Tyfus lampjes en dito geloof

Jean-Paul (Days-Of-Wild)
Ik wilde een stukje schrijven over een jaarlijks terugkerend fenomeen in huize Days-Of-Wild, maar er zit een beeld in mijn hoofd dat ik niet weg krijg. Constant zweeft het voor mijn ogen en verschijnt het tussen de regels. Elk jaar rond deze tijd is het weer zover. Pakjesavond is geweest en de goedheiligman is vertrokken. Ik vraag me overigens af of de christenen zelf wel beseffen dat als zij één van hun heiligen expliciet als goed bestempelen, ze daarmee de rest tot duidelijk minder allooi reduceren, maar dit terzijde. Als de kinderpret van begin december geweest is en Dieuwertje Blok weer is teruggekeerd naar haar tombe dan is het tijd geworden om de kerstsfeer in en rond het huis te brengen. Traditiegetrouw mag ik bij ons de eerste actie daartoe ondernemen: het plaatsen van het hert.

Ik zie een foto in de krant, op pagina 9. De foto is veelzeggend. Een donkere man, een Somaliër zo blijkt later uit de begeleidende tekst, zit tot zijn ellebogen ingegraven in de grond. Twee mannen zijn met scheppen in de weer om hem nog verder in te graven. Zonder de tekst te lezen weet ik wat er met hem gaat gebeuren. Niet waarom. Als ik mijn ogen sluit zie ik nog steeds die foto. Hij zou op de voorpagina moeten staan.

Het hert is een figuur van draadijzer in, uiteraard, de vorm van een hert. Overal op het hert zijn honderden lichtjes aangebracht. Het hert wordt, wederom traditioneel, in de tuin op het dak van het speelhuisje van de kinderen gezet. Daarna volgt deel drie van de traditie, de lampjes. Elk jaar zijn er lampjes stuk. En als één lampje het niet doet, dan zijn er meteen zo'n tien omheen die het niet doen. Zie de kapotte maar eens te vinden. Onbegonnen werk. Dus je moet die tien lampjes die niet branden eruit halen en vervangen door tien nieuwe. En dat meerdere keren, want er zijn altijd meerdere lampjes stuk. Zelfs gedurende de periode dat ie op het dak staat gaan er nog lampjes stuk. Sterker nog, tijdens het vervangen stoppen er opeens lampjes mee die het net nog wel deden. Bij mij is dan het kookpunt bereikt.

Ik lees de tekst. De man is door een islamitische rechtbank ter dood veroordeeld. Dood door steniging. Hoe barbaars moet je zijn, als land, als volk, als religie, als je dergelijke straffen in je wetboek hebt staan. De doodstraf is al uitermate bedenkelijk, als je het op deze manier doet, kom je niet boven het niveau van de prehistorie uit.

"Vuil, schurftig teringhert!!! Stomme tyfuslampjes!!!" Het heeft geen enkel resultaat, maar het lucht wel op.
"Nou, nou, buurman, dat is ook niet de echte kerstgedachte."
"Niet? Ik ben pas aan het warmdraaien."
"Warmdraaien? Waarvoor?"
"Voor de ellende die later in de week nog volgt. In huis moet alles ook nog opgeleukt worden, de kerstboom moet gehaald, daar moeten ook lampjes in en dan moet er nog afgetuigd worden."
"Opgetuigd, bedoel je."
"Nee, nee. Afgetuigd."
"Eerst tuig je de boom op. En na oud en nieuw, meestal na Driekoningen, dan tuig je de boom weer af."
"Ik bedoelde niet de boom, ik had het over dichtstbijzijnde familieleden, meestal vrouw en kinderen."
"Dat is jullie kersttraditie?"
"Ja, de heilige drie-eenheid van kerst: lichtjes, vreten en ruzie."

Overspel. De man is veroordeeld tot dood door steniging vanwege overspel. De tranen schieten me zowat in de ogen. Wat een volslagen krankzinnige geest moet je hebben, om de dood door steniging als straf te hebben voor overspel. Op internet zijn er ook bewegende beelden van. Daar is hij tot zijn nek ingegraven en vervolgens wordt hij door een flink aantal mensen met behoorlijke keien doodgegooid. Op het eind is zijn hoofd niet eens meer zichtbaar. Ik begrijp nu waarom Tiger Woods een boeddhist is. Anders wordt het voor hem hole-for-one in plaats van hole-in-one.

"Kom op, doe niet zo moeilijk. Kerst is het feest van de hoop, de geboorte, het feest van het licht!"
"Het feest van Eneco, EON en Oxxio zul je bedoelen. Dat is de ESSENTie van kerst tegenwoordig. Met opperpriester Bauer als voorganger. Iedereen heeft de bek vol over het klimaatprobleem, maar zodra het kerst wordt, hoppa licht, licht, licht, licht, licht! We kappen dennen en sparren bij honderdduizenden om ze drie weken in onze huiskamers te zetten. Zet in mei een beuk in je huiskamer en je zit in no-time in een gesloten inrichting."

In het filmpje wordt ook iemand van dichtbij door het hoofd geschoten. Hij had iemand vermoord. Voor zijn dood bidt hij nog tot god, al noemt hij hem waarschijnlijk allah. Ik vraag me af waarom je dat nog doet, maar als je al zover heen bent dan is elke logica waarschijnlijk ver te zoeken. Als ik mag kiezen dan heb ik liever een kogel door mijn hoofd dan stenen erop. Steniging lijkt me erger en pijnlijker dan de kogel. Is overspel dus erger dan moord? Er wordt ook een vrouw, wegens overspel, door een lange rij mannen met stokken geslagen. Ieder zijn meug. In het westen zijn filmpjes populair waarin een lange rij mannen een vrouw met hun sperma of urine overspoelen. Het enthousiasme is er bij beide groepen niet minder om.

Ik zag hoe Mohammed (what's in a name) Enait boos wegliep bij Pauw & Witteman. Hij was het niet eens met de manier waarop Jeroen Pauw hem ondervroeg. Niet goed kunnen omgaan met kritiek is een kenmerk van alle geloven en (orthodoxe) gelovigen. Hij is het met wel meer dingen niet eens, zoals onze respectvolle gewoonte om op te staan voor rechters of het schudden van de hand van vrouwen. Dat eerste mag hij niet van zijn geloof, dat van die barbaarse straffen, want volgens de islam is iedereen gelijk. Al worden mannen en vrouwen voor overspel wel anders gestraft. Vrouwen mag hij de hand niet schudden want, nou ja het heeft met iets van respect te maken. Het Hof van Discipline was het met het eerste nog eens ook. Al verbaast me dit niets, want ik heb al heel lang geen geloof meer in de Nederlandse rechtspraak.

Kerst is het feest waarin we vieren dat al die religieuze waanzin is begonnen, of in elk geval een gestructureerde vorm heeft gekregen. Ik geloof niet in god, allah, hemel of hel. Maar als er iets van waar is, dan geloof ik dat god en allah zelf de hel zijn, of dat ze die op zijn minst op aarde willen uitdragen. Religie, zeker in de vorm zoals hierboven beschreven, staat gelijk aan onderdrukking. Religie is de georganiseerde manier van geloven. In de vorm zoals hierboven beschreven, maar zeker niet beperkt tot dat, is het meer georganiseerde misdaad. In de loop der tijden wordt het allemaal wat geciviliseerder, maar het blijft onderdrukking. Hopelijk wordt het voor veel mensen in plaats van het feest van het licht, het feest van de verlichting. En dan bedoel ik een ander soort verlichting dan die je rond deze tijd overal om je heen ziet.