Column: 't Heerlijk avondje is gekomen

ChrisJX
Het is alweer twee november. Dat betekent dat over dertien dagen de goedheiligman ons land weer met een bezoek zal vereren. Kindertjes door het hele land zullen met rode wangetjes in speelgoedkrantjes zitten zoeken wat zij willen hebben, de sinterklaasliedjes worden weer ingestudeerd en eindelijk kan het sinterklaassnoep in huis gehaald worden. Overheerlijke marsepein, speculaas, chocoladeletters, taaitaai, pepernoten en nog veel meer. Na bijna een jaar wachten kunnen de smaakpapillen weer verwend worden. Tenminste, zo zou ik het het liefste zien. Want tegenwoordig is er helemaal geen sprake van 'bijna een jaar wachten'. Nee, drie seizoenen en het is alweer raak. Dan vinden de heren Heijn en dames Kruidvat het wel weer tijd om de verpakkingen met de man met de baard tevoorschijn te halen. En dat in september, als de stoomboot ginds nog lange niet aankomt.

Deze beslissing wordt niet genomen omdat de wijze managers zelf graag marsepein willen eten. Ook niet omdat zoonlief daar al twee maanden om jengelt. De enige echte reden is commercie. Een Nederlandse traditie is verworden tot een ordinaire winstpartij. Hoe langer je dingen in de winkel legt, des te meer kans dat ze verkocht worden. Waarom? Omdat wij als consumenten schaamteloos meedoen met het beleid dat de winkels voeren!

Ik geef toe: het is moeilijk om de verleiding te weerstaan. Bij wie loopt het speeksel nu niet in de mond bij het horen van termen als 'gevulde speculaas', 'banketstaaf' en 'suikergoed'? En wie krijgt er nou geen fijne jeugdherinneringen als er op de deur geklopt wordt? Of je in je schoen kijkt? Maar juist deze herinneringen maken ons er bewust van dat we zuinig moeten zijn op onze oer-Hollandse traditie. Want als het zo doorgaat zingen we ooit 'Dag Sinterklaasje', maar dan voor de laatste keer. Is het nog leuk om pepernoten te eten als je die begin september al kunt kopen? De eerste week misschien, maar daarna wordt het saai. En tegen de tijd dat heer Nicolaas met zijn schimmel komt ben je al lang misselijk van die kleine rotdingen. Als je iets leuks (vrijwel) altijd kunt doen, wordt het op den duur saai. En als je Sinterklaas al drie maanden van te voren tegenkomt, wordt deze beste man ook saai.

Maar er schuilt nog een probleem in het steeds vroeger aanbieden van Sinterklaasgoed: de kerstspullen gaan ook steeds vroeger in de winkel liggen. Met het gevolg dat de man met de tabberd nog niet weg is, of de man met het rode skipak komt al voorbij. Doordat de kerstspullen nog voor Sinterklaas in de winkels liggen krijg je een overkill aan feesten. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden: Sinterklaas of kerst. Helaas kiezen veel mensen tegenwoordig voor kerst. Sinterklaas zou namelijk te kinderachtig zijn. Maar of je nou cadeautjes geeft die van een bisschop of van een op de noordpool wonende man zouden moeten komen, maakt toch niet uit?

Twee gevaren dus: aan de ene kant wordt Sinterklaas saai omdat al maanden van tevoren de voorpret begint en aan de andere kant wordt kerst meer en meer aantrekkelijker gemaakt. Wat tot gevolg heeft dat Sinterklaas minder gevierd wordt. Ik las op het forum zelfs al reacties van ouders die zich afvroegen of ze überhaupt wel Sinterklaas wilden vieren. En dat terwijl Sinterklaas zo'n prachtig feest is. De manier hoe wij Sinterklaas vieren is uniek in de wereld, zelfs in Vlaanderen gaat het er anders aan toe. Het is zonde zo'n feest te laten verdwijnen door de overheersende commercie.

Laat die verrekte pepernoten en gevulde kikkers dus gewoon in het magazijn liggen tot 1 november. En laat dan het feest in alle hevigheid losbarsten. Om pas vanaf 6 december eens aan kerst te gaan denken. Zo kunnen beide feesten optimaal gevierd worden, wat ten goede zal komen aan ons Nederlandse feest. Niet alles hoeft toch op de Amerikaanse manier? Of zoals de winkels het willen...