Zeg "Nee!" tegen 3D!

koei

Vroeger, toen ik nog een klein kalfje was, kocht mijn broer samen met mijn ouders 'onze' eerste PC. Natuurlijk onder het mom van 'nodig voor school' maar uiteindelijk voor bijna 90% enkel gebruikt voor spelletjes. Mijn favoriete spelletjes werden al snel duidelijk. De Commander Keens werden steeds om de beurt gespeeld, en af en toe eens afgewisseld door een willekeurig deel van Monster Bash, of een Crystal Caves-spelletje. Eigenlijk waren alle spelletjes wel goed, zolang je maar moest springen en schieten om bij het einde te kunnen komen. Sinds deze tijd is er redelijk wat veranderd in het platform-land, waar al de eerder genoemde games onder vallen. Waren de spellen eerst allemaal standaard 2D in een beperkte ruimte, tegenwoordig stelt een platform game niet veel meer voor als het niet allemaal 3D is in een zo groot mogelijke ruimte waar je vrij in rond kunt lopen waarbij je tegelijkertijd alle mogelijke items moet proberen te verzamelen. Of dit nou echt een verbetering voor het genre is, is nog maar de vraag.

De grootste verandering in het platform genre is uiteraard de overstap van 2D naar 3D. Mario 64 werd groots aangekondigd. Vol verwachting startte ik het spel op om hem na korte tijd teleurgesteld weer uit te zetten. Ik had geen idee wat ik nou precies moest doen en het besturen van Mario ging ook voor geen meter. Waar het springen op goomba's in de 2D-spellen eigenlijk niet mis kon gaan, moest ik bij Mario 64 een keer of vier springen voordat het raak was. Daarnaast moest ik nu in plaats van enkel muntjes verzamelen om extra levens te krijgen opeens ook rode muntjes en sterren gaan verzamelen. En als ik dan met veel moeite een ster had verzameld mocht ik het level nog een paar keer overdoen om alle andere sterren te gaan verzamelen.

Helaas wordt dit steeds meer de trend in platform-games. Je kunt niet gewoon een level halen door de uitgang te vinden, maar je moet tegenwoordig alles verzamelen. Gewone muntjes, levens, kogels, speciale items en weet ik veel wat nog meer. En natuurlijk kun je niet alles halen als je een level voor de eerste keer speelt, want pas later in het spel leer je die ene speciale super jump waarmee je dat ene hoge platform kunt bereiken en de speciale diamant daar kunt pakken en als je deze diamant niet pakt, dan kun je het spel nooit echt uitspelen.

Als dit nou slechts in sommige platform-games het geval zou zijn, dan zou het nog niet zo vervelend zijn, maar het is in vrijwel alle platform-spellen het geval. Dit is niet de enige overeenkomst die de meeste platform-spellen hebben. Ook de verhaallijnen van de spellen lijken vaak erg op elkaar. Bedenk een voorwerp dat verzameld moet worden, een naam voor een vijand en een naam van een stad of land dat gered moet worden van het kwaad en je hebt binnen enkele seconden het verhaal van je eigen platform-game af. Plak hier eventueel nog een hulpje voor de hoofdpersoon aan vast en je kunt een developer gaan zoeken die jouw platformer wil gaan maken. Helaas gaat dit scenario voor vele platform-games op, het draait tegenwoordig enkel nog maar om verzamelen. Het verhaal wordt meestal naar de achtergrond verdrongen omdat het toch al niks voorstelt en gewoon de uitgang van het level zoeken zorgt ervoor dat er veel levels ontworpen moeten worden, dus dan is het hergebruiken van levels veel goedkoper.

En dit laatste is jammer genoeg momenteel het belangrijkste voor platform-games. Originaliteit kost geld, dus dan kan je beter gewoon een standaard format gebruiken en daar je eigen platform-held neerzetten. Helaas bedenken veel developers zich niet dat het ontwerpen van veel 2D-levels goedkoper is dan het ontwerpen van enkele 3D-levels.

Gelukkig schijnt er licht aan de horizon want retro is in opkomst! Enige tijd geleden verscheen er een 2D actie/platform game genaamd Alien Hominid en voor de Nintendo DS is er weer een ouderwetse 2D side-scrolling Mario Brothers in ontwikkeling. Nu maar hopen dat deze verandering zich zal gaan uitbreiden en dat meer spellen de 3D-looks en de verzamelwoede overboord gooien zodat de ouderwetse gameplay weer vaker te zien zal zijn. Deze achteruitgang zal dan voor mij in ieder geval een vooruitgang worden.