[Tour] De dood of de gladiolen

Kruijswijk had de rit gemaakt
Hij was bijna op de top
Maar toen ging het kaarsje uit
Thomas won, dat was een strop

Petje af voor Steven Kruijswijk. Alleen het roder rugnummer werd zijn deel helaas. Maar hij was de held van de rit. Het was inderdaad de dood of de gladiolen voor hem. Hij stierf niet ver  van de streep.

Daar was dan de gevreesde Alp. Kruijswijk was al een tijdje bezig. Er gingen al wat klassementsrenners af in he begin. Ook Martin ging eraf. Eerste aanval Nibali. Tevergeefs. Vervolgens was de beurt aan Quintana. Tevergeefs. Volgende: Landa en Bardet. Ik werd intussen gek van die Franse tijdmeting. Quintana ging eraf. Toch niet goed genoeg. Aanval Froome. Daar kwam weer die kut Froome al puffend aan. Er kon helaas een kruis over Kruijswijk, maar als je het niet probeert dan wordt het ook niets. Het werd vier op een rij en even later vijf. Kruijswijk was toen helaas al achtergelaten. De sprint kwam eraan. Bijna hadden we toch nog een Nederlandse winnaar, maar het werd weer die gele.

De eerste beelden van de koers zag ik op de Belg, want bij Studio Sport waren ze weer aan het ouwehoeren en ik was wel nieuwsgierig wie er zouden wegrijden. Niemand kwam snel weg. Zeker was wel dat Uran de etappe niet zou winnen, want hij was uit de Tour.

Toen ik overschakelde naar NPO1 zei Herbert dat er heel hard werd gereden. Ja, Herbert. Het was een afdaling.

Veel renners probeerden weg te komen om als eerste Madeleine te nemen, maar het peloton liet het niet toe.

En dan kwam Madeleine. Een echt teringwijf. Barguil viel aan. Hij wil natuurlijk weer de bollen, net als vorig jaar. Van mij mocht hij want ik had hem opgeschreven als winnaar van het bergklassement bij World Cycling Stats. Plotseling bedacht hij dat het nog 23 kilometer klimmen was.

Dumoulin stuurde Ten Dam vooruit. Die weet wat winnen is op Alpe d”Huez want hij heeft een keer de Marmotte gewonnen en dat is een zeer heftige koers.

Er waren al pionnetjes van Sky die uit het peloton wapperden. Zelfs eerste luitenant Poels, maar dat bleek een schijnbeweging. Een ding was ook zeker. Sky kon niet in het gebruikelijke gezapige tempo gaan rijden. Mollema zei tegen Sky: ‘Jullie kunnen mijn rug op, want die doet niet meer zo zeer’, en hij ging naar de kopgroep toe, waar ook al Gesink en Ten Dam zaten.

Op dat moment was er een grote kopgroep en Sky ging toch het tempo drukken. Herbert zag Kruijswijk ook in de kopgroep. Dat zou interessant zijn. Valverde zat er trouwens ook bij. Sky kon dus toch niet zo heel erg rustig aan doen.

Er reden wat renners weg uit de grote kopgroep onder wie Gesink. Die hoefde dus blijkbaar niet bij Kruijswijk te blijven. Ook Ten Dam sloot aan.

Ik weet niet wat Herbert heeft gegeten gisteren, maar eerst zei hij dat Izagirre gisteren op 400 meter voor de eindstreep werd ingehaald, in plaats van Nieve  en later zei hij dat de Colombière toch een geweldig berg was, terwijl ze toch echt op de Madeleine reden.

Poels mocht dan niet zijn beste benen hebben volgens Herbert, maar hij kon toch maar mooi het gat met de kopgroep niet groter te laten worden en zelfs wat terug te brengen. Ze kregen echt geen zes of zeven minuten dit keer.

De top van Madeleine kwam eraan en dus ook Alaphillippe, Pauwels en Barguil. Alapthillippe pakte met twee vingers in zijn neus de punten.

Intussen was Rowe als locomotief van de Skytrein bezig maar het was een stoomlocomotief en dus liep de voorsprong van de kopgroep op. Kruijswijk heeft in ieder geval virtueel in het geel gereden. Ik dacht wel dat het aan het einde van de etappe niet meer zo zou zijn.

Bij het begin van de volgende klim die de aanloop was naar de Croix de Fer was Rolland weggereden uit de kopgroep.

Die gekke Kruijswijk was ook uit de kopgroep aan het ontsnappen, samen met Valverde onder andere. Die kut Valverde ging weer niet overnemen. We hadden ondertussen wel een kopgroep van vier man. Rolland was teruggevallen bij Kruijswijk en Valverde en Barguil kwam er ook bij.

Alaphillippe was naar de kloten en ging geen punten meer pakken. Helaas gaat Groenewegen ook geen etappes meer pakken want hij is uit de Tour. Er was niets aan de hand, maar wel wat aan de knie. Ook Greipel en Zabel gingen er uit. Gaviria ging er ook uit. De komende drie dagen zijn dus voor de vluchters.

Wat kregen we nou? Kruijswijk reed weg uit de kopgroep. Als hij zichzelf nou maar niet overschat.

Maarten hield zijn hart vast met betrekking tot het vlakke stuk naar de Alpe d’Huez als de mannen van Sky kop over kop zouden gaan rijden. Dat zou kunnen maar dan zitten Froome en Thomas meteen bij het begin van de klim geïsoleerd, want dan zijn die knechten kapot.

Maar dan ging ineens die kut Movistarploeg op kop van het peloton rijden. En AG2R. Dat was niet gunstig voor Kruijswijk. Maar hij  verloor nauwelijks tijd. Hij pakte ook mooi de punten op de top.

In de afdaling en het vlakke was Sky wel bezig om de voorsprong van Kruijswijk wat weg te knabbelen. Kruijswijk stormde op de Alpe af. Hoe zou het hem daar vergaan? Helaas hield hij het niet vol tot aan de streep. Na een aantal demarrages reed Froome hem als eerste voorbij, maar die won niet. Dat was zijn ploegmaat Thomas weer. Dat zou weer wat worden aan tafel.

Tweet van de dag: Leon Noorlander: Volgens de wedkantoren is er een kleine 8% kans dat de Tour wordt gewonnen door een niet-Sky-renner. Veel kijkplezier allemaal!

Opmerking van de dag: Maarten over Froome zijn gezicht: Ik zou zeggen: ‘Hij puft’, maar dat mag niet meer.

De rit van morgen

Morgen rijden de renners naar Valence. De stad van de tekenaar Peynet die de muziekkiosk daar onsterfelijk heeft gemaakt. Ik heb er in 2015 al eens iets over verteld want toen kwamen de renners ook in Valence aan.

Maar er is meer in Valence. De jachthaven daar is de grootste Franse rivierenjachthaven en van daaruit zijn veel recreatiemogelijkheden te bereiken. Er zijn ook bewegwijzerde wandelroutes langs de grachten en onder de populieren en de wilgen.

Het bekendste park is Champs de Mars met die muziekkiosk waar Peynet het verliefde paartje tekende, maar zeker zo interessant is het park Jouvet met 700 zeldzame boomsoorten. Bovendien is dat een echt park voor kinderen want je kunt er een treintje, draaimolens, een dierentuintje en een rozentuin vinden.

Als je van fietsen in de bergen houdt en tijd en zin hebt, dan kun je echter het beste Valence links of rechts laten liggen en naar de Combe Laval gaan. Dat is een oude bergweg die in de 13e eeuw door monniken in de bergen is uitgehouwen. Tegenwoordig is hij geasfalteerd en voorzien van een muurtje. Als je hoogtevrees hebt, kun je het beter laten om over het muurtje te kijken, want soms zit je op een hoogte als in een vliegtuig. Je kunt dus beter ook niet over het muurtje heen vallen. Het is echter misschien wel de mooiste fietsroute die er is. Jammer dat er ook auto’s rijden. https://www.zijwielrent.nl/mooiste-wielrenroute/ Hier kun je een goed indruk krijgen.

De renners zullen die route niet nemen, die blijven vlak rijden en dus kunnen de sprintersdie er nog over zijn gaan strijden om de kussen van de rondemissen. Misschien staan ze wel in de muziekkiosk. Dat zou romantisch zijn.