The Real Crashing Simulator

Jovatov


Gran Turismo is al jaren een begrip in gamesland. De zelfbenoemde `real driving simulator` doet alweer drie generaties mee en is daarmee één van Sony`s paradepaardjes voor de Playstation consoles. Deel vijf brengt eindelijk wat broodnodige vernieuwing aan de serie, er wordt zelfs schade beloofd, maar dat is wel heel erg breed. Sta mij toe drie verschillende situaties te schetsen.

De eerste situatie: je staat tweede maar ligt niet ver achter op de nummer één. Je gaat de rechte baan op en kan bijna in de slipstream van je voorganger komen. Langzaam verdwijnt het geluid van de wind en je snelheidsmeter vliegt omhoog. Toch red je het niet om de nummer één in te halen voor de eerste bocht. Je remt op tijd en stuurt net de bocht in als je een klap op je zijkant krijgt. De nummer drie was met bijna volle snelheid op je in geramd. Jij ligt in de grindbak en de nieuwe nummer twee kan nu niet harder meer dan 100 voor de rest van de race. Ook jij hebt schade opgelopen en kan je tweede versnelling niet meer gebruiken.

Ik ben bang dat dit de schade is die beloofd wordt. Eigenlijk gewoon een update van het motorblokkade-systeem wat nu in de game zit. De motorblokkade nu kan het rammen online al niet stoppen dus waarom een uitbreiding daarop wel? Daarbij loopt niet alleen de rammer maar ook de geramde schade, wat gewoon oneerlijk is want dan kan je een race starten, in de eerste ronde iedereen beuken en schade bezorgen en dan zelf quitten. Dan rijdt iedereen met een halfwerkende auto en jij bent alweer in een andere race schade aan het aanrichten. Ook geen wenselijke situatie. Wat dat betreft is het huidige systeem best oké, het duurt nooit lang voor iedereen weer gelijke kansen heeft.

Nummer twee: je rijdt samen met nog 4 mensen vlak bij elkaar op de Daytona Road. Je begint aan de grote lange bocht en laat je gas even los. Voor je rijdt een Audi TT, maar opeens komt er rook uit z`n motorkap. Eerst een klein beetje witte rook, maar al gauw wordt het meer en donkerder. De snelheid van de Audi gaat dan langzaam maar zeker omlaag. In je achteruitspiegel zie je dat de Audi in het gras rijdt en daarna verdwijnt, die is uit de race gestapt. Nu je uit de bocht bent komt het rechte stuk en daarna komt het `road` stukje. Dat betekent afremmen en je versnelling van je zes in zijn twee gooien. Jij begint met remmen maar de Dodge Viper naast je zijn remmen doen het duidelijk niet meer. Hij schiet rechtdoor vol de muur in en zijn kansen op de winst zijn verkeken.

Mankementen aan auto`s zijn in het echte racen natuurlijk aan de orde van de dag, maar die doen het spelplezier zeker geen goed. Het is natuurlijk zwaar balen als je eerste rijdt en je ABS schiet uit. Opeens heb je geen grip meer als je remt en moet je veel voorzichter rijden waardoor je een oneerlijk nadeel krijgt. Maar hoe vet zou het niet zijn als jij tweede rijdt en je voorganger blaast zijn motor op. Je kan dan zijn auto in vlammen zien opgaan terwijl jij heerlijk naar de finish en de winst rijdt. Dus wel een realistische toevoeging, maar ook een oneerlijke.

Tot slot de derde situatie: je staat op pole position in je Lotus Elise. Je laat de motor alvast ronken. Je kijkt naast je, daar staat een gele Ferarri F40. Achter je staat een zwarte Ford GT-R. Dan begint het aftellen, drie, twee... De telefoon gaat, je wilt kijken wie het is maar inmiddels is de race al gestart. Je werpt je blik terug op je TV-scherm en ziet daar je Lotus Elise, total loss. Er ligt glas op de weg en de lengte van je auto is met tien centimeter ingekort. Even verderop staat een Ford GT-R met een even zo verotte neus. De race is voor jou afgelopen en je zuurverdiende Elise ben je kwijt.

Dit is waarschijnlijk `wishful thinking`, de makers besteden al vele honderden uren alleen al aan het uiterlijk van de auto`s, om daarnaast ook de binnenkant van al die honderden auto`s na te maken lijkt een onmogelijke klus voor het team van Polyphony Digital. Ook lijkt het me niet wenselijk dat auto`s die je total loss rijdt weer opnieuw moet kopen, want dan wordt een F2007 wel heel kostbaar.

Eigenlijk is het de vraag of je een realistisch spel wil of een leuk spel. Want hoe realistischer de schade, hoe minder leuk het spel is om te spelen. Geef mij dan maar geen schade en laat mij maar lekker racen. Want Gran Turismo is een driving simulator, niet een crashing simulator.