Plat Haags: Vrouwde op de unie verse tijd

Nick (ArchEnemy)

Iedere zondag bekijken Driek Oplopers en ArchEnemy in de rubriek Plat Haags het Nederlandse politieke landschap. Driek Oplopers vanachter zijn toetsenbord, ArchEnemy op zijn iets te warme werkzolder. De vorige aflevering lees je hier.

Driek, heb jij nog op een echte school gezeten? Zo eentje waar je echt kon blijven zitten, en een echte onvoldoende kon krijgen die je dan met het volgende proefwerk weer omhoog moest zien te halen? Waar je bij hoge uitzondering een tweede herkansing kreeg, en anders gewoon bleef zitten? Waar je van school gestuurd werd als je al te nadrukkelijk ongevraagd met je mening bleef zeulen?

Tegenwoordig is dat gelukkig anders. Nu ga je gewoon over, omdat het anders zo demotiverend voor je is. En krijg je natuurlijk ook een diploma, je hebt niet voor niets al die jaren ingeschreven gestaan. Als je een tijdje niet op komt dagen wordt je uitgenodigd om dat toe te lichten zodat er rekening mee gehouden kan worden, en als je dan uiteindelijk door al dat zachte geheelmeester natuurlijk nergens een stageplaats kan krijgen met je opgefokte meninkjes en je skills van niks ligt dat gelukkig ook altijd aan iemand anders.

Tineke Netelenbos. Karin Adelmund. Twee politica's van de PvdA die jouw school en de mijne met rancuneuze hartstocht de nek omgedraaid hebben. Die ervoor gezorgd hebben dat elke leerling die door het VMBO bezeten was, hoe debiel, irritant en ongemotiveerd ook, met een of ander diploma naar huis gestuurd werd, de werkgevers mochten het probleem van de luidruchtige nitwits dan oplossen. Want elk kind wordt precies even getalenteerd, intelligent en gemotiveerd geboren. Als een leerling een willekeurig opleidingstraject instapt is een succesvol verloop daarvan per definitie een kwestie van 'kansen', en die kansen moeten door de overheid worden geboden. Faalt het kind, komt dat omdat de overheid haar verantwoordelijkheid verzaakt heeft.

Laat ik nou op een HBO in dienst van de overheid die kansen geboden hebben aan een aantal jaargangen studenten. En ik weet echt niet beter dan dat een student die zijn (m/v) propadeuse haalt per definitie afstudeert, anders lopen we als instituut inderdaad dik 10 rootjes mis. Er wordt nu in de media gesuggereerd alsof dat geld een bonus, een premie is, maar dat zijn de kosten per student gedurende de afgelopen drie studiejaren. Geen diploma, collega's verliezen hun inkomen. Ik zat me dan ook wild te ergeren aan die mafkees van een Arnold Heertje die afgelopen week in 1vandaag het HBO een 'criminele organisatie' noemde. Wij moeten ze laten afstuderen omdat we anders in de financiele problemen komen. De studenten weten dat.

Op het MBO schijnt het nog erger te zijn. Daar komt een docent naar je toe, geeft je een of ander vage sociaal-relevante opdracht die je dan binnen drie weken af moet maken. Is het inhoudelijk niet in orde omdat je de hele tijd in de koffieshop hebt zitten blowen, geen nood, op het VMBO heb je dankzij Netelenbos geleerd een grote muil op te zetten, 'sociale weerbaarheid' is immers veel belangrijker dan gelaagd deductief redeneren; 'feitjes vind je toch wel op internet'. Het maakt niet uit als je je opleiding verpest, zolang je maar dwingend verbaal kunt motiveren waarom dat niet onder jouw verantwoordelijkheid valt. 'Dat hoef ik niet te weten' is een veel gebruikt argument.

Dat ze nu eindelijk beginnen te snappen dat je de hele kenniseconomie op deze manier het graf in zanikt met al die opgewonden meninkjes werd tijd, maar ga dan niet doen alsof het aan de uitvoerders van het beleid ligt. Het probleem zit hem in de aanname's.

Sorry lieve linkse wijsvingerzwaaierts, je kunt iemands inkomen wel afpakken en uitdelen, maar iemands kennisvaardigheden nou eenmaal niet. Intelligentie is in hoge mate erfelijk, en als je dan ook nog eens in een gezin geboren wordt waar pa en ma allebei snappen wat voor karakterontwikkeling je nodig hebt om je door leerfrustraties heen te knokken kun je van deze ex-docent volledig het dak op met je 'kansen geven'. De school levert de kennis, de ouders het karakter.

Ga nou niet doen alsof de docent glad kan strijken wat een stel trotse tokkiemongolen aan hun kinderen lopen te verpesten, hoevaak se auk opte Peivudduh A gustemp hebbuh.