Met het vliegtuig naar de bank

Maurits (perikles)

Stel, je zit voor langere tijd op Bali. Dat is het Zwitserlevengevoel in het echt. Stel, je zit op Bali en je geld staat op een bankrekening bij ABN Amro. Nog steeds geen vuiltje aan de lucht; na het dipje van een jaar geleden lijkt DE bank weer helemaal back in business. Stel dan dat je ook nog een bankpas van ABN Amro hebt, wereldpas heet dat daar, dan trek je de roepies met stapels tegelijk uit de geldautomaat. En als je je wereldpas in je E-dentifier steekt kan je internetbankierend vanuit je hangmat je scheepje met geld de hele wereld over navigeren. Wat kan je gebeuren?

 

En dan slikt een lokale geldautomaat je bankpas in en als je hem terugkrijgt is hij geblokkeerd. Geen roepie krijg je er meer mee uit de muur. Via internetbankieren geld van je rekening halen kan je ook vergeten want je wereldpas doet het evenmin in je mooie hightech E-identifier. En omdat zelfs in Indonesië bepaalde kosten de limiet van je creditcard te boven gaan, heb je dan echt een probleem. Stom natuurlijk, stom stom stom. Om al je financiën af te laten hangen van één enkel rottig bankpasje. En van één enkele bank. Je had je geld natuurlijk moeten verdelen over meer banken en meer passen. Nou ja, volgende keer beter. Nu meteen een nieuwe pas aanvragen en dan is het probleem opgelost.

 

Pas dan begint zich langzamerhand de volle omvang van je eigen privé kredietcrisis af te tekenen. Een nieuwe pas, dat kan, zeggen ze bij de 24 uurs telefoonservice van DE bank. We sturen hem naar uw woonadres en dan komt u naar de bank om hem te activeren. Welke bank, waar? In Nederland! Een retourtje Schiphol boeken, zo gek zal De bank het toch niet laten worden. En je bent toch VIP klant, je zit bij preferred banking en je hebt je eigen account manager. Die bel je gewoon en dan lost hij het in een vloek en een zucht op. Ik kan meneer (laten we hem Gerrit Zalm noemen) niet bereiken, zegt Cynthia, Marloes of Klaartje. - Natuurlijk druk met echt belangrijke klanten - Maar kan ik iets voor u doen? Op afstand een pas activeren, nee dat doen we niet. Veel te gevaarlijk, iedereen kan wel zeggen dat zij (de 'je' in dit verhaal is een zij) u is. Maar belt u eens met onze standby lijn of anders met ABN Amro verzekeringen, die zijn daar speciaal voor. Niet dus!

 

Dat was dus preferred banking, benieuwd hoe ABN Amro met nog gewonere klanten omgaat. Laat ik nou gedacht hebben dat een bank een dienstverlenende instelling is die zich in alle bochten wringt om de cliënt te helpen. Zelfs een cliënt die een beetje dom gedaan heeft. Eigenlijk is het natuurlijk geen nieuws. Een bank is een plaats waar loketten zijn waar mensen achter zitten, een soort ambtenaren dus. En die hebben zoals bekend als taak om de regels toe te passen. Achter die mensen zitten andere mensen die de regels wel mogen overtreden. Die heel gevaarlijke dingen doen met het geld van hun cliënten en dikke bonussen opstrijken als het goed afloopt en bijna even dikke bonussen als het mis gaat. Vroeger, nu mag het niet meer van Bos.

 

Na een paar rondjes langs alle telefonische loketten die ABN Amro heeft, lijkt zich eindelijk overeenstemming af te tekenen. Als er iemand iets kan doen dan is het toch onze Gerrit Zalm van Preferred Banking. En inderdaad, Zalm had een oplossing. Geen definitieve oplossing, voor een pinpas moet je toch echt even naar Nederland, maar voorlopig voldeed hij. Hoe moeilijk kan het zijn om een klant in het buitenland veilig een nieuwe pas te bezorgen? Stel maar eens een dikke bonus in het vooruitzicht dan zal je zien dat er opeens een slimme bankmedewerker is die een list verzint.