Brilterroristen

Ik zou wel eens willen weten of er mensen zijn die reclame op de televisie leuk vinden. Die blij zijn als er weer eens een film wordt onderbroken door een reclameblok. Het moet haast wel, want er wordt ook gestemd op reclames voor de Ster Gouden Loekie.

Ik zou ook wel eens willen weten of er veel mensen zijn die vanwege een reclame een product kopen, maar er moeten mensen zijn die dat doen, anders zouden de tv-uitzendingen niet vergeven zijn van de reclames.

Ik weet wel dat verreweg de meeste reclames gaan om naamsbekendheid, maar op een gegeven moment weet toch iedereen wel dat Bamigo van dat geile ondergoed is en dat Pearle brillen verkoopt was eigenlijk voor de reclames van Pearle al bij de meeste Nederlanders bekend.

En nu we het toch over brillenreclames hebben, Specsavers is wat dat betreft wel het kankergezwel van de brillenreclames. In het begin was dat spotje met die oudjes die klaar zaten voor de bingo wel leuk, maar na 300.000 keer dat wijf ‘Sorry, I’m late’ te hebben horen zeggen, zou ik haar het liefste in de Thames verzuipen. Ik schrijf expres Thames en niet Theems want dat wijf spreekt ook Engels. Specsavers is namelijk van oorsprong een Engels bedrijf. Nu de Brexit eraan komt, hoop ik dat alle Nederlandse filialen gaan sluiten, dan zijn we meteen van die kutreclames af.

Het gaat volgens mij dan ook niet meer om naamsbekendheid bij Specsavers, Pearle en Hans Anders. Het is pure concurrentie en daar zijn wij kijkers slachtoffers van. Er is er sinds kort weer eentje bijgekomen. Eyelove. En die hebben René Froger gestrikt voor de reclames. Dus Pearle doet het met Jan Smit en Eyelove met René Froger. Twee zangers waar ik een hekel aan heb als het om de muziek gaat, dus daar lok je mij niet mee.

Ik vraag me trouwens af, hoeveel Specsavers zo langzamerhand aan reclamegelden kwijt is. Hun reclames zijn in vrijwel ieder reclameblok te zien en je ziet ze ook op alle commerciële zenders, inclusief zenders zoals 24Kitchen, National Geographic, Eurosport en nog meer van dat soort zenders. En dat al jarenlang. Dat moet een enorme geldstroom zijn. Nou is het bij die brillenwinkels wel zo dat je bij de meeste veel meer kwijt bent als je eenmaal in de winkel bent voor allerlei noodzakelijke extra’s zoals ontspiegeling en een kraswerende laag, maar er moeten toch wel ontstellend veel klanten komen om de verkoop enigszins rendabel te maken, denk ik.

Zou er bij Specsavers misschien een onbekende geldschieter zijn? Eentje, die er belang bij heeft dat wij met z’n allen gek worden. Ik las dat radiocommercials met de kennis van hypnosetechnieken zo gemaakt worden dat we echt gaan geloven dat stoelverwarming in een auto een basisbehoefte is. Wat moet dat dan niet een ongekende mogelijkheden geven bij reclame op de televisie? In dat geval zitten de Russen er vast achter. Die zitten tegenwoordig overal achter met het doel om ons te desoriënteren, als we de media mogen geloven. Ze hebben Trump in het zadel geholpen, ze hebben Brexit veroorzaakt en nu zijn ze bezig om ons via Specsavers in het gekkenhuis te krijgen.

Het is ook je reinste hersenspoeling. In de vroegere DDR kregen de kinderen in de kleuterschool al boekjes waarin het communisme werd verheerlijkt. De vlag, de partij, de idealen van de Sovjet-Unie, alles werd opgehemeld tot in het absurde. In dit geval heeft het hersenspoelen echter niet veel geholpen, want in 1989 brak die gehersenspoelde generatie de muur af.

Het is natuurlijk wel leuk voer voor mensen die in complottheorieën geloven, maar niet te bewijzen. In ieder geval ben ik klaar met al die brillenterroristen.

Ik ben nu 73 jaar en kan gelukkig nog bij daglicht een menukaart lezen en zelfs de kleine lettertjes op de vleeswaren. En die zijn echt klein. Waarschijnlijk met opzet om ons te ontmoedigen te lezen wat voor troep er in zit. Ik gebruik wel een leesbril bij het schrijven van een column, want dat is wat rustiger voor mijn ogen. Mocht ik echter ooit een echte bril nodig hebben dan ga ik zeker niet naar die brilterroristen van de reclames. Dan ga ik naar een zelfstandige opticien waar ik ter zake kundig en prettig word geholpen zodat ik een goed product krijg en dan hoef ik niet een tweede bril gratis.