Bertha 21 en TV Kaasmakerij Turkije

Arno (Arnohari)

En toen stond er ineens een glimmende doos in de hal. Cadeautje, speciaal voor ons. De Mediabox van UPC, helemaal gratis en voor niets. Een soort Blije Doos voor televisiekijkers. Toch niet helemaal gratis, zo bleek. Digitale televisie kost een paar euro extra. Wij thuis waren al minder geïnteresseerd. En je kon maar één televisie op de box aansluiten. De twijfel kreeg de overhand, met vier verschillende televisiekijkers in huis. We zouden Animal Planet, Travel Channel, Bierdopjes TV, Baby TV, TV Kaasmakerij Turkije, Politiek 24 (maak me knettergek), 24/7 Homeshopping en weet ik wat voor onzinzenders erbij krijgen. We besloten niet op de aanbieding in te gaan. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. We waren van plan de mediabox met de scouting mee te geven voor de rommelmarkt of in de verzamelbox voor de arme kindjes in Polen te dumpen. Je moest echter die box in een speciale doos terugsturen. Daar kwamen we achter na een dagje UPC-helpdesk. Een nogal erg agressieve manier van reclamemaken, vonden wij.

Voor deze actie heeft UPC nu een boete gekregen. Drie ton mogen ze pinnen bij de Consumentenautoriteit, wegens misleidende reclame. Terecht. Lieve Autoriteit, willen jullie ook even kijken naar het andere leed dat kabelarij heet?

Een aantal jaren geleden had ik ineens geen internet en telefoon meer. Dus ik KPN bellen met mijn mobiele telefoon. Na een halve dag in de wacht en nog eens een halve dag in discussie met een getrainde (dat hoor je aan de woordkeuze en de spreektoon) klantenservice zat ik ontevreden op de bank. Het zou allemaal aan de bekabeling in huis liggen. Er was niets bekend over storingen en alles functioneerde gewoon zoals het hoorde bij de centrale. Ik wist dat er in huis niets veranderd was, dus dat kon niet. Een dag later nog maar eens gebeld en na veel slijmen, zeuren en etentjes beloven zou er weer een dag later een monteur komen. Die snuffelde, rommelde en trok wat aan de kabeltjes, maar kon niets ontdekken. ‘Morgen’ (zucht) ‘komt er een andere monteur die buiten bij het verdeelkastje gaat kijken’. Alweer een dag later dus kwam monteur nummer twee. Die ontdekte dat er bij werkzaamheden een kabel onder de stoep kapot was gegaan. Die was hersteld, maar in het kastje verkeerd aangesloten. Ik wil excuses! Mij zomaar beschuldigen van het slopen van mijn eigen bekabeling…tss.

Vorig jaar, een brief.
Geachte heer, mevrouw A. Janssen,
Meerdere keren hebben wij u tevergeefs benaderd inzake het openstaande saldo van 141.30 Euro.  Wij vragen uw dringende aandacht voor het volgende. Indien uw betaling niet binnen 48 uur na de dagtekening van deze brief door ons is ontvangen, geven wij de vordering uit handen aan ons incassobureau. U kunt aan uw betalingsverplichting voldoen door onderstaande bedrag middels een telefonische spoedbetaling over te maken op rekeningnummer 34.01.56.740 onder vermelding van uw abonneenummer.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice Canal Digitaal

Nooit hebben wij iets aangevraagd bij dit bedrijf. We kenden het tot vorig jaar niet eens. Toch hadden we al een aardig stapeltje acceptgiro’s van ze verzameld. Allemaal gericht aan ene ons onbekende A. Janssen. Dus ik weer aan de telefoon. Na überhaupt lang speurwerk naar het telefoonnummer van dat bedrijf en vervolgens een aantal keuzemenu’s: ‘Er zal wel iets verkeerd gelopen zijn. U krijgt geen brieven meer. Had de vorige bewoner misschien een abonnement bij u?’ Beste meneer de Canalduiker, voordat wij hier woonden, stonden hier koeien in een wei te grazen. Als er al een koe met de naam A. Janssen hier herkauwde, dan was dat zeker niet met een digitale schotelaansluiting. Tenzij Bertha 21 Cow TV Asia wil ontvangen, maar op een zwarte lijst staat en daarom onder een valse naam producten aanvraagt.

UPC spant de kroon. Na een bloedhete zaterdag, barstte er op zondag een gigantisch onweer los. De bliksem sloeg ergens in de buurt in en wij zaten zonder telefoon, televisie en internet. Dus maar weer eens een half dagje mobiel telefoonhangen. Televisie en telefoon werkten na een uurtje weer, maar internet was verre van aanwezig. Nog maar eens gebeld. ‘Als u de stekker van het modem eruit haalt, dertig seconden wacht en daarna weer erin steekt, moet-ie het doen. Ik bel u over vijf minuten terug’. Na een uur heb ik zelf maar gebeld. ‘Dat kan niet, wij mogen niemand zelf bellen. Wat is er aan de hand?’ En dat is het meest frustrerende van helpdesks van bedrijven als UPC en KPN. Je krijgt nooit twee keer dezelfde persoon aan de lijn. Steeds weer moet je het hele verhaal uitleggen, à tig eurocent per minuut plus bijkomende kosten voor de mobiele telefoon. Uiteindelijk bleek er iets doorgebrand te zijn in de modem.

Is het je trouwens ook opgevallen dat UPC zelf reclamespotjes over spotjes van de concurrent plakt? Soms zie je na een spotje van UPC nog net een halve seconde het logo van Essent in beeld. Mag dat zomaar? Drie ton boete is niet genoeg, dat wordt gewoon doorberekend aan de klant. Opsluiten die kabelmaffiosi.

Ik verwacht minimaal honderd reacties met ‘herkenbaar’.