Sletjes in de sneeuw

Driek (DriekOplopers)

Even met de Amsterdamse onderwereld gebeld: “Goedemorgen, Oplopers hier. De heer Hari in de buurt?” In onvervalst Amsterdams werd mij de vraag gesteld, waar ik die teringlijer voor nodig had. Ik antwoordde dat ik dat met de kickbokser in kwestie zélf wenste te bespreken en tot mijn verbazing werd ik met de bedoelde geweldpleger doorverbonden. Kortaf vroeg Badr Hari mij wat ik van hem wilde. “Wennen hè, die Nederlandse waarden? Hier doen we niet aan omkoping en zwijggeld. Dat dat in het Rifgebergte wél gebruikelijk is, betekent natuurlijk nog niet dat je zulke gewoonten mee hiernaartoe moet nemen.” Vriendelijk vroeg de heer Hari mij om mijn adres. Uit lijfsbehoud besloot ik hem dat maar niet te geven. Badr Hari trapt mensen in elkaar en biedt ze daarna geld om hun mond te houden tegen de politie. Aangezien ik geen zin heb om tot moes te worden geslagen, en omdat ik het geld niet nodig heb, kies ik daar niet voor. Maar onverkwikkelijk is het natuurlijk wel. Een Berberaap die een portier van een uitgaansgelegenheid in mekaar trapt, trekt natuurlijk een lange neus naar onze rechtsstaat. Hari heeft trouwens wel een lollige advocaat. Die stelt, dat hij maar wat geld had geboden omdat de verhalen over die vechtpartij slecht waren voor de carrière van Hari. Raar. Geruchten over snoeihard geweld zijn juist prima voor je carrière. Althans, als je kickbokser bent, dus.

Nu is Hari overigens niet de enige achterlijke sportman van Marokkaanse komaf. Ik noem een Mounir El Hamdaoui. Was eerst voetballer bij Scheringa’s fraudeteam, maar stapte onlangs over naar Ajax. Maar daar heeft ‘ie al een poos niet gevoetbald. Want hij is mentaal niet in staat om voor zijn ploeg uit te komen. De gek. Maar nog gekker is, dat hij gewoon krijgt doorbetaald. Ik zie het al helemaal voor me. Die autospuiter uit Meppel. Die niet meer op zijn werk verschijnt. Omdat ‘ie dat mentaal niet aankan. Krijgt die ook gewoon doorbetaald? Nee, vast niet. Wat ik je brom. Die kan zich melden aan het werklozenloket van het UWV. Maar Zijne Koninklijke Hoogheid El Hamdaoui dus niet. Mentaal niet in staat. Mentaal? Ik wist niet beter dan dat alle voetballers in Nederland mentaal getormenteerd klootjesvolk waren. Schiet mij maar lek.

Over lek gesproken, trouwens. Die nieuwe treinen van de NS. Die zijn ook lek. Als ze nat worden, dan gaan ze stuk. Een handjevol smeltsneeuw in het ventilatierooster en de trein staat stil. Vergissing van de designafdeling: om de trein er wat flitsender uit te laten zien, zitten de ventilatieopeningen van de apparatuur precies op de vochtigste plek. Briljant. Die hippe treinen waren een paar miljoen euro per stuk. Dat kost een paar centen, maar dan heb je ook niks. En spoorbaas Meerstadt staat natuurlijk helemaal in z’n hemd. Tragische man. Staat ‘ie in de stationshal van Utrecht een beetje verbaasd te wezen. Dat hij ook niet begrijpt waarom die treinen het niet doen. Want dat was wél de bedoeling geweest. Terwijl het geheim zo enorm eenvoudig valt op te lossen. Ik zeg Siemens. Dat was die fabriek die honderden Combinotrams terug moest halen omdat de ultramoderne lijmconstructies van die trams binnen een jaar weer loslieten. Stonden er om de haverklap  twee halve trams op straat. En dát is dus de fabriek waar de NS zijn nieuwste Sprinters heeft gekocht. Tsja, dat is natuurlijk vragen om rottigheid. Die treinen zijn van het type SLT. Toen de spoorwegen ontdekten dat dat treintype in de wandelgangen door het personeel met “sletjes” werd aangeduid, ging er, geloof ik, een oekaze rond. Zo mochten die treinen beslist niet worden genoemd. Nogal een giller: die naam is juist heel treffend. Sletje. Mooi om te zien maar absoluut onbetrouwbaar. En de NS maar roepen dat het prima gaat. Tuurlijk. Iedereen wordt als haringen in een ton vervoerd. Sterker nog, duizenden mensen blijven achter op de perrons omdat er nogal wat treinen zijn opgeheven of ingekort, maar de NS vindt dat het allemaal best wel meevalt. Schei uit. Nog mazzel trouwens dat de NS geen veerdiensten meer exploiteert. Dan zou de fonkelnieuwe spoorpont halverwege het kanaal waarschijnlijk al op de bodem liggen. En vandaag wordt het al helemaal een dramatische dag. Het is algemeen bekend dat op de laatste werkdag voor kerst het treinverkeer extra druk is, vooral op de lange afstanden. Maar de NS heeft helemaal geen treinen, dus. Ja, ze hebben wel een mottenballenvloot, maar die is niet rijvaardig. Leuk, reservespullen die je niet kan gebruiken. Top! En die rare treinen noemt men voortaan maar gewoon sletjes. Es EL Tee bekt gewoon niet lekker, toch? En nee, ik ga niet over het personeelsbeleid bij de NS, maar die Meerstadt kan natuurlijk wel inpakken.

Net als die Jack de Vries, u weet wel, die defensiestaatssecretaris van die normen en waarden. Die had ook iets met een sletje en kon ook inpakken. Door zijn vrouw de deur uitgetrapt, en door zijn collega’s de regering uitgezet. En terecht. Het verhaal is genoegzaam bekend, dus alle flauwe grappen daarover zal ik u verder besparen. De laatste tijd ging het gerucht dat hij een zetel in het parlement zou gaan innemen, maar dat blijkt gelukkig toch niet het geval. Logisch ook, die De Vries heeft niets met de Tweede Kamer. Hoogstens met de Tweede Slaapkamer…