Populaire cultuur

Ingrid (Laniboekje)

Momenteel gaat er meer geld om in onze favoriete game-industrie dan in de televisie- en filmindustrie genaamd Hollywood. Games die gespeeld worden door ouderen maar ook door de kinderen van nu. Deze games variëren van patience, bridge tot autoracen en first-person shooters. Deze games brengen allemaal op eigen manier hun maatschappelijke bezorgdheid en verontwaardiging met zich mee. Wat is er precies aan de hand met de morele paniek die de populaire cultuur van nu omgeeft?

Games zijn tegenwoordig regelmatig onderwerp van maatschappelijke bezorgdheid en verontwaardiging. Ze zouden aanleiding geven tot gewelddadig gedrag, intensieve spelers van bijv. MMORPG's zouden moreel afgestompt worden en zo hun normen en waarden van het echte leven kwijt raken, gamers zouden niet langer in staat zijn zich langdurig te concentreren en zo kan ik nog een hele waslijst benoemen. Jack Thompson anyone? Waar komt deze morele paniek dan toch vandaan? Als ik zelf even teruglees in de geschiedenisboeken die ik bezit is te lezen dat iedere populaire cultuur in vroegere tijden op een of andere manier wel weer totaal afgebrand werd. De kermis die zich manifesteerde in de Middeleeuwen, het volkstheater, de film, stripverhalen, popmuziek en zo ook de televisie brachten allemaal sceptici met zich mee die van mening waren dat dergelijke cultuurvormingen het dagelijkse leven van mensen totaal ontregelden. In al deze vormen van populaire culturen werden mensen zogenaamd blootgesteld aan invloeden van buitenaf, mensen kregen 'verkeerde' rolmodellen voorgeschoteld waaraan zij zich wellicht konden gaan meten en vooral de films en popmuziek zou kijkers en luisteraars gaan inspireren om daden te gaan verrichten die in de film of in het lied uitgebeeld werden.

Een andere stelling die ik bijvoorbeeld in mijn thuissituatie ook vaak mag aanhoren is dat gamen een persoon onzichtbaar kan maken door middel van gebrek aan sociale contacten. Ja, ook ik verbaas me er altijd over waarom mijn vader me dan toch nog steeds kan zien! Maar goed, ik hou wel van een beetje levendige discussies en sta altijd wel met een weerwoord klaar. Ik verwerp de stellingen meestal door te wijzen op onderzoeken die zich gericht hebben op gamen en de sociale aspecten daarvan. Gamen kan volgens onderzoek zelfs juist aanleiding zijn tot vorming van nieuwe en intensivering van bestaande sociale contacten. Denk aan de massaal bezochte LAN-parties waar men toch wel met elkaar in contact komt en dan niet alleen online. Het stereotype van de gamer als de sociaal geďsoleerde computernerd blijkt niet meer te kloppen. Mensen doen mee aan LAN-parties en online gaming voor juist het sociale contact en onderlinge 'gezonde' competitie, let wel met uitzondering van cheaters die er alleen komen om zoveel mogelijk punten te scoren maar dat terzijde...

Waar het gamen ook nog zo zijn voordelen mee heeft zijn de technologische vaardigheden die de gamers zich eigen maken. De maatschappij van nu bestaat een en al uit de nieuwste technologie en natuurlijk de digitale snelweg. Kinderen op de basisschool schijnen zelfs al niet meer zonder internet te kunnen als ze bijvoorbeeld een spreekbeurt over hun cavia moeten maken. Ze moeten toch ergens hun feitjes over deze schattige diertjes vandaan halen? De gamers van nu kunnen zich uitstekend vinden in de digitale samenleving en lopen ver voor op de mensen die nu bijvoorbeeld nog moeten wennen aan heel deze cultuur. Als voorbeeld noem ik bijvoorbeeld mijn opa en oma. Laatst hadden ze wat belastingzaken en zoals voorspeld snapten zij niets van de papieren (zoals bijna iedere andere burger natuurlijk). Na veel bellen met het belastingkantoor was het voor hen misschien handiger als zij eens op het internet zouden gaan kijken voor meer informatie? Ja, lekker afpoeieren noem ik dat. De ouderen van nu zijn vrijwel nog niet bekend met de digitale snelweg en dan worden ze zomaar het net opgegooid met de woorden; veel succes! Digibeten die zij waren, klopten zij al snel bij de kleinkindjes aan of die wellicht konden helpen. Mensen schijnen niet meer zonder enige technologische vaardigheden te kunnen op het werk, hobby's, privé-leven etc. Het participeren in de populaire cultuur qua gamen en het internet maakt je naar mijn mening een volwaardige maatschappelijke participant in de samenleving van nu.

De morele paniek die om het begrip 'gamen' hangt is naar mijn mening dus ook onterecht. Natuurlijk heb je wel zo de voorbeelden van de mensen die totaal verloren lijken te gaan in de realiteit en dus ook vreemde gedragingen of acties gaan ondernemen maar het kan nooit bewezen worden dat een populaire cultuur de persoon tot deze daden bracht. Natuurlijk heeft een cultuur invloed op mensen, maar zo heeft de buurman ook invloed op je. Werkelijk alles kan mensen er toe brengen om een bepaald gedrag te vertonen. Dat de schandpaal nu blijkbaar gericht is op het wereldje van games zal ook maar tijdelijk zijn. Wellicht ontstaat er binnenkort een totale rage betreffende virtual reality. Dan kan de geliefde Jack Thompson zich daar weer op gaan richten.