'Hardcore' PC developers zuigen

Bernd (Retuobak)



Iedereen die niet elke 2-3 jaar zijn PC stevig upgrade kent het wel, de nieuwste snelle first person shooter draait gewoon niet meer lekker op hoge settings en je moet alles op medium of laag instellen. En waar de game er op de hoogste settings geweldig uit ziet, valt het behoorlijk tegen wanneer je alles omlaag moet schroeven. Het is een tafereel dat zich helaas veel te vaak voordoet. Eigenlijk valt dit niet goed te verklaren vanuit het perspectief van een developer. De meeste mensen die gamen op de PC zullen namelijk net als ikzelf niet de nieuwste en duurste hardware hebben. Net als veel anderen voel ik er ook weinig voor om mijn PC te upgraden voor het handjevol games dat per jaar exclusief verschijnt op de PC en dergelijke eisen stelt aan een systeem.

Natuurlijk is het logisch dat een developer voor de high-end mooie graphics neer wil zetten. Immers, dergelijke graphics kunnen een goed lokkertje zijn en een reden voor flinke persaandacht. We hoeven alleen maar naar Crysis te kijken om dit te zien. Wanneer mensen de game echter uiteindelijk in handen krijgen en er achter komen dat het niet lekker draait op hun PC zal dit hun mening over de game niet ten goede komen. En om deze reden zal men dan ook minder snel een volgend deel in de serie of van dezelfde developer aanschaffen. Niet echt een lekkere gedachte wanneer je als publisher vele miljoenen hebt uitgegeven aan het bouwen van een game en een franchise.

Toch zijn er wel developers die het begrepen hebben. De bekendste voorbeelden van developers die games maken die wél draaien op de wat mindere systemen zijn natuurlijk Valve en Blizzard. Daar waar een Supreme Commander voor geen meter draait op een best aardige PC van dit moment zal Starcraft 2 ongetwijfeld op dezelfde PC prima draaien. Ditzelfde zien we terug bij Valve, de games in de Orange Box zetten prachtige graphics neer ondanks dat ze geen uiterst zware systemen vereisen.

Maar het houdt zeker niet op bij deze twee developers. Sterker nog, de meeste PC developers maken games die prima draaien op normale PC’s. Point & click adventures met name draaien op bijna elke roestbak die nu nog enigszins tekenen van leven vertoont. Toch zijn er elk jaar net die paar releases die voor geen meter lopen. Ik vraag me dan af of die developers/publishers daadwerkelijk verwachten dat PC gamers een dure upgrade gaan uitvoeren voor een handjevol games. Men zou dan ook beter het geld aan kunnen wenden om de game te optimaliseren voor zoveel mogelijk systeem in plaats van de graphics net weer wat mooier maken op PC’s die toch niemand zich kan veroorloven.

Misschien kan de PC weer een aanzienlijke hoeveelheid terrein gaan winnen ten opzichte van de consoles als developers zich dit realiseren en gaan ontwikkelen voor de massa in plaats van voor de kleine groep 'hardcore' gamers die vaak upgraden. Want het niet kunnen spelen van alle games die je wil, terwijl je niet al te lang geleden een goede PC gekocht hebt, is iets dat velen terecht aangrijpen als reden om de PC als platform te verlaten. Het wordt dan ook tijd dat developers ook eens het probleem voor een deel bij zichzelf gaan zoeken in plaats van enkel en alleen de schuld te geven aan warez.