1 km/u te hard?

Een boete voor 1 km/u te hard rijden? Schandalig! Waarom pakken ze de echte verkeershufters niet aan? Waarom jagen ze niet op de echte criminelen? En waarom pakken ze alleen maar geld af van die hardwerkende burgers? Nou, heel simpel eigenlijk. Omdat er dus vooral heel veel van die hardwerkende burgers te hard rijden.
 
Tja. Doorgaans worden er ook best veel Marokkaanse drugsdealertjes opgepakt. Omdat er nu eenmaal relatief veel Marokkanen bij drugshandel zijn betrokken. Zo werkt dat met wetshandhaving. Als je de regels gaat handhaven komen als het goed is de daders naar boven. Als ze alleen maar onschuldigen te grazen gaan nemen, gaat er iets goed mis bij de politie.
 
En zo ook bij het handhaven van de maximum snelheden. Om te beginnen is er letterlijk geen enkele Nederlandse flitspaal ingesteld om bestuurders te pakken die 1 km/u te langzaam rijden. En de werking van die apparaten is eigenlijk ook vrij simpel. Er is een maximaal toegestane snelheid, waar ze gemiddeld vijf kilometer bij optellen. Rijd je dus 5 km/u harder dan toegestaan, dan doet de flitser niets. Rijd je 6 km/u te hard, dan maakt dat ding een foto en krijg je een boete. Maar dan ga je dus al  6 km/u harder dan toegestaan.
 
Toch weer even terug naar andere overtreders. Hebben we minder moeite met een bumperklever die op twee meter van je auto rijdt dan met een bumperklever die op drie meter rijdt? Nee! Natuurlijk niet! Als je een noodstop moet maken, zitten ze namelijk allebei met hun motorblok op je achterbank. Maar bij die snelheidsmetingen krijg je die ene meter er dus feitelijk gewoon als cadeautje bij!
 
Blijkbaar zijn veel Nederlandse bestuurders van motorvoertuigen dus nogal ondankbaar. Nog niet zo heel lang geleden mochten we in heel Nederland nergens harder dan 120 km/u rijden en hoorde je dit gezeik ook altijd. Als je toen met 120 of 125 km/u een vrachtwagen inhaalde, had je net zo goed die met hun grootlicht knipperende idioten in je spiegel. Diezelfde idioten zie ik nu ook in mijn spiegel als ik met 130 of 135 km/u een vrachtwagen inhaal. En dat ondanks dat cadeautje van 10 km/u! Wat zeg ik? 15 km/u! En dan tóch die ene kilometer harder willen?
 
Want tja: “Die lui die langzamer rijden, zijn natuurlijk levensgevaarlijk!”
Echt waar? Is het echt gevaarlijker om onder de maximum snelheid te rijden? Wat een onzin. Als jij niet om kunt gaan met een andere auto die een paar kilometer langzamer rijdt of met een vrachtwagen die weleens naar links komt, heb je eigenlijk niets op de snelweg te zoeken. En dan heb je die boetes ook gewoon verdiend.
 
Ik vraag me ernstig af wie nu eigenlijk het meeste klagen. Bestuurders die net op of net onder de toegestane snelheid rijden of de bumperklevers die achter op hun achterkoffer zitten? Mensen die accepteren dat je in de spits amper de toegestane snelheid haalt of de mensen die hun auto bij ieder gaatje naar de 140 of 150 km/u willen trappen?
 
O ja. Ik ben het er wél mee eens dat er nu eindelijk weer meer toezicht en blauw op straat (en op de snelweg) moet komen. Maar dan zou het prettig zijn als degenen die het hardste rijden ook als eerste worden aangepakt. Zo werkt dat namelijk met wetshandhaving.