Zo, nu eerst een Bavaria

Jan Willem

http://www.lifeisabitch.nlUitgerust met een hotdog in de ene en een biertje in de andere hand zit ik voor de televisie. Spanning alom, want de eerste wedstrijd van Oranje staat op punt van beginnen. Hoge verwachtingen natuurlijk, want zoals altijd worden we wéér kampioen. Het volkslied klinkt en er is zelfs een aantal spelers dat opzichtig meebromt. Dat belooft wat voor de wedstrijd!

Een fluitje van de scheids en we zijn begonnen. Gehuld in het oranje en met een ietwat verhoogde hartslag volg ik het potje en snap prima dat het begin wat aftastend is. De NOS heeft na een klachtenregen het geluid van de vuvuzela’s zachter gezet, zodat de kijker niet voortdurend denkt achtervolgd te worden door Maya de Bij en consorten. Na een half uur vraag ik me af of de regie ook aan de beeldknop heeft gedraaid. Het voetbal van onze jongens lijkt zich in slow motion af te spelen. Wat een gezapig potje. De cameraman verveelt zich ook en neemt wat shots van het publiek. Plotseling verschijnt er een stuk of wat blonde dames in een oranje jurkje in beeld. De vlotte combinaties zijn duidelijk op de tribunes te vinden en niet op het veld. Goed bewegend en swingend geven de fanatieke meiden de voetballers van Oranje het goede voorbeeld. Verzorgd en oogstrelend. Nederland wint de wedstrijd, maar het zijn de oranje dansmariekes die de rest van de week het nieuws beheersen.

Zo lieftallig als ze hun best hebben gedaan om sfeer te maken in het stadion, zo hardhandig zijn ze door een paar brulapen van de FIFA het stadion uitgeknikkerd. Hoe gek het ook klinkt, maar hun jurk heeft de dames de das omgedaan. Nu is het ook nog zo, dat twee van de meisjes vervolgd worden. Waar dit over gaat? Bier! En geld. Bavaria heeft de dames betaald om gekleed in het beruchte jurkje sfeer te maken bij de wedstrijd van Oranje. En dat is een doorn in de FIFA-ogen. De voetbalbonzen hebben namelijk een sponsorcontract met Budweiser. En daarom zijn andere biermerken taboe tijdens het WK. Het gaat hier echter om jurkjes zonder enige merknaam. Enige wat de kijker ziet zijn wat leuke, uitzinnige fans die hetzelfde kledingstuk aanhebben. De reclamewereld is er volgens mij eentje waarin je met een origineel en creatief idee een zo groot mogelijke exposure behaalt. Hoe geniaal ben je als je dat kunt met een paar aantrekkelijke dames en merkloze jurkjes? De FIFA laat zien weinig op te hebben met sportiviteit. Eerst genieten de vieze grijsaards van de jongedames en vervolgens worden de dames als oud vuil het stadion uitgezet met een aanklacht aan hun broek. Ehh jurk.

Voldaan leunt de FIFA-voorzitter achterover in zijn zetel. Zo, nu eerst een Bavaria.