Voor Allah zijn alle mensen gelijk

Patrick (binsmeister)

Uit geloofsovertuiging weigert advocaat en orthodoxe moslim Mohammed Enait op te staan voor rechters. Immers hier is de uitzondering op de regel van toepassing: de advocaat mag blijven zitten “als diepe geloofsovertuigingen hem dat voorschrijven.” Net als de grote Allah, Jahweh, Shiva, Jezus van Nazareth, de Dalai Lama, Profeet Mohammed en Sinterklaas ben ik ook van mening dat alle mensen gelijk zijn. Meneer Etain hoeft hier echter niet op te staan voor een persoon, dus zijn religieuze motief gaat hier niet op. Door op te staan toont hij zijn respect voor onze rechtstaat. Hij toont geen respect voor Jan Diederick, Lodewijk, Frits Freek of Anne Fleur, maar voor de functie rechter, de belichaming van onze rechtstaat. Het verschil tussen functie, abstract idee of persoon moet hij zich toch wel eigen hebben gemaakt tijdens zijn rechtenstudie, zou je denken. Meneer Etain zou dus van zijn luie krent af moeten komen! Het probleem is echter wel dat meneer Etain zelf tot deze conclusie zou moeten komen.

In het komische optreden van Mohammed en Rita in de 'handenschud-aflevering' van Knevel en Van den Brink pleitte Rita voor het invoeren van wetgeving die onze fatsoensnormen zou vastleggen. Hieruit blijkt eens te meer dat Rita in het linkse Nijmegen gestudeerd heeft en nog steeds slaapt met het ‘Communistisch Manifest’ onder haar kussen. Enge wetgeving, die de overheid in staat stelt ons te vertellen hoe wij met elkaar om dienen te gaan. Wie deelneemt aan de samenleving conformeert zich aan de ongeschreven fatsoensregels. Meneer Etain conformeert zich hier niet aan, want deze schijnt in de veronderstelling te leven dat hij dat niet hoeft om religieuze gronden. Dat mag meneer Etain vinden en van mij mag hij er zelfs naar handelen. Het wordt echter wat anders wanneer je publieke functies bekleedt (advocaat) of wilt bekleden (klantmanager).

Als een werkgever bijvoorbeeld niet wil dat ik zichtbare piercings of tatoeages draag, dan is het niet zo slim om met een getatoeeerd biggetje onder mijn oog te solliciteren bij deze werkgever. Als klantmanager wordt er van je verwacht dat je klanten een hand geeft. Nu is voor Mohammed ieder mens gelijk, maar vrouwen zijn een stukje minder gelijk. Was het immers niet de vrouw die zonodig appeltaart wilde bakken in het paradijs en zo de mens met de erfzonde belaste? Derhalve wil hij vrouwen geen hand geven. Mag Mohammed dit vinden? Ja! Dat hij vrouwen op basis van zijn, in mijn ogen verwerpelijke, religieuze overwegingen geen hand wil geven, dat is zijn goed recht. Net zoals het van de werkgever het goed recht is om hem voor deze functie te weigeren. Niet omdat Mohammed een orthodoxe moslim is, maar omdat de functieomschrijving van klantenmanager nu eenmaal omvat dat de klant op gepaste wijze ontvangen moet worden. Mohammed wil dit niet. No hard feelings! Get another job! Zo zou Mohammed ook eens serieus moeten overwegen of een carriere in de advocatuur in een sharialoze rechtstaat wel iets voor hem is.

Hij hoeft voor mij niet een caravan aan te schaffen om ieder jaar met zijn drie vrouwen en zes kindern op vakantie te gaan naar een camping in Beesd, zodat hij daar onder het genot van een flesje aldiwijn van een door zijn jongste vrouw bereide bloemkoolschotel kan genieten. Hij mag van mij lekker zichzelf zijn en in plaats van een vakantie in Beesd een bedevaart naar Mekka ondernemen, maar het niet willen conformeren aan fatsoensnormen is ronduit puberaal en heeft met integratie niet zoveel van doen. Het gaat hier om het in staat zijn fatsoenlijk samen te kunnen leven met andere mensen die het burgerschap hebben aanvaard. Daartoe behoren in Nederland overigens ook vrouwen. Daartoe behoren zelfs, men prijze God, vrouwen in zomerjurkjes! Meneer Etain is niet in staat zich aan te passen. Meneer Etain is asociaal. We kunnen meneer Etain typeren als het mannelijk equivalent van Hanna Tokkie.

Iedere keer haalt onze baardige eloquente vriend de media, dit omdat zijn ideeën over samenleven botsen met onze fatsoensnormen. Niet zo verwonderlijk als je kijkt naar het orthodoxe geloof van meneer Etain. Wanneer je leefregels letterlijk probeert na te leven die opgetekend zijn voor (semi-) nomadische stammen in het Nabije Oosten in de Vroege Middeleeuwen, dan wil dat nog wel eens botsen met de leefregels die gelden in onze moderne maatschappij. Toch is er weinig anders dat we kunnen doen dan Mohammed op zijn krent te laten zitten en te typeren als asociaal. Meneer Etain geniet dezelfde vrijheid van meningsuiting als eenieder. Het wordt pas alarmerend als hij in de rechtszaal een vonnis niet wil accepteren omdat het niet comform de sharia is en hij de rechter vervolgens een veertigtal stokslagen wil geven. We doen er verstandig aan deze onfatsoenlijke, asociale, in de middeleeuwen levende, mediageile, in een jurk vrouwen discrimerende, homofobe, bekrompen en bebaarde puber voorlopig geen aandacht meer te geven. Je hebt gelukkig de vrijheid in onze samenleving om zo’n eikel te zijn, maar dat maakt je nog niet een minder grote eikel. Mohammed Etain: je bent een besneden eikel van de eerste orde!