Big Brother 2021 - wat ging er fout?

bb header

Big Brother 2021 startte op 4 januari op tv met een openingsuitzending waarin we de bewoners het huis zagen intrekken. Een dag later konden we op de livestreams meekijken naar de bewoners die al sinds oudejaarsavond in het huis verbleven. Die aanpak kende veel gemiste kansen die - zowel direct als indirect - hun stempel drukten op de kijkersbeleving.

In de eerste plaats hadden de livestreams aan moeten gaan op het moment dat de bewoners aankwamen bij het Big Brotherhuis, zodat je de kennismaking met het huis en elkaar als kijker kon meebeleven. Je was op die manier min of meer in de rol van medebewoner geplaatst, waardoor je veel sneller een emotionele band met de kandidaten op had kunnen bouwen. Nu werd je bijna een week nadat ze elkaar leerden kennen als 'buitenstaander' in de groep geplaatst. Weliswaar via camera's, maar toch. Je valt binnen in een groep die elkaar al vrij goed heeft leren kennen en die al wat ups en downs achter de rug hebben. Mensen die hun verhaal al grotendeels verteld hebben. Als kijken voel je je bijna een indringer. De mensen die je bespioneert ken je niet, simpelweg omdat je ze niet ontmoet hebt zoals ze elkaar ontmoet hebben.
Daarnaast deed het programma zich, overigens net als in 1999, voor als 'experiment'. De openingsshow bevatte voor 70% aan slap gewauwel van psychologen en seksuologen (Nederland is in de afgelopen 20 jaar dusdanig verpreutst dat ik weinig seksueel vuurwerk verwacht, al helemaal omdat ze - als waren het kleuters - eerst toestemming moeten vragen aan de regie en voorafgaand aan seks een duim omhoog moeten steken. Ja, dat is serieus waar.
Niemand gelooft dat dit een experiment is. Het is entertainment. Dat was het in 1999, maar toen was het concept nog nieuw en wisten de kijkers niet beter. Inmiddels zijn we 21 jaar en honderd soortgelijke programma's als BB2 t/m 6, de Bus, De Gouden Kooi, Secret Story, Temptation Island enz verder en is niemand benieuwd naar de analyses van psychologen en seksuologen en gelooft niemand werkelijk dat het een superbelangrijk experiment is.
Als laatste punt van de openingsuitzending werd er heel dramatisch gedaan over twee nieuwe bewoners die het huis moesten insluipen. Allemaal leuk en aardig, maar we kennen de oude bewoners nog niet eens, laat staan dat het toevoegen van twee nieuwe bewoners ook maar enigszins spannend kan worden gevonden. We hebben immers nog totaal niet mogen meeleven en meebeleven.

Voordat ik begin over de livestreams moet ook de reguliere uitzending nog worden behandeld. Hadden we in 1999 nog een voice-over die met een ietwat sarcastische ondertoon het commentaar verzorgde en daarmee zorgde voor de nodig humor, moeten we nu genoegen nemen met een ongeïnspireerde Geraldine Kemper die haar cuecards zo serieus mogelijk voordraagt. Waarschijnlijk omdat het programma zich probeert te verkopen als serieus experiment. Het resultaat is een tv-programma dat vooral saai is en de focus op de verkeerde dingen legt. Een emotioneel gesprek wordt opgeknipt in een stuk van amper een minuut, maar de nieuwe bewoners die een kist zoeken in het huis krijgt tien minuten zendtijd. Daarmee geeft de regie duidelijk aan dat hun prioriteiten op de compleet verkeerde plek liggen. Waar is Hummie van de Tonnekreek als je haar nodig hebt?

Dan de livestreams. We leven in 2021. De wereld is digitaal. Kijken we Formule 1 kunnen we kiezen uit 21 camera's en soundstreams, en zelfs in oudere versies van Big Brother en de kloons daarvan hadden we vaak vier streams tot onze beschikking. Nu zijn dat er twee, maar er lijkt maar genoeg regie aanwezig te zijn voor één. Gaat een bewoner de dagboekkamer in dan krijgen we intratuin in beeld. Een shot van een tuinplant. Want die stream kan natuurlijk onmogelijk een van de andere bewoners volgen of een tweede gesprek volgen naast de andere stream. Sowieso; we zijn ze gewend hoor, maar wat is het nut van het hebben van livestreams als die de helft van de tijd in streamlockmodus zitten waardoor je dus inderdaad naar een plantje of lege tuin zit te kijken zonder geluid? Mensen betalen voor livestreams en 24/7 meekijken en die belofte van 24/7 wordt eenvoudigweg niet waargemaakt.

Wat RTL natuurlijk had moeten doen was de streams volledig vrije keuze laten. Kies zelf uit de 130 ofzo camera's welk beeld je wilt zien en kies zelf welke audiostreams je daarbij wilt horen. Wil je de kijker meer betrekken en meer onderdeel maken van het spel dan doe je dat niet door ze te laten stemmen op wie huismeester wordt. Dat stemmen kon in de jaren 80 al bij de soundmixshow. Geef je de kijker echter volledige vrijheid om te kijken wat hij WIL kijken dan betrek je die méér bij het programma dan op welke andere wijze ook.
Fan van Theo? Prima, dan kun je zijn scheten horen als hij zit te poepen en je de juiste audiostream aan zet. Zit de hele groep spelletjes te doen en door elkaar heen te kakelen, dan kies je de streams van Daniëlle en Jowi die samen in een gesprek verwikkeld zijn in plaats van - zoals de regie doet - de algemene audiostream van de hele kamer zodat je vrijwel niets kunt volgen. De mogelijkheden zijn - voor de kijker - eindeloos en vanwege FOMO (Fear Of Missing Out) zullen kijkers blijven hangen. Op desktops/laptops zou dat via een websiteinterface kunnen. Op mobiel/tablet via een app.

Verder snap ik niet waarom de streams op videoland zo belabberd vindbaar zijn. Daar hoort bovenin gewoon een menuoptie te zijn. Veel mensen op het Big Brotherforum klaagden steen en been en konden de streams eenvoudigweg niet vinden. Hoe moeilijk kan het zijn? En zorg dat je makkelijk kunt switchen. Zorg dat je beide streams tegelijk aan kunt hebben en eenvoudig met een pijltjestoets op je afstandsbediening kunt switchen tussen de geluidsstream van stream 1 en 2. Door de kijker te frustreren ga je die niet vasthouden. Vergeet niet dat de kijkers moeten betalen voor de streams. Daar hoort een beetje gemak bij. Het is veelzeggend als je je als kijker beseft dat de stream uit 1999, 22 jaar geleden(!), eenvoudiger was, beter werkte en beter geregisseerd was dan de huidige streams. En zorg alsjeblieft voor fatsoenlijk geluid. Het volume op de streams staat echt véél te laag.

Dan nog een kleine tip;
Als er een ruzie plaats vindt, of een diepgaand gesprek, dan ga je niet keihard opeens Davina Michelle de ether in pleuren zodat de mensen in het huis elkaar niet meer kunnen verstaan en de kijker het gesprek niet meer kan volgen. Was de echte regisseur aan het schijten en zat de kantinejuf de knoppen te bedienen op dat moment of was dat echt een bewuste creatieve keuze?

Of de kijker kan worden vastgehouden zal momenteel vooral afhangen van het geduld van die kijker. Nemen ze nog de tijd deze groep mensen die elkaar al een week hebben leren kennen en die hun belangrijkste persoonlijke verhalen al gedeeld hebben met elkaar nog te leren kennen? Nemen ze de ellende met belabberde streams op de koop toe? Voelen ze zich niet betutteld door een tv-programma dat duidelijk denkt dat de kijker achterlijk is door het te verkopen als 'experiment'? We zullen zien, maar het zou toch eeuwig zonde zijn als deze revival van een uiterst nostalgisch programma om zeep wordt geholpen door de makers zelf.

En vast!

Meelullen? Big Brother Forum