Open brief aan de SGP

ChrisJX
Geachte leden van de Staatkundig Gereformeerde Partij,

Toen ik gisterochtend, uiteraard niet op zondag, naar de televisie zat te kijken ving mijn oog een reclame op van telecomprovider KPN. Dit bedrijf biedt onder de naam 'Hi' prepaid telefoondiensten aan. Zoals u recentelijk misschien in het Nederlands Dagblad of het Reformatorisch Dagblad hebt gelezen, heeft Hi de prijzen voor een smsje van ruim 20 eurocent naar 9 eurocent verlaagd. Een grote schok in telecomland, die andere aanbieders er toe noopte ook hun prijzen te verlagen. Zoals u zult begrijpen moet Hi echter wel reclame maken voor deze lage tarieven. En dat wordt onder andere 's ochtends gedaan op TMF, een zender die veel door jongeren bekeken wordt.

U verwacht nu misschien een relaas over de uitzendtijdstippen van deze reclame of het feit dat deze tussen door kinderen erg gewaardeerde 'clips' wordt weergegeven, maar dat wil ik voor de verandering eens niet doen. Nee, het gaat mij in deze om de inhoud van de reclame. Aangezien het goed mogelijk is dat u thuis geen televisie hebt staan, zal ik reclame kort samenvatten: Een zwarte heer in een opvallend wit pak betreedt een ruimte, waar diverse jonge lieden briefjes uit delen. Op de achtergrond is een gospelkoor te horen, waarna de opvallende heer roept 'SMS is de Boodschap'. Nu denkt u misschien dat ik een typefout gemaakt heb, maar dat is geenszins het geval. Want aan het einde van de reclame verschijnt deze zin nog eens letterlijk zo in beeld, inclusief de hoofdletter B.

Aangezien het in het Nederlands, in tegenstelling tot het Duits, niet gebruikelijk is dat zelfstandig naamwoorden, behoudens enige uitzonderingen, met een hoofdletter geschreven worden, vind ik 'Boodschap' in deze op zijn zachtst gezegd nogal dubieus. Om mij iets sterker uit te drukken; hoogst merkwaardig. Zeker in combinatie met de stralende verschijning van de heer, de wervende jongeren en de gospelmuziek kan ik niets anders dan concluderen dat de heren en dames reclamemakers pretenderen dat zij 'dè boodschap' verkondigen. Maar zoals u en ik weten, is er maar één Boodschap met een hoofdletter B.

Uw partij heeft al eerder opgetreden tegen dergelijke relaties tussen de Bijbel dan wel geloof en reclames. Ik noem als voorbeeld de weerstand tegen de Magnum-reclames van Ola, die het ijsje in verband bracht met de zeven zonden. U kwam bij mijn weten overigens niet in opstand tegen het mixgerecht 'Duivelse Kip' van een bekend Oosters merk, maar dat terzijde. Tenslotte kunt u niet alles weten. Waarschijnlijk is bij u in de supermarkt dit verderfelijke gerecht niet eens te koop en heeft niemand u er op gewezen.

Daarom wijs ik u in deze brief op de Hi-reclame en vraag ik u daartegen in actie te komen. Indien u ietwat preciezer wil weten waar ik het over heb, raad ik u aan de site van Hi (http://www.hi.nl) eens te bezoeken. Overigens staat daar 'boodschap' met een kleine letter te lezen. Wellicht om u om een dwaalspoor te brengen? Vraag anders een bevriend ChristenUnie-lid of hij dan wel zij de reclame wil bekijken en mogelijk voor u opnemen, zodat ook u zich kan overtuigen van de schandelijke relatie die hier wordt gelegd tussen SMS-en dè Boodschap.

Ik vertrouw er ten zeerste op dat u bovenstaande bezorgdheid met mij deelt en verwacht dan ook binnenkort een persbericht of andere publieke uiting te zien verschijnen waarin u kenbaar maakt deze reclame niet te kunnen tolereren.

Met vriendelijke groeten,

ChrisJX