Mijnenveger voor mietjes

koei

header koei

Games heb je in alle vormen en maten. Er zijn de grote Heavy Rain-achtige games die gericht zijn op de zogenaamde echte gamers, maar er zijn ook de kleinere games die vooral geschikt zijn voor tijdens het schrijven van een scriptie, het leren van een tentamen of andere momenten waarbij je erg last hebt van studieontwijkend gedrag (sog).

Tijdens mijn sog-periodes ben ik op mijn laptop 'aan het werk' aan mijn scriptie, en ik moet dus van mezelf de laptop gebruiken. Redelijk als vanzelf kom ik dan regelmatig uit bij de games die met windows zijn meegeleverd. Ik ben zelf in het bezit van Windows Vista en dus heb ik de beschikking over een negental kleine games. Inkball en Purble Place vallen altijd direct af omdat ze in de categorie 'stom' vallen. Chess Titans en Hearts is te veel nadenken voor tijdens het soggen en Patience is te saai. Blijven over mijn vier favoriete sog-games FreeCell, Mahjong Titans, Minesweeper en Spider Solitaire. Deze games speel ik allemaal vrij regelmatig, maar één is mijn absolute favoriet en dat is het oude vertrouwde mijnenveger.

Ondanks dat de basis van mijnenveger sinds Windows 3.1 al niet meer veranderd is, heeft het spel zelf wel een nieuw likje verf gekregen. Op zich niet zo veel speciaals, je ziet nu grafisch dat het mijnenveld gescand wordt en als je per ongeluk een mijn raakt dan blaast het hele veld zich geleidelijk op. Daarnaast zijn er wat hippe geluidseffecten aan het spel toegevoegd om het van deze tijd te maken. Als je echter écht aan het soggen bent dan ga je na het tien keer uitspelen van het spel in de opties loeren en de moeilijkheid wat aanpassen. Zo speel ik het spel een paar keer zoals ik vroeger deed met maximale speelveldgrootte met maar tien mijnen. Dit is overigens een heel stuk makkelijker dan de minimale speelveldgrootte met het maximale aantal mijnen, die spellen zijn niet uit te spelen. Wat mij echter tegen de borst stootte was de optie om het uiterlijk van het spel aan te passen. Dat je de vakjes groen in plaats van blauw kunt maken, vond ik nog wel een leuke optie, maar dat je de mijnen ook kunt vervangen door bloemetjes is natuurlijk schandalig!

Kun je je voorstellen dat je door een veld loopt, waarbij je op zoek gaat naar de verborgen bloemen? Bloemen kun je toch gewoon zien, of groeit deze speciale soort onder de grond? Zo ja, waarom zou je ze dan uberhaupt willen vinden en hoe kan het dat ze dan wel van die mooie witte bloemblaadjes hebben? En wat voor nut heeft het om er een vlaggetje op te zetten om anderen te waarschuwen dat daar een bloemmetje staat? Wat bezielt je als developer om zoiets toe te voegen? Zal Microsoft klachten hebben gehad dat Minesweeper te agressief was en vanwege trauma's door mijnen in bepaalde delen van de wereld niet te spelen was, omdat die mensen dan gillend bij de computer vandaan renden als ze per ongeluk een mijn aanklikten met hun muis? Als je per ongeluk een bloemetje aanklikt dan lijkt het wel alsof je beloond wordt voor je domheid met vrolijke geluidjes waarna alle bloemetjes zich onthullen. Wat voor boodschap geeft dit aan onze kinderen? Doe het maar fout want dan wordt je beloond? De wereld bestaat niet puur uit groene bloemenvelden, maar ook gewoon uit blauwzilveren mijnenvelden en met kinderen uitleggen dat ze daar beter erg goed na kunnen denken is niets mis! Misschien zouden ze zelfs je muis moeten veranderen in een echt mannetje dat bij het fout aanklikken van een mijn verandert in een hoopje bloedspetters verspreid over het veld, dat leert kinderen in ieder geval dat een mijnenveld geen speelplaats is! Weg met het bomenknuffelende Flower Garden! En nu weer écht aan de studie...