Reclame....Reclame

Carin (carin)
Ik hou van reclame. Een leuke reclamespot voor een nieuw zoutje zorgt ervoor dat ik ten strijde trek met mijn boodschappenwagentje. Daarbij al duwend en trekkend iedereen opzij gooi om maar als eerste in Nederland het nieuwe zoutje 's avonds voor de buis uit te mogen testen. Onnodig te zeggen dat ik eigenlijk helemaal niet van zoutjes hou maar reclame doet vreemde dingen met mij. Ik zal ook nooit een waterbed kopen bij een bepaalde firma, ik ben nl. doodsbang dat ik dan op een ochtend wakker wordt en tot de akelige ontdekking kom dat er een aantal schaars geklede iele mannetjes om me heen ligt. Er is echter één reclamespot die echter de pitbull in mij wakker maakt. Telkens als ik dat spotje op de buis zie gaat mijn bloed spontaan klonteren.

Het gaat hier om het spotje van de Trombosestichting.
Op de klanken van "Tulpen uit Amsterdam" (oorspronkelijk een Duits nummer dus dat is al tekenend voor deze spot) zien we een Zuid Afrikaans gezin dat naar een reportage kijkt waarin wordt verteld dat 50% van de Nederlanders zal sterven aan de gevolgen van trombose. Pa trekt natuurlijk zijn chequeboek want dat is het uiteindelijke doel van de Trombosestichting met dit spotje.

De eerste keer dat ik dit spotje zag schoot mijn thee spontaan in het verkeerde keelgat. Echtgenoot keek bezorgd om zich heen op zoek naar de dwangbuis-voor-noodgevallen en terwijl ik koekkruimels in het rond sproeide, riep ik "dat kan he-le-maal niet". Ik nam me voor om de Trombosestichting te schrijven want dat moesten ze toch allemaal maar eens aan mij uitleggen. En schrijven deed ik...

Mijn eerste vraag was, hoe kan je als Trombosestichting Zuid Afrikaanse mensen opvoeren om in actie te komen om Nederlanders te redden van Trombose als 40% van de Zuid Afrikaners zelf zal sterven aan de gevolgen van Aids (Bron: Dorrington, Bourne, Bradshaw, Laubscher en Timaeus (2001: 30). Dat heeft hetzelfde effect op mij als een reclamespot met vrouwen gehuld in Burqa die andere vrouwen oproepen om Opzij te gaan lezen. Het antwoord werd wat lacherig gegeven. Er waren twee prijzen gewonnen met dit spotje, ja welke prijzen dat waren wilde men niet zeggen, die stonden boven op de kast. Daar mocht ik het mee doen. Mevrouw heeft zeker ook geen bezwaar tegen vrouwen in Burqa die met de Opzij zwaaien, als het maar geld oplevert.

De tweede vraag was. Waar haalt de Trombosestichting die 50% Tromboseslachtoffers vandaan? Volgens de Stichting zelf bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Maar bij het CBS weet men dus niet waar de Trombosestichting hun cijfers op baseert. Er is een lijst met belangrijkste doodsoorzaken in Nederland, waaronder Kanker, Hart- en Vaatziekten e.d. maar Trombose staat daar niet tussen. Maar het CBS zou het zelf ook even navragen bij de Trombosestichting.

Dat was het moment waarop het bloed begon te koken van de woordvoerster van de Trombosestichting. Vanaf dat moment weigerde de Trombosestichting verdere mededelingen te doen aan het CBS en aan mij.

Waar het de Trombosestichting natuurlijk om te doen is is om geld. Om fondswerving zoals ze het zelf noemen en dan mag je best leugentjes vertellen blijkbaar. Zij willen geld voor hun nieuwe onderzoek. En dat is een onderzoek naar de invloed van het reizen per vliegtuig op de vorming van Trombose. Het reizen per vliegtuig.....sterft daar dan 50% van de Nederlandse bevolking aan? Aan vliegen? Het wachten is dan op de Hartstichting die geld vraagt voor onderzoek naar de gevolgen van Bungeejumpen op het ontwikkelen van een hartinfarct.

De Trombosestichting heeft inmiddels de luiken gebarricadeerd en potten met kokende olie op de kantelen van hun kantoor gezet. Maar deze pitbull geeft niet op. Er is altijd nog de Reclame Code Commissie waar de Trombosestichting en mijn persona non grata elkaar nog zullen ontmoeten.

Winnaar in dit alles is de Hartstichting die werkelijk kan zeggen dat 100% van de Nederlandse bevolking zeker zal sterven aan de gevolgen van Hartfalen. Want dat is de enige doodsoorzaak die er is. Iemand sterft omdat het hart stopt. En Trombosestichting, daar is geen woord van gelogen!