Schoenmaker blijf bij je leest

Schumacher, de naam van een krater in de maan! Schumacher, de Duitse naam van een lullig ambacht! Schumacher, de achternaam van de sinds kort weer legaal koersende dopingzondaar* Stefan! … Schumacher, de achternaam van mein lieblings Deutscher! Michael Schumacher, alias Schumi! Zonder umlaut, zo spelt men dat!

*Continuous Erythropoiesis Receptor Activator (CERA). Mag niet hè? Stefan!

… Oké. Eerst maar even over spelling, dan zijn we daar tenminste vanaf. Wat een zondagsrijder is die Bill Gates zeg! Die legt het zeker af tegen Schumi! ‘Bill’ en ‘Gates’ zijn uiteraard wèl twee correcte woorden, maar typ eens ‘Schumacher’ in het baanbrekende programma Word en er verschijnt direct een rood geribbeld lijntje onder de zevenvoudig Weltmeister. Word geeft Schumi de rode vlag! Schandalig Bill!

U zult denken: “Wat zijn volgens Word dan de alternatieven voor het woord Schumacher?” Hier komen ze hoor: schuimlagen, smachten en squasher. (???) Juist Billy Gaytes! … Inmiddels heb ik zowel Schumacher als Schumi (schuim) maar toegevoegd aan de woordenlijst. Ik weiger de standaardtaal DEUTSCH! in te stellen en al helemaal met autocorrectie. Dat werd een heel raar mailtje destijds, aan dat meisje uit Zandvoort. 

… Goed. Schumacher dus. Herr profi umweltvervuiler is dit seizoen aan zijn rentree begonnen. Echt veel bakt hij er nog niet van. Zijn team wijt alle blamages aan het nieuwe F1-reglement. Daar kan ik natuurlijk weer een hele column over vol blaffen, dat reglement. Ware het niet dat deze column hoofdzakelijk over Schumi zou moeten gaan. Bij het schrijven staat hij op de 10e plaats met 44 punten. Op het moment van publicatie is de GP van Italië reeds gereden. Laat hem alstublieft gewonnen hebben! Ik ben het ronduit beu dat mensen mijn held nog steeds belachelijk maken met roddels als: ‘Schumi botst met bestelbus tegen hekje en raakt voetganger. Schumi 40 km/h te hard op openbare weg. Schumi penetreert pitspoes met krik.’ … Dit zijn geen roddels? … Oh.

… Mijn liefde voor Schumi is altijd zeer schommelend geweest. Het begon allemaal in 1997. Het was bij de voorlaatste race van dat seizoen, de GP van Japan. Jacques Villeneuve werd gediskwalificeerd nadat hij te hard langs de gele vlaggen bolde. Velen dachten dat Schumi de wereldtitel opnieuw zou gaan pakken (1994 en 1995 red.). Maar de laatste race, de GP van Europa, verliep toch niet zo Duits als verwacht. Schumi werd gediskwalificeerd nadat hij Villeneuve de grindbak in trachtte te duwen. Jacques bleef echter ongedeerd als een Canadese eik tussen de lijntjes en Schumi slipte zèlf ‘de speeltuin van Verstappen’ in. (Jos je uitlaat hangt los. Die ja!)  

Ik vond het erg sneu voor Schumi. In 1998 greep hij wederom een haartje langs de felbegeerde bokaal. Voor het eerst in mijn prille leven toonde ik medelijden met een Duitser. Dat werd thuis nogal een probleem toen. Mijn vader heeft woest staan huilen. Hij schreeuwde zich helemaal schor:

“Wat?! Zijn die tranen voor Schumi?! Medelijden met een Duitser?! Als opa dit hoort vriend!”

- “Ja, und was dann?” vroeg ik uiterst voorzichtig.

“Dan bindt hij je vast achter de auto en sleept hij je de grens over! Nog sneller dan Sjoemie!”

Het hele dorp kon mijn vader horen schreeuwen. Kwaad dat hij was.

‘Ach Schumi toch. Vanwaar toch die diepe, Hollandse haat naar jou? Arme Schumi. Er zal nooit een Duitser zijn met wie ik meer medelijden zal hebben dan met jou. Nimmer!’


… Ook erg sneu vond ik het trouwens voor DJ Visage. Die Deense plaatwerker wilde Schumi eens fier in het zonnetje zetten met zijn nieuwste hit (en flink binnenlopen in de top40 uiteraard). Uren aan een stuk heeft hij met een microfoontje langs het circuit gestaan om racegeluidjes op te nemen. Nog de verkeerde geluidjes ook, want Schumi reed destijds voor Ferrari in een 3-liter V10 en dus niet in een 3.5-liter V12 zoals je, als je goed luistert, in de track hoort. Thuis heeft Visage nog nachtenlang doorgewerkt aan zijn Schumi-ode. Speciaal nog een snelcursus DEUTSCH! gevolgd om de volgende luttele zinnetjes in zijn track te kunnen verwerken:

“Nul auf hundert in zwei Sekunden. Loss Gehtst! Drei, vier, fünf und halb Sekunden und Schumacher ist wieder im Rennen!”

Op het einde van het nummer hoor je deze leugen: “Schumacher gewinnt! Michael Schumacher ist Weltmeister!”… Tja, dat seizoen helaas dus niet.


… Er zijn momenten geweest waarop ik Schumi heb gehaat. Menigmaal heeft hij me diep teleurgesteld. Eén van die keren ging het om zijn look-a-like, Frank Saasen. Frank is een doorsnee Nederlander in een Renault Espace. Een goedlachse huisvader zonder strafpunten op zijn rijbewijs. Hij werd steeds vaker aangesproken met: ‘Herr Schumi’. Zijn toevallige gelijkenis met de Duitser, bracht hem op het idee zich voortaan in een rode overal te togen. Zo ging hij fier de straat op om handtekeningen uit te delen. Mensen dachten werkelijk dat híj Schumacher was. In no-time had Frank zijn roem verworven en zijn suffe imago als huisvader de rug toegekeerd. De echte Schumi kreeg hier al snel lucht van en heeft hem vervolgens aangeklaagd. Want … volgens Schumi is het verboden om op Schumi te lijken! Toen ik dat hoorde brak mijn klomp, of beter gezegd, mein Schu! Het egoïsme dat van die Duitser afsijpelt is werkelijk onbegrijpelijk. Dat egoïsme heeft hem echter wel zeven wereldtitels opgeleverd.


… In 2002 choqueerde het Ferrari-team weer eens de autosport. Op de A1-ring in Oostenrijk lag Schumi’s teamgenoot Rubens Barrichello op pole position. Hij kreeg de omstreden order van zijn teambaas om Schumi, die 2e lag, voor te laten gaan. Schumi had namelijk nog wat klassementspunten nodig. Een schandalig vertoon. Dat vond ik zelfs. Uiteindelijk kreeg het team een gigantische boete opgelegd. Niet vanwege het voor laten gaan, maar omdat Schumi, geheel sportief, de trofee aan Rubens gaf op het podium. Dát scheen dus niet te mogen.


… Jarenlang heb ik geen autosport meer gekeken. Het afscheid van Schumi heb ik bewust niet meegemaakt. Al mijn interesse in de F1 was als sneeuw voor de zon verdwenen … Totdat ik eind juni op YouTube zag, hoe Mark Webber zo spectaculair het luchtruim koos.

“Dat komt natuurlijk door die nieuwe regels!” dacht ik. “Daardoor kunnen die auto’s ineens vliegen! … Of heeft Red-Bull de bolide van Mark soms vleugels gegeven?”


Na een kijkje op de officiële site van de FIA was ik met stomheid geslagen. Schumi stond ineens weer tussen de grote jongens! Maar … Lewis Hamilton is de onbetwiste leider momenteel. Daar kan Schumi geen haarspeldbocht meer tussen krijgen.


Lewis, beste kerel. Als je straks die grote bokaal in je handen hebt, mag Schumi hem dan alsjeblieft eventjes vasthouden? Een heel klein Duits kusje geven? Gewoon even zijn spiegelbeeld aanschouwen in dat glimmende bladgoud. Uiteindelijk verdient hij dat toch? Dankjewel Lewis!

 

Bitte, S©humi!