[Tour] Hysterie zonder respect

Jan (Bakoenin)

Als twee meisjes een peuk uitdrukken in het gezicht van een blinde bejaarde dan kun je wel stellen dat het respect voor de medemens volledig is verdwenen.
Zo erg is het nog niet in de Tour, maar er zijn al wel aanwijzingen dat er ook in de Tour steeds minder respect is voor elkaar.
De volgers hebben minder respect voor de renners en de renners onderling hebben ook minder respect voor elkaar.
De voorbeelden van de volgers kennen we. Een motorrijder en een chauffeur van een volgauto rijden de renners gewoon van de weg en stoppen ook niet om te gaan kijken hoe het er mee is. Maar dat zijn de voorbeelden die we hebben gezien. Ik denk dat er veel meer voorbeelden zijn, maar die zien we niet omdat het net goed gaat.
De voorbeelden van renners die geen respect hebben voor elkaar hebben we zelf niet gezien, maar de gevolgen waren wel in beeld. Of dachten jullie dat die vele valpartijen echt aan de smalle wegen en het natte wegdek liggen? Als de wegen smal zijn, moeten de renners meer uit elkaar rijden en niet allemaal op hetzelfde stukje weg. Maar de belangen zijn zo enorm groot dat iedere kopman voorin wil rijden en daar ook nog eens een paar ploeggenoten bij wil hebben om hem te beschermen. Dan kan het natuurlijk zomaar misgaan. Ook bij afdalingen rijden de renners te dicht op elkaar om vooral maar geen gat te laten vallen.

De Tour de France is ook één grote hysterie. Te veel persmensen, te veel fotografen en te veel bobo’s die aapjes willen kijken.
De Giro en de Vuelta zijn wat dat betreft veel rustiger. In de Giro is Wouter Weylandt weliswaar dodelijk verongelukt, maar dat kwam omdat hij achterom keek terwijl hij met zo’n tachtig kilometer per uur daalde en met zijn trapper een muurtje raakte. Dat kan altijd gebeuren. Maar in de Tour zijn de belangen van sponsors, volgers, teams en renners zo groot, dat er het er veel hectischer aan toe gaat.
Daarnaast zijn de fietsen met het carbon frame zo licht dat zelfs een licht zetje van kabouter Pollewop al voldoende is om de fiets van de weg te duwen. Ik kan mijn racefiets met een pink optillen. Maar ik rijd alleen.

De teams willen nu dat het aantal volgauto’s in de Tour sterk wordt verminderd. Dat vind ik een goede zaak, maar er moet nog meer gebeuren denk ik. De ploegleiders zouden hun renners ook eens moeten aanspreken op ontoelaatbaar gedrag in de koers.
Vacansoleil overweegt om een protest in te dienen, maar laat dat van Hoogerland afhangen. Ik vind dat te soft. Sky en Vacansoleil moeten gewoon de chauffeur van de volgauto aansprakelijk stellen voor alle schade en de ziekenhuiskosten. En eigenlijk moet dat met die motorrijder ook nog gebeuren.

Maar goed. Er is niet alleen maar gevallen de afgelopen week. Er is ook nog gereden.
Een van de sterkste renners van het peloton was volgens mij Gilbert. Ik had dat voorafgaande aan de Tour ook al gedacht en had hem op drie of vier overwinningen geschat. Dat viel dus toch nog tegen. De eerste etappe was het wel meteen raak, maar verder is de Waal nog niet gekomen. Wellicht verspeelt hij toch net iets te veel kracht bij de tussensprints in zijn jacht op de groene trui. In de rit naar de muur van Bretagne kwam hij kracht tekort om de laatste jump te plaatsen en moest de winst een Evans laten. Ook in Lisieux lukte het niet. Verder denk ik toch dat zijn ploeg iets te zwak is. Als andere ploegen niet hielpen, kregen ze het gat met de vluchters niet dicht. Gisteren waren ze ook te laat aan de achtervolging begonnen na de valpartij van Van den Broeck. Vanendert geeft dat ook toe. Als ze eerder waren begonnen met achtervolgen dan zouden later ook andere ploegen wel zijn komen helpen, dacht hij. Nu kregen ze alleen hulp van Garmin en die kwam pas laat, want Thor wilde natuurlijk eerst afwachten hoe hij over de laatste berg van tweede categorie zou raken. De ploegmakkers van Gilbert kregen het zelf niet dicht. Je zag dat ze met name bergop tekort kwamen. Dan liep de kopgroep steeds uit en op het vlakke en liep het peloton dan weer wat in.

Rabo had eigenlijk een kutweek tot gisteren. Ik ben benieuwd hoe het ze verder zal vergaan. Ik had een visioen van Gesink op een podium met in zijn ene hand een bos bloemen waar hij lachend mee zwaaide. Parijs? De laatste keer dat ik een visioen had was het er eentje van Ruud Gullit met een beker boven zijn hoofd. Dat was voorafgaande aan het Europees kampioenschap in 1988.
En hoe zou het verder met onze Johnny gaan? Hij heeft alweer gefietst. Dus dat gaat in ieder geval. Hij kan zich waarschijnlijk de komende twee dagen rustig houden in het peloton, want in die ritten kan alleen Voeckler hem uit de bollen rijden en die laten ze nu echt niet meer gaan.

Ik ben wel benieuwd hoe het de komende dagen met Contador zal gaan. Hij heeft een dikke knie. Ik zag er zelfs een foto van die hij twitterde. Dus nu weten de Schlecks het ook.

In het zonnetje

Vandaag wil ik Mark Cavendish even in het zonnetje zetten. Waar andere renners zenuwachtig proberen nog wat bij te trainen om niet stijf te worden, ligt Mark lekker ontspannen in bed te chillen met Peta Todd. Dus Mark wordt in ieder geval een klein beetje stijf. http://t.co/Pjw2s4D

Morgen gaat de rit naar Carmaux. Twee bergjes van de derde categorie en twee van de vierde. Met de rustdag in de benen kan het wel weer eens een massasprint worden.
De ploegen van de sprinters moeten dan wel opletten, want het is een korte etappe en dus mag een kopgroep niet te veel voorsprong krijgen.
Als alles normaal verloopt dan zullen er geen verschuivingen in het klassement optreden, maar dan moet iedereen wel op de fiets blijven zitten.
Het plaatsje Carmaux is nieuw in de Tour de France als aankomstplaats. De Ronde van de Toekomst is er wel een keertje gefinisht en toen won de Belg Jan Bakelants. Dat is toch geen sprinter, dus het wordt misschien nog wel oppassen voor Mark. Zou hij zijn stijfheid alweer kwijt zijn morgen?

Een kijkje in de omgeving

De renners komen door de streek van de rivier de Tarn. Een mooi gebied dat wel wat aan de Provence doet denken, maar dan woester en authentieker. Bovendien ook wat rustiger dan de Provence. Ik ben er zelf wel geweest toen de kinderen nog klein waren. De mensen drinken er Pastis en dat is een lekker drankje als het warm is. Je moet het wel met water drinken, want anders is het niet goed voor je hersens. Misschien drinkt die chauffeur van de volgauto die Flecha aanreed het wel puur.
Toulouse Lautrec is in deze streek tot kunstenaar gevormd. Maar de streek kent ook een grootheid in de kookkunst. David Enjalran. Zijn ijs op basis van basilicum en munt is beroemd.
De renners zullen daar niet van kunnen genieten. Die moeten het natuurlijk weer doen met pasta bij het ontbijt en als diner.