DRM is voor het voetvolk

Christophe (SpankmasterC)

Eigenlijk begint het nu standaard kost te worden. Bij de release van een grote PC-game komen er problemen met de DRM. Het blijkt dat een game maar een X aantal keer geïnstalleerd kan worden, mensen gaan zitten zeuren en voor je het weet heb je weer een nieuwsbericht met 50 berichten van mensen die hardop roepen de game maar te downloaden in plaats van in de winkel te kopen. Maar waarom zouden softwaremakers nou DRM toevoegen aan hun game, als ze weten dat het toch binnen een minuut gekraakt wordt?

Allereerst moet er even één ding duidelijk zijn, veel ontwikkelaars zien zelf liever ook geen beperkende DRM op hun game (zoals altijd op enkele uitzonderingen na). Natuurlijk willen ze dat hun game veel verkocht wordt, maar als dat ten koste moet gaan van de ervaring voor de betalende gebruiker wil bijna niemand dat. De DRM wordt echter geëist door de uitgevers van de game, als een van de vele checkboxes waaraan een PC-game moet voldoen (samen met onrealistische systeemeisen en een compleet onbegrijpbare EULA).

Maar dan nog, dan zouden die uitgevers toch moeten weten dat het nutteloos is om DRM op een game toe te passen? Ik denk zelf eerlijk gezegd dat de uitgevers nog een beetje achterlopen op dit gebied, net zoals veel platenmaatschappijen ook achterlopen op het gebied van online muziek. DRM lijkt een stuk software uit vervlogen tijden, toen het nog moeilijk was om aan illegale games te komen die gemakkelijk aan het werken te krijgen waren. De echte hardcore piraten wisten altijd wel hoe ze een game aan de werk konden krijgen, door bijvoorbeeld een ISO te binden aan virtueel DVD-station en daar een emulator op te draaien of door de computer in zijn geheel te verbergen voor de DRM. Maar Jan Lul, de gewone man van de straat, die wist niet hoe dit moest. Die probeerde het CD-tje naar zijn harde schijf te slepen en deze daarna te branden en het dan voor 10 gulden door te verkopen aan zijn matti\\\'s. Om dit tegen te gaan is er DRM gekomen, om te voorkomen dat Piet Heijn aan de haal gaat met de software, niet om de hardcore piraten tegen te houden.

Maar dit lijkt tegenwoordig verspilde moeite. Torrent-sites springen als paddenstoelen uit de grond en ook mensen zonder enig verstand van computers kunnen daar vrolijk al hun games vandaan plukken, werken en al. Ik stel daarom een nieuwe vorm van kopieerbeveiliging voor op de PCs: nòg minder realistische systeemeisen! Als iedere lompe aap nou denkt iedere game te kunnen spelen, en dit blijkt volledig onmogelijk te zijn, dan zullen ze vanzelf afdruipen en geen games meer proberen te kopiëren, omdat ze toch geen van allen werken. Dan blijven alleen de echte PC-gamers over, die WEL hun games kopen, en dan worden wij verlost van de beperkende DRM! Wat een fantastische toekomst!