Auto voor mietjes

Stef (SnorkelOrtega)

Saab; voorheen een automerk voor hoogopgeleide kwalletjes, maar tegenwoordig een automerk voor corpsballetjes. Vroeger was de auto degelijk, betrouwbaar en karakteristiek. Tegenwoordig kan iedere malloot voor een paar ruggen een Saab kopen op Marktplaats. Saab is niet meer wat het is geweest. Ze leeft op het randje van de afgrond en dreigt failliet te gaan. Een ramp voor heel Saab-rijdend Nederland. Daarom besloot men een massale actie te organiseren. 350 Saab-rijders besloten om afgelopen zondag in een optocht naar Muiden te rijden. Je leest het goed: 350.

Dit getal zegt al genoeg over de populariteit van dit automerk. Zelfs het 45 km autootje heeft nog meer aanhangers. General Motors, het bedrijf dat Saab overnam in 2000, is volgens velen verantwoordelijk voor het dreigende faillissement. Hun marketingstrategie was namelijk: de concurrentiestrijd aangaan met BMW. Een ‘Mission Impossible’ als je het mij vraagt. BMW is onaantastbaar. BMW staat voor Duitse degelijkheid, of zoals ze zelf zeggen:  ‘The Ultimate Driving Machine’. Deze verkeerde marketingstrategie van GM dreigt nu in een anticlimax te eindigen voor Saab.

 
Saab heeft sowieso geen bestaansrecht meer. Zeg nou eerlijk: wat rij je liever? Saab of BMW? Ik zeg BMW, en ik denk dat heel veel mensen het met me eens zijn. Maar de mensen díé voor Saab kiezen, zijn ook écht emotioneel verbonden met hun voertuig. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Saab-rijders zich zeer gehecht zijn aan hun auto. ‘Eens een Saab, altijd een Saab’ lijkt hun motto te zijn. Dit staat naar mijn mening equivalent aan de slogan ‘Eens een mietje, altijd een mietje’.  Saab staat gewoon voor ultieme saaiheid. Het is een auto geworden die je tegenwoordig bijna gratis bij een pakje Wasa Knäckebröd krijgt.  Misschien moet Ikea het merk Saab te hulp schieten. Dat zou het toppunt van Zweedse solidariteit zijn. Ik zie het al voor me, een bouwpakket van een Saab die je bij de Ikea moet kopen en thuis zelf in elkaar moet zetten. Mmm… toch niet zo’n goed idee. Een Ikea-kast is namelijk al lastig genoeg om in elkaar te zetten, laat staan een compleet voertuig.


Eind deze maand valt het doek waarschijnlijk voor Saab. Bob Lutz, vieze voorzitter van GM, noemt Saab zelfs een financiële ramp. Volgens auto-analisten maken de biedingen voor het overnemen van Saab weinig kans. GM kiest eieren voor haar geld, want ze draait nu liever op voor de kosten van het sluiten voor haar rekening, dan dat ze over vijf tot tien jaar weer met nieuwe concurrentie wordt geconfronteerd.


Maar er is nog een klein sprankje hoop. Er zijn nog vier bieders die Saab willen overnemen, waaronder Neerlands’  trots, het automerk Spyker. Dit autobedrijf, dat sinds 2000 geen winst meer heeft gemaakt wil een automerk overnemen dat ook geen winst maakt, aldus de logica van Spyker. Slimme mensen daar bij Spyker, als ze niet werden ondersteund door een paar rijke Russische miljonairs dan waren ze zelf ook al lang bankroet geweest. Naast het financiële plaatje maakt Spyker misschien nog wel een grotere fout als ze Saab overnemen. Wat moet een fabrikant van stoere sportwagens met een bedrijf dat een auto voor mietjes maakt?