Mijnenveger voor mietjes
Games heb je in alle vormen en maten. Er zijn de grote Heavy
Rain-achtige games die gericht zijn op de zogenaamde echte gamers,
maar er zijn ook de kleinere games die vooral geschikt zijn voor tijdens
het schrijven van een scriptie, het leren van een tentamen of andere
momenten waarbij je erg last hebt van studieontwijkend gedrag (sog).
Tijdens
mijn sog-periodes ben ik op mijn laptop 'aan het werk' aan mijn
scriptie, en ik moet dus van mezelf de laptop gebruiken. Redelijk als
vanzelf kom ik dan regelmatig uit bij de games die met windows zijn
meegeleverd. Ik ben zelf in het bezit van Windows Vista en dus heb ik de
beschikking over een negental kleine games. Inkball en Purble Place
vallen altijd direct af omdat ze in de categorie 'stom' vallen. Chess
Titans en Hearts is te veel nadenken voor tijdens het soggen en Patience
is te saai. Blijven over mijn vier favoriete sog-games FreeCell, Mahjong
Titans, Minesweeper en Spider Solitaire. Deze games speel ik allemaal
vrij regelmatig, maar één is mijn absolute favoriet en dat is het oude
vertrouwde mijnenveger.
Ondanks dat de basis van mijnenveger
sinds Windows 3.1 al niet meer veranderd is, heeft het spel zelf wel een
nieuw likje verf gekregen. Op zich niet zo veel speciaals, je ziet nu
grafisch dat het mijnenveld gescand wordt en als je per ongeluk een mijn
raakt dan blaast het hele veld zich geleidelijk op. Daarnaast zijn er
wat hippe geluidseffecten aan het spel toegevoegd om het van deze tijd
te maken. Als je echter écht aan het soggen bent dan ga je na het tien
keer uitspelen van het spel in de opties loeren en de moeilijkheid wat
aanpassen. Zo speel ik het spel een paar keer zoals ik vroeger deed met
maximale speelveldgrootte met maar tien mijnen. Dit is overigens een
heel stuk makkelijker dan de minimale speelveldgrootte met het maximale
aantal mijnen, die spellen zijn niet uit te spelen. Wat mij echter tegen
de borst stootte was de optie om het uiterlijk van het spel aan te
passen. Dat je de vakjes groen in plaats van blauw kunt maken, vond ik nog
wel een leuke optie, maar dat je de mijnen ook kunt vervangen door
bloemetjes is natuurlijk schandalig!
Kun je je voorstellen dat je
door een veld loopt, waarbij je op zoek gaat naar de verborgen bloemen?
Bloemen kun je toch gewoon zien, of groeit deze speciale soort onder de
grond? Zo ja, waarom zou je ze dan uberhaupt willen vinden en hoe kan
het dat ze dan wel van die mooie witte bloemblaadjes hebben? En wat voor
nut heeft het om er een vlaggetje op te zetten om anderen te
waarschuwen dat daar een bloemmetje staat? Wat bezielt je als developer
om zoiets toe te voegen? Zal Microsoft klachten hebben gehad dat
Minesweeper te agressief was en vanwege trauma's door mijnen in bepaalde
delen van de wereld niet te spelen was, omdat die mensen dan gillend
bij de computer vandaan renden als ze per ongeluk een mijn aanklikten met
hun muis? Als je per ongeluk een bloemetje aanklikt dan lijkt het wel
alsof je beloond wordt voor je domheid met vrolijke geluidjes waarna
alle bloemetjes zich onthullen. Wat voor boodschap geeft dit aan onze
kinderen? Doe het maar fout want dan wordt je beloond? De wereld bestaat
niet puur uit groene bloemenvelden, maar ook gewoon uit blauwzilveren
mijnenvelden en met kinderen uitleggen dat ze daar beter erg goed na
kunnen denken is niets mis! Misschien zouden ze zelfs je muis moeten
veranderen in een echt mannetje dat bij het fout aanklikken van een mijn
verandert in een hoopje bloedspetters verspreid over het veld, dat
leert kinderen in ieder geval dat een mijnenveld geen speelplaats is!
Weg met het bomenknuffelende Flower Garden! En nu weer écht aan de
studie...