Rare deed al jaren Nintendo na

Vis1980

Column Header

Rare heeft vele topgames op haar naam staan, maar de ontwikkelaar krijgt sinds de overgang naar Microsoft in 2002 veel kritiek van vriend en vijand. Rare zou 'het' niet meer hebben en wordt nu zelfs beschuldigd van het kopiëren van Nintendo. Is dit wel terecht?

Rare, wie is er niet groot mee geworden? Tim en Chris Stamper richtten in 1982 Ultimate Play The Game op en een jaar later werd hun eerste game, Jetpac, uitgebracht. Die game kwam onder andere uit voor de ZX Spectrum. In 1985 werd de naam Ultimate Play The Game verkocht aan U.S. Gold en de gebroeders Stamper gingen verder met de naam Rare. Negen jaar lang maakte de Britse ontwikkelaar spellen voor voornamelijk Nintendo. Rare en Nintendo leken voor elkaar geboren en sloten in 1994 een deal dat Rare alleen nog maar spellen zou maken voor de Japanse ontwikkelaar. Nintendo was erg onder de indruk van een aantal grafische experimenten van Rare en liet de Britse spellenmaker aan de slag gaan met de Donkey Kong-franchise. Zo werd Donkey Kong Country geboren.

Wat was Donkey Kong Country een succes! Uren heb ik gestaard naar screenshots in het tijdschrift CVG en als SEGA-fan was ik behoorlijk jaloers. Dit hadden wij niet op de Mega Drive! 'Wij' moesten het doen met Sonic 3, dat zeker geen slecht spel was, maar het had niet de aantrekkingskracht van Rare's Donkey Kong Country. Na drie heerlijke delen van de klassieker met apen en het fantastische Killer Instinct, mocht Rare met de Nintendo 64 aan de slag. Killer Instinct Gold, Blast Corps, Golden Eye 007, Diddy Kong Racing, Banjo-Kazooie, Perfect Dark, Banjo-Tooie en Conker's Bad Fur Day waren allemaal een schot in de roos. Deze games worden nog steeds veel genoemd in 'beste-aller-tijden-lijstjes' en dat is dan ook zeer terecht!

De meeste games die Rare tussen 1994 en 2002 maakte waren eigenlijk pure Nintendo-games. Het zal mij zeker niet verbazen als Nintendo een behoorlijke vinger in de pap heeft gehad bij deze successen. Behalve Golden Eye 007 en Perfect Dark, bezaten de games al bestaande en bewezen succesformules van Nintendo en andere ontwikkelaars. Donkey Kong Country is gemaakt volgens de Mario-formule. Zo had je, net als in Super Mario World, een map waar je van het ene level naar het andere loopt. Maar onder andere ook: enorm veel geheime gangen en te verzamelen items, een 'kiddie' uiterlijk en verschillende 'Yoshi's'. Dit was echter geen probleem, want alles speelde heerlijk weg. Killer Instinct was bijzonder beïnvloed door Mortal Kombat, Diddy Kong Racing door Mario Kart, Banjo-Kazooie door Super Mario 64 en Star Fox Adventures (Gamecube) door Zelda.

Alle successen bleven natuurlijk niet onopgemerkt en zo kwam Microsoft in 2000 eens een praatje maken met Tim en Chris Stamper. Twee jaar later kocht Microsoft Rare voor een lousy 375 miljoen dollar, waarvan er 51% naar de broertjes en 49% naar Nintendo ging. Deze deal maakte bijzonder veel los bij de fans van de Britse ontwikkelaar en de kritieken stapelden zich op. Rare, nu zonder supervisie van Nintendo, wilde zich graag bewijzen onder de nieuwe eigenaar en in 2003 kwam Grabbed By The Ghoulies uit voor Microsoft's Xbox. Dit spel was eens niet te vergelijken met andere games, maar werd geen succes. Grabbed By The Ghoulies werd flink ondergewaardeerd, terwijl de game zeker een plaats heeft in mijn 'beste-aller-tijden-lijstje'. Ik weet zeker dat de meeste die het spel hebben geprobeerd niet meer dan een uur hebben gespeeld. "Zie je wel, Rare heeft het niet meer", "Rare is een overloper" of "Ik vind het vechten niet zo leuk" waren de meest gehoorde uitspraken. Grabbed By The Ghoulies kreeg na een paar uur spelen ineens een twist, waardoor de gameplay pas echt uniek werd. Te laat, want het werd Rare sowieso niet meer gegund. Jammer.

De games die Rare tot nu toe op de Xbox 360 heeft uitgebracht kenden wisselende successen. Kameo was aardig, Perfect Dark Zero was niet veel aan, Viva Pinata was aandoenlijk en Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts was een deceptie. Dat kan gebeuren natuurlijk, maar Rare heeft door dit soort missers veel aanzien verloren in de gamewereld. Toch probeerde Rare met Kameo, Banjo-Kazooie en Viva Pinata iets nieuws, maar dit liep dus slecht af. De games verkochten slecht en de kritieken werden heviger. In 2007 verlieten de gebroeders Stamper het zinkende schip om 'nieuwe ideeën op te doen', maar van die nieuwe ideeën is nog niets vernomen.

Een tijdje is het stil geweest rond Rare. Ze waren betrokken bij de avatars van de Xbox 360, waarbij je duidelijk de invloeden van Nintendo's Mii's kunt zien, maar welke game men aan het maken was hield men nog stil. Inmiddels is het duidelijk dat Rare de laatste handen legt aan Kinect Sports, de Wii Sports voor de Xbox 360. Sinds het bekend is dat Rare weer een Nintendo-titel kopieert zijn de 'fans' pas echt boos. Fan-site MundoRare besloot te stoppen met de steun die de site jarenlang gegeven zou hebben aan Rare. Het grootste probleem was volgens de mensen van MundoRare dat de ontwikkelaar een succesformule van Nintendo kopieert. Het grappige is dat Rare dit al deed sinds het in zee ging met Nintendo zelf. Daar zijn wel hun grootste successen uit voortgekomen en wie weet begint men nu gewoon opnieuw. Ik zeg: schrijf Rare nog niet af!