten op beheer door derden. Lees particulieren. Dat zijn natuurlijk projectontwikkelaars die gaan kiezen voor wonen in het groen en dat wordt geen sociale woningbouw, dat kan ik je verzekeren. Dat zijn villa’s en die villa’s krijgen grote hekken eromheen en grote honden die bijten als je in de buurt komt. Dus de natuur is er straks alleen nog maar voor Henk (Bleker), maar niet meer voor Ingrid met een modaal inkomen die wel eens even uit haar overvolle stal weg wil en buiten wil scharrelen.
Maar Bleker verpest nog meer natuur.
Heel veel natuurgebieden met de status beschermd verliezen die status. Die status belemmert de economische activiteiten volgens Bleker.
Dat is geen paardenboer, maar een paardenlul.
Weet hij dan niet dat die natuur onze economie jaarlijks € 4,5 miljard oplevert? Hoezo belemmert de economische activiteiten?

Ik ben een verwoed wielrenner. Ik woon aan de rand van Rijswijk en als ik mijn straat uit fiets dan ben ik in het Westland en kan richting Maassluis en Hoek van Holland fietsen zonder veel verkeer tegen te komen. Neem ik bij Maassluis het pontje naar Rozenburg dan kan ik over de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden fietsen en in Middelburg of Goes de trein terug naar Rijswijk nemen. Soms fiets ik nog wel eens door naar Bergen op Zoom of Roosendaal en neem dan de trein. Dat is een beetje afhankelijk van de wind. Zeeland heeft gelukkig nog mooie eilanden waar veel te genieten is.
Ik kan ook de andere kant op. Richting Leiden of Utrecht. Dat was nog niet zo heel lang geleden ook een genot. Het maakte dan niet uit welke wegen je nam; je fietste altijd door een natuurgebied met een open landschap en had zo uitzicht op boerderijen, kerktorens in de verte en molens en je reed langs vaarten en rivieren. Nu kun je nog wel een mooie route nemen langs de Vliet naar Leiden, maar de andere wegen die er waren lopen tegenwoordig door de bebouwde kom. Den Haag zit al bijna aan Zoetermeer vast en Zoetermeer rukt op naar Boskoop. Benthuizen is al bijna opgeslokt door de grote stadsmuil.
De mooie weg langs de Vliet wordt binnenkort ontsierd door de Rijnlandroute. De Rijnlandroute gaat lopen van de N11 naar Katwijk en moet onder andere dienen voor het ontsluiten van de nieuwe bouwlocatie: het voormalig vliegveld Valkenburg. Aan die weg zouden nieuwe bedrijfsterreinen moeten komen. Je moet weten dat 14% van de kantoorpanden in Nederland leegstond in 2010.
En als het aan de PVV ligt moet er een nieuwe weg komen dwars door het Groene Hart. Reden? Dan is er een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam.  Nou, dan weet ik er ook nog wel een paar. Wat dacht je van een rechte weg van Groningen naar Arnhem, dwars over de Drentse hei. Of van Eindhoven naar Nijmegen, dwars door de Peel. Ga met een lineaal over de landkaart en trek willekeurige rechte lijnen en je komt altijd wel twee grote steden tegen.

Als we hier in de Randstad dus al steeds minder plekjes overhouden om van open landschap, bossen, duinen en een beetje stilte te genieten, laat ons dan tenminste de plekjes wat verderop in Nederland behouden, Henk. Want als je van 64 natuurgebieden de status ‘beschermd natuurmonument’ afneemt ten behoeve van economische ontwikkeling en je stopt de activiteiten voor de Ecologische Hoofdstructuur, dan kunnen de mensen in de volgebouwde Randstad ook niet meer in de Flevopolder, de Veluwe, de Drentse hei en de Limburgse en Barantse Peel terecht om een beetje te recreëren. Dan zijn we aangewezen op Zeeland, waar zondags alles dicht is, de Waddeneilanden, waar je alleen maar met een dure boot komt en helemaal in Zuid-Limburg. Leuk vooruitzicht.
Dus Henk: blijf met je boerenpoten van de natuur!