Tour de Frats

Redactie

Laat ik voordat ik met dit stukje begin vertellen dat ik absoluut geen wielerliefhebber ben. Ik ga alleen op de fiets naar het werk omdat ik geen auto bezit. Het kan me niet boeien, die mannetjes op het strakke fietsie die zo hard mogelijk trappend aan de finish proberen te komen.
Vroeger in mijn jonge jaren was dat iets anders. Wat me toen in de sport aantrok, weet ik niet meer maar je volgde in ieder geval de Tour want je had Theo Koomen. Gezeten achterop de motor verzorgde deze Westfries het allermooiste commentaar dat je je maar bedenken kon. Ik herinner me nog... maar goed, ik dwaal af.

Ik zit met een vraag. Waarom worden tegenwoordig de starts van de grote wielerrondes in andere landen gehouden? Ik vind dat dus drie keer niks. Een tour de France hoort, mijns inziens, onder de rook van die hoge stalen toren in Parijs verreden te worden en dan ook helemaal. Bij de Giro d'Italia dient men de hele tour in de grote laars rond te karren. De Vuelta da Espãna is Spaanser dan Spaans, laat hem dan ook alleen over de zinderende vlaktes van het Sinterklaasland voeren.
Ik denk, en weet bijna wel zeker, dat de commercie hier toch aan ten grondslag ligt. Maar wat zou je allemaal kunnen doen met het geld dat je spendeert aan het binnenhalen en organiseren van de drie "grote" rondes?
Ik lees bijvoorbeeld dat de start van de Giro 2002 in Groningen tonnen verlies heeft gekost. Tja, daar kan je ook de achterstandswijken van laten opknappen, de overlast door hangjeugd van aanpakken of zorgen dat er meer blauw op de Groningse keien komt.
Het is natuurlijk allemaal pure reclame voor die steden en deels heeft men daar ook wel een punt maar moet dan alles maar zwichten voor het geld dat er achter steekt?

Utrecht en Rotterdam voerden een bijna genante strijd om de start van de Tour de France 2010 binnen te halen. Het grote geld zegevierde en dat maakt me een beetje pissig. Goed, het grote geld dus maar eigenlijk is dat voor mij nog een bijzaak. Een niet te verwaarlozen bijzaak hoor, dat u dat niet denkt ik dat niet belangrijk vind.
Ik ben geen nationalist maar ik vind gewoon, zoals ik al aangaf, dat zulke wielerrondes helemaal in eigen land zouden moeten worden verreden. Dat hoort nu eenmaal zo. De naam Tour de France zegt het al: France. De Giro d'Italia, juist: Italië, De Vuelta da Espãna, inderdaad, Spanje. Nu gaat in 2010 de Tour de France dus van start in Rotterdam. De Giro d'Italia begint in Amsterdam en de Vuelta in Assen. En het is in het verleden meer voorgekomen. De Vuelta is al eens in Lissabon, Portugal gestart. De tour de France begon in 1996 in Den Bosch, in 1978 in Leiden, in 1973 in Scheveningen en in 1954 in Amsterdam. Tevens was in 2009 Monaco het aanvangspunt van "de" ronde.

Misschien ben ik niet zo'n vernieuwer hoor maar wat krijgen we hierna dan? Leest u even mee:
2015: Dames en heren, welkom vanuit een wit Gothabb op Groenland voor de start van de Tour de France. Het is wat winderig maar een aangename 5 graden onder nul en een waterig zonnetje zorgt voor een broeierig sfeertje in het peloton.
2021: De zeventiende etappe in de Giro wordt vandaag verreden vanuit het altijd pittoreske Mo in het midwesten van Noorwegen. Aankomstplaats zal het iets hoger gelegen Bode zijn. De renners hebben zich vandaag speciaal in groen-wit-rode tricots gestoken omdat er geruchten rondzingen dat de Giro wellicht één dag Italië zal aandoen.
2032: Het was vandaag een hectische laatste dag van de Veulta. De dollemansrit van Shur Abad naar aankomstplaats Bakoe bood het nodige spektakel. Langs de weg stonden vele ritfunctionarissen van de Vuelta met spandoeken te demonstreren. Op de spandoeken was de algemene teneur iets in de trant van: Vuelta naar Spanje in 2033. Jammer voor hen dat dat natuurlijk nooit meer gaat gebeuren. De wielercircussen dienen de gehele globe over te gaan.
Dit is natuurlijk maar scherts, beste lezers, maar wat als de Tour down Under opeens down Up gaat en gereden wordt over de steppen van winters Rusland?
Wat als Eneco's Tour door Nederland en België ons plots door de binnenlanden van Noord-Polen zou voeren. Is weer eens wat anders zullen de organisatoren zeggen en het grote geld lag op ons te wachten in Warschau.

Scherts dus, maar nogmaals: ik ben van mening dat een Tour de France zo Frans is als een goed stokbrood en een lekkere Bordeaux. De Giro d'Italia is zo Italiaans als de pizza calzone en de maffia en de Vuelta da Espãna is zo Spaans als de tapas en het stierenvechten.
Het zou hetzelfde zijn als onze oer-Hollandse molens opeens Oostenrijks nationaal erfgoed zouden worden. Snapt u hem, daar zit hem voor mij de kneep: ieder land zijn trots en zijn eigenaardigheden dus ook in sportevenementen. Houd ze dus lekker in het eigen land en wees er trots op.

Gelukkig maar dat ik niet van wielrennen houd, anders zou ik me er nog druk over maken.