Levensgevaarlijke oudjes

Jan (Bakoenin)

Veel mensen zullen zich nog wel de beelden herinneren van een stoempende Michael Boogerd die aan het trainen was op de Cauberg en de postbode met zijtassen aan zijn fiets die op zijn gemakje naast Michael naar boven reed.

Daar moet ik steeds vaker aan denken als ik met mijn mountainbike tegen de wind in moet beuken en ik word ineens met een noodgang door een oma van zevenenzeventig voorbijgereden. Op zich is dat niet zo heel erg, maar ten eerste hoor je geen motortje, dus het is net alsof dat mens echt zelf zo hard trapt en ten tweede kijkt ze je bij het passeren aan met een blik van: Ach God, kun je niet sneller? Dus dan ga ik me helemaal suf trappen om haar weer voorbij te fietsen en hoop dat ze daarna snel ergens het hoekje om gaat. Gelukkig gaat het met de racefiets een stuk makkelijker en kan ik die dingen nog voorblijven. Ik hoop dan ook niet dat de oma’s en opa’s die fietsen laten opvoeren door hun kleinzoons. Maar opvoeren gaat geloof ik niet met die dingen.

De elektrische fiets is een hype.
Laatst was er bij ons in Rijswijk in de Boogaard een demonstratie en daar liep het storm. Het waren echt niet allemaal tachtigers die daar testritjes maakten, hoor. Er waren genoeg bierbuikmannen en lampenkapvrouwen van een jaar of veertig bij. Die hadden gehoord dat een half uur bewegen per dag genoeg was voor je hart om te blijven kloppen en die vinden zo’n ding natuurlijk een uitkomst. Lekker makkelijk trappen en na afloop van de rit kun je wel weer een lekker pilsje of een koffie met een enorm stuk appeltaart met slagroom nemen, want je hebt genoeg beweging gehad.

De elektrische fiets is er al vrij lang. Een kennis van me heeft er al jaren eentje en dat is goed, want zij heeft een aantal hartoperaties gehad en kan met zo’n ding toch nog een fietstochtje maken. Maar dat is een E-bike die een echt motortje heeft en dus ook kan voortbewegen zonder dat er getrapt wordt. 
Nu zijn er echter ook elektrische fietsen met alleen trapondersteuning. De Pedelecs. En die worden ineens heel veel verkocht. Ze kunnen en mogen ongeveer vijfentwintig kilometer per uur en je hoort niet dat er een soort motortje in zit. Als er geen tegenwind is en geen helling, dan kan ik zelfs met mijn mountainbike wel die snelheid halen, maar dan moet ik me wel behoorlijk inspannen. Op de racefiets gaat het veel makkelijker.

Als je nu denkt dat ik alleen maar zit te zeuren over die fietsen, omdat ik voorbij word gereden door nog oudere oma’s en opa’s dan ik en door bierbuiken en lampekappen, dan heb je helemaal gelijk. Maar er is nog een reden.

Nog niet zo heel lang geleden reed ik op het fietspad dat langs Blijdorp in Rotterdam loopt. Een paar meter voor me reden een man en een vrouw die al aardig in de zeventig waren, zo te zien. Ze reden naast elkaar op gewone fietsen en ik kon er zo niet langs, dus belde ik bijtijds. En als je belt bij die mensen, dan heb je de poppen aan het dansen.
Ze schrikken namelijk en sturen dan altijd eerst de verkeerde kant op. Dat gebeurde nu dus ook en omdat ik vrij snel aankwam, moest ik vol in de remmen. De vrouw die de verkeerde kant op had gestuurd, stuurde daardoor zo snel weer naar rechts dat ze met haar stuur in dat van de man haakte en beiden gingen onderuit. En wie ging er natuurlijk over die vrouw heen? Juist. Normaal een van mijn hobby’s, maar dan op een andere manier en met een andere vrouw. Gelukkig had ze alleen een zeer been, maar dat ik over haar heen viel was ook tegen het zere been van de man. Die begon meteen te schelden, dat ik veel te snel reed op een gewoon fietspad en dat ik niet meedeed aan de Tour de France. Ik had geen afstand bewaard en alles was dus mijn schuld. Verder kon ik nog wat ziektes oplopen als het aan de man lag.

Het probleem is dat de meeste mensen niet kunnen fietsen. Ze kunnen niet sturen en ze houden de omgeving niet in de gaten. Zeker niet als ze aan het lullen zijn met elkaar. Ik kom wel eens een groepje fietsende leden van omroep MAX tegen en die letten niet eens op of er iemand aankomt, want ze coveren het hele fietspad en gaan pas een beetje opzij als je ze al bijna frontaal hebt geramd. Ze horen je bel ook niet, want ze zijn zo doof als een kwartel. Hand uitsteken? Nooit van gehoord. Achterom kijken als ze naar links moeten? Hoezo?
Als dat met gewone fietsen al fout gaat, hoe moet dat dan met al die Pedelecs? Die mensen kunnen echt niet inschatten hoe ze bepaalde bochten moeten nemen met die snelheid.

Ik fiets al vanaf mijn vijfentwintigste. Toen heb ik namelijk mijn Zündapp in de Vliet gesmeten omdat hij er weer eens mee ophield. Ik heb nooit een rijbewijs willen halen, omdat ik meteen verliefd was op het fietsen en vlakbij het werk woonde. Ik ben ook al jaren een verwoed wielrenner en dus ben ik redelijk vertrouwd met het fietsen. Maar veel te veel mensen zijn dat niet en die moeten dus niet zomaar met zo’n Pedelec de weg op gaan. Zonder helm ook nog, want die is gek genoeg niet verplicht. 
Onlangs zag ik dat er workshops waren voor 55-plussers waar ze kunnen leren omgaan met zo’n elektrische fiets. Ze kunnen hun ogen laten testen en hun kennis van de verkeersregels. Ze krijgen tips om valpartijen te voorkomen en een verkeersquiz. Verder kunnen ze een proefles krijgen en een bepaald parcours afleggen met de fiets waarbij ze langs uitgezette pionnen moeten manoeuvreren. De meeste deelnemers sloegen steeds een paar pionnen over, maar dat werd gewoon toegestaan. Verder viel me op dat niemand een fietshelm droeg en er werd ook niet op gewezen dat het dragen van een helm eigenlijk noodzaak is.

Het gaat dus steeds gevaarlijker worden op het fietspad.
Nu wil men dat de fietspaden worden verbreed ten behoeve van die elektrische fietsen en dat de stoepranden kleurtjes krijgen, want de oudjes op die fietsen zien niet altijd zo goed. Het kan natuurlijk gevaarlijk zijn als je een stoeprand niet goed ziet.
Straks moeten er nog zwaailichten komen op alle paaltjes aan het begin en einde van een fietspad. 

Ik heb een ander voorstel.
Een rijbewijs voor fietsers met een elektrische fiets en een wettelijke verplichting om een helm te dragen.
Wedden dat dit plan binnen enkele jaren ook door de politiek noodzakelijk wordt geacht? Maar dat is natuurlijk pas weer nadat er een aantal dodelijke ongelukken hebben plaatsgevonden.