40UP Radio voor de oudjes

 Ik kwam dinsdag terug van een Pinksterweekend met fietsvrienden in Bad Bentheim. Het was fietsen in de koelkast. Gelukkig kun je je daar op voorbereiden. Een extra fietstruitje en een fietsjasje, een legging over je fietsbroek en fietshandschoenen. Het was te doen. Het regende vrijwel niet en soms scheen de zon even en werd je weer iets warmer.

Je kunt je echter niet voorbereiden op een emmer ijswater die je over je heen voelt gaan als je dan even lekker onderuitgezakt naar De Wereld Draait Door zit te kijken en net weer wat warmer was geworden in je eigen huis.

Die emmer ijswater kwam al meteen bij het praatje vooraf.  Ze zaten daar groot in beeld. De Dj’s van het nieuwe radiostation 40UP Radio. Uiteraard was de meest publieksgeile man van de Nederlandse televisie, Johan Derksen, er bij. Felix Rottenberg zat er, maar nu niet voor het politieke commentaar, maar voor iets anders waar hij geen verstand van heeft. En dan nog Robert ten Brink, Jan ‘Gonzo’ Donkers, die wel verstand van muziek heeft en Harry de Winter, die de initiatiefnemer is. Daar zaten ze dan aan tafel bij Matthijs. Ouwe lullen met platen die ze even wilden laten horen. Platen, die in hun eigen uurtjes bij 40UP Radio onder andere zullen worden gedraaid. Je kunt natuurlijk wegzappen, maar ik was toch wel nieuwsgierig wat ze te vertellen hadden en het ijswater was toch al over mijn rug geweest, dus ik besloot maar te blijven kijken.

Harry de Winter vertelde wat de bedoeling van het nieuwe radiostation is. De Dj’s gaan lekker één of meerdere uurtjes plaatjes draaien die ze zelf leuk vinden. Johan Derksen verfijnde die uitleg nog wat. Hij vertelde dat hij tegenwoordig de radio maar niks vindt. Hij wenste niet door één of andere overbetaalde blaag te worden toegesproken alsof hij een kleuter is. Logisch, hij vindt alleen maar alles goed wat hij zelf doet. Als je zoiets zegt dan gedraag je je trouwens wel als een kleuter.

Mart Smeets gaf dinsdag de aftrap. Hij was boos dat hij geen radioprogramma meer had en nu mag hij zijn eigen muziek bij 40UP Radio draaien. Onbetaald, dat wel. Ik zie hem al zitten. Een glas wijn onder handbereik en het eerste plaatje dat hij draait is van Dalida. Maar dan wel een nummer dat we niet kennen, want 40UP draait ‘vergeten’ muziek. Dus geen hits. Mart mag wel Dalida draaien, maar niet Buenas Noches Mi Amor.

‘Vergeten’ muziek bestaat uit nummers van onbekende muzikanten of onbekende nummers van bekende muzikanten. Natuurlijk is er een enorme markt voor, want Nederland vergrijst en heel veel mensen blijven alleen de muziek uit hun jeugd goed vinden. ‘Vergeten’ muziek betekent dus ook meteen oude muziek, want Beyoncé en Justin Bieber worden niet gedraaid volgens Harry de Winter.  Het wordt dus over het algemeen muziek van dode muzikanten. Nu is dat op zich niet erg, want Jimi Hendrix is ook al lang dood en die vind ik nog steeds goed, maar er is al genoeg van die oude muziek op de radio en hoe vaak was een B-kant van een single van vroeger interessanter dan de A-kant? Het was niet voor niets een B-kant. Vaak alleen maar gebruikt als opvulling.

 De heren lieten meteen wat muziek horen die ze zouden willen draaien. Het was voor mij meer een wijnproeverij waar heel slechte wijn werd geschonken. Johan liet, na enige moeite om de naald op het juiste plekje van de Elpee te krijgen, een nummer van ene Mickey Newbury horen. Hij heette Newbury, maar was oud en begraven. Gewoon een nummer van Elvis Presley. Die besloot zijn concerten met dat nummer en ik was het echt nog niet vergeten. Bovendien wordt er in Nederland volgens Johan geen blues, country, soul en jazz gedraaid, maar dan heeft hij volgens mij nog nooit van Sublime FM gehoord, want die doen niets anders.

Ik heb op zich niets tegen nog een muziekzender. Als ik er geen zin in heb om te luisteren dan doe ik dat niet. Ik heb er ook niets op tegen dat er muziek van vroeger wordt gedraaid. Maar ik vind het smoesje van de ‘vergeten’ muziek wel een beetje slap.

Harry de Winter legde het als volgt uit: ‘Bob Dylan heeft duizenden nummers gemaakt. Daarvan staan er negen in de Top 2000. Alleen die worden gedraaid en alle andere zijn vergeten.’ Dat is dan de reden dat ze alleen oude nummers draaien en geen Beyoncé? Gelul natuurlijk. Muzikanten van deze tijd maken ook albums en van de nummers die op die albums staan worden er ook maar één of twee een hit. Alle andere nummers worden nooit gedraaid op de radio. Dus waarom dan alleen ‘vergeten’ nummers draaien uit de oude doos?

Dat komt omdat de Dj’s en Harry zelf ook uit de oude doos zijn. Er zijn heel veel onbekende nummers van hedendaagse artiesten en ook van hedendaagse blues, soul en jazz. Bovendien draaien ze blijkbaar niet alleen blues, soul, country en jazz, want Michiel Romeyn zou volgens de Winter wel voornamelijk punk draaien.

Ik heb het altijd een vreemd verschijnsel gevonden. Mensen blijven de muziek uit hun jeugd altijd het meeste waarderen. Ik oefen met mijn band in Musicon in Den Haag en daar sprak ik laatst iemand uit een ander bandje. Ze speelden oude rock en rock-blues. Ik zei dat wij dat ook speelden en toen zei hij dat het muziek uit de tijd was dat er nog goede muziek werd gemaakt. Dat soort woorden gebruikten mijn ouders ook altijd toen ik nog jong was en het slaat nergens op, vind ik.

Ik speel dan wel zelf ook overwegende oude nummers, hoewel we ook nummers van Muse spelen, maar ik luister heel vaak naar muziek van nu en er is heel veel goede muziek tegenwoordig. We hebben al de ouderen partij 50+, omroep MAX en nu dus ook nog eens 40UP. Nederland vergrijst. En dat zullen we merken.