Second Hand

Mark (Strolie75)

Bij de Free Record Shop kunnen consumenten vanaf deze maand oude games inleveren voor nieuwe. Wie een oud computerspel inlevert krijgt van de winkel geld of korting op een nieuw spel. De winkelketen verkoopt de ingeleverde spellen vervolgens weer terug aan consumenten tegen een lagere prijs dan de nieuwprijs. Dit klinkt op zich erg positief, maar wat zijn de gevolgen voor de gamemarkt op de lange termijn? En moeten wij als consumenten daar wel zo blij mee zijn.

Het verkopen van tweedehands games is natuurlijk niks nieuws. Wie websites als eBay, marktplaats of onze eigen V&A hier op FOK! afstruint struikelt over mensen die hun oude games voor een zacht prijsje verkopen. Ook de kleinere gamewinkels verkopen al langer gebruikte games. De Free Record Shop is echter de eerste grote landelijke winkelketen die zich op de markt van tweedehands games begeeft.

Speluitgevers zijn hier niet gelukkig mee. De winkeliers worden als het ware concurrenten aangezien vrij recente tweedehands games goedkoper in dezelfde schappen staan dan nieuwe exemplaren van hetzelfde spel. En aan gebruikte spellen verdienen de uitgevers niks; deze zijn immers al een keer verkocht en het gehele verschil tussen in- en verkoopprijs wordt door de winkelier in eigen zak gestoken. Twee keer geld verdienen met hetzelfde spel dus. En ik vermoed dat de marges bij gebruikte games hoger zijn dan hetgeen de Free Record Shop op een nieuw spel verdient.

Een ander voor de uitgevers negatief gevolg is dat er in de gedachte van consumenten een verschuiving van het waardegevoel zal plaatsvinden. De consument accepteert de "normale" prijs van een product niet meer maar verwacht een prijs die gelijk staat aan de tweedehands prijs. Een prijs die vaak onder de kostprijs van de game ligt. Een soortgelijk verhaal speelt zich nu af in de supermarktoorlog met als meest recente voorbeeld Peijnenburg en Heineken, die klagen dat supermarkten hun producten te goedkoop aanbieden.

Dit gebeurt nu al in zekere mate, hoeveel gamers denken bij een middelmatig spel niet; "die haal ik over een paar maanden wel als het spel goedkoper is" (en het vervolgens nooit kopen). Wanneer dit ook bij topspelen gebeurt hebben uitgevers een probleem. Vooral gezien de steeds maar stijgende ontwikkelkosten van games. Deze zullen niet meer worden terugverdiend wanneer de prijs van een spel door consumenten niet meer wordt verbonden aan de gameplay en de kwaliteit van een spel, maar aan het feit dat men betaalt om eerder te spelen. Steeds meer mensen zullen dan wachten met het kopen van een spel tot deze tweedehands verkrijgbaar is.

Speluitgevers zullen met het fenomeen van een tweedehands markt moeten leren omgaan. Ze kunnen ervoor kiezen om de handel in tweedehands games zoveel mogelijk te beperken. De meest voor de hand liggende manier hierbij is het nemen van (gerechtelijke) stappen tegen winkels en websites die tweedehands games verkopen. Dit is bij voorbaat al een verloren strijd. Copyrightwetgeving is wat dit betreft vaag, particuliere handel via internet valt niet te reguleren en het kost te veel goodwill bij consumenten.

Een andere manier is een spel aan één persoon te verbinden door middel van online registratie en unieke codes. Denk bijvoorbeeld aan World of WarCraft waarbij de registratiekey van het spel verbonden is aan één account en dus ook één credit card. Dit zal echter alleen voor games die online te spelen zijn mogelijk zijn.

Veel uitgevers lijken uit pure wanhoop maar over te gaan tot het creëren van een hype. Spellen worden na korte tijd afgeprijsd of nauwelijks meer verkocht, dus alles draait om de eerste paar weken na release. Nadeel van een hype is dat alle beloftes lang niet altijd wordt waargemaakt waardoor er toch een gevoel van teleurstelling bij de consumenten achterblijft, wat de verkoopcijfers van eventuele vervolgen geen goed doet. Er zullen altijd spellen zijn die iedereen meteen bij de release wil spelen. Denk hierbij aan de toppers als GTA: San Andreas en World of WarCraft. Maar tegenwoordig lijkt het wel of elk spel de hemel in gehyped wordt.

Mijn inziens zouden uitgevers ernaar moeten streven om spellen in de ogen van consumenten goedkoper te maken. Dit zou ook gunstige effect hebben op het bestrijden van warez. De beste manier om dit te bereiken is andere manieren van uitgeven te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan Half Life 2 dat geheel te downloaden was via Steam. Hiermee werden distributie-, verpakkings- en retailkosten bespaard. Een andere manier is een spel in delen te verkopen. Het spel wordt als een soort demo goedkoop verkocht. Spelers kunnen dan tegen betaling extra levels en features downloaden. Met dit laatste wordt meteen de levensduur van een spel verlengd en mensen die het spel na aankoop toch vinden tegenvallen hebben in elk geval niet veel geld uitgegeven. Bijkomend voordeel is dat gamers sneller geneigd zijn nieuwe genres uit te proberen aangezien het geen grote financiële aanslag is als een spel tegenvalt.

Tenslotte zouden uitgevers games zelf eerder op een budget label kunnen uitbrengen of sommige (eenvoudigere) spelen meteen tegen een bugdet prijs laten verschijnen. De features van het spel worden zo gekoppeld aan de prijs. Konami heeft met Katamari Damacy goede verkoopcijfers in de V.S. gehaald terwijl het spel slechts $20 kostte.

Samengevat kan gezegd worden dat de bloei van de huidige tweedehands markt op korte termijn zeker voordelen voor consumenten oplevert in de vorm van recente games voor een lagere prijs. Of dit in de toekomst ook zo blijft hangt af van de insteek die uitgevers zullen kiezen. Willen ze ten koste van alles de huidige prijspeilen handhaven terwijl deze in de ogen van veel consumenten te hoog zijn, of gaan ze nieuwe manieren van uitgeven bedenken waarbij bijvoorbeeld de instapprijs van een game drastisch omlaag gaat, maar waarbij wel voor het gebruik betaald zal moeten worden.

Dat er iets staat te gebeuren is zeker. De komende generatie zullen de ontwikkelkosten van games drastisch omhoog gaan terwijl games in de ogen van veel mensen nu al te duur zijn. Om deze kosten terug te verdienen zal de prijs van games verhoogd moeten worden of zal men de markt moeten vergroten. En de meest effectieve manier om een markt te vergroten is nog altijd de prijs verlagen.