Patsers zijn de lul

Je ziet ze wel eens rijden. Jonge macho mannetjes in veel te dure auto’s. Hun rijdgedrag is asociaal en krijg maar geen ruzie met ze, want ze hebben een ontzettend kort lontje. De weg is van hen en heb het hart niet om ze op die weg in de weg te rijden, want dan rijden ze je net zo lief van de weg. In goed Nederlands heten die gastjes patsers.

Sinds een aantal jaren zijn er in Nederland ‘patsercontroles’ en dat levert aardig wat op. Ik geloof dat ze er in Rotterdam mee zijn begonnen. Het zijn acties waarin politie, belastingdienst, douane en de gemeente samenwerken. Tijdens zo’n controle wordt dan gekeken of de auto wel bij de inkomsten van de eigenaar past.

Natuurlijk kun je zeggen dat het een inbreuk op de privacy is. Waarom zou iemand die in een dure auto rijdt per se een crimineel zijn? Nou, hier de resultaten van een enkele patsercontrole in Tilburg vorige week: 24 auto’s zijn in beslag genomen, de belastingdienst legde voor € 22.500 aan naheffingen op aan Nederlanders die te lang in een auto met buitenlands kenteken reden en daar geen belasting voor betaalden, er waren tien bekeuringen vanwege het in bezit hebben van softdrugs, er werd een auto in beslag genomen vanwege een verdenking van witwassen, er is voor € 8.312 opgehaald aan openstaande boetes, iemand reed zonder rijbewijs, iemand reed zonder verzekering en de gemeente haalde nog eens € 2.500 op aan terugvorderingen van uitkeringen en openstaande belastingen.

Dit is dus het resultaat van één controle in een middelgrote Nederlandse stad. Oké, toegegeven. Het was in Brabant. De provincie waar je niet meer in de bossen kunt lopen zonder in de drugsafval te trappen. Waar de Q-koorts nog altijd op de loer ligt en waar de burgemeesters worden bedreigd door criminelen, maar ik denk dat Rotterdam er niet voor niets mee is begonnen. Die controles lijken me een goudmijn voor de gemeenten in Nederland.

Nu is niet iedereen met een dure auto crimineel, maar asociaal zijn die patsers wel vaak. In de jaren tachtig moest ik van mijn werkgever een wetstechnische opleiding volgen in Vakantiepark De Eemhof in Flevoland. Ik heb geen auto en met het openbaar vervoer is dat gat nauwelijks te bereiken, maar ik had geluk want een collega moest ook naar die cursus en was bereid mij mee te nemen.

Die collega was een typisch voorbeeld van een patser. Ook als hij niet in een auto reed. Macho zou ook kunnen. Je kent dat soort lui misschien wel. Het heeft geen zin om een discussie met ze aan te gaan, want ze hebben altijd gelijk en om dat te onderstrepen laten ze jou niet aan het woord komen en overstemmen iedereen die aan de discussie deelneemt. Ze zijn ook altijd zeer direct naar de mensen. Nu is daar op zich niets mis mee, maar bij patsers is direct zijn vaak ook beledigend zijn. Ik kon met deze patser echter wel redelijk opschieten, want ik had in het werk niets met hem te maken en je kon vaak wel lol met hem hebben als je zelf niet het onderwerp van zijn spot was en dat was ik gelukkig nooit. Het was geen vriend van me, maar ik kon er wel mee door één deur. Tot ik bij hem in de auto zat, op weg naar Flevoland. Sinds die dag kon ik in ieder geval niet meer met hem door één portier.

Hij had natuurlijk een dikke BMW en hij reed vrijwel voortdurend op de linkerbaan van de weg en reed ongeveer vijftig kilometer harder dan was toegestaan. Reed er voor hem iemand langzamer, dan ging hij zeer irritant zitten bumperkleven en maakte met zijn rechterarm gebaren dat degene voor hem weg moest wezen. Man, wat zat ik me te ergeren en ik hoopte dat alles goed bleef gaan.

Dit was dus geen criminele patser. Sterker nog, hij had een juridische opleiding gehad. De wetstechnische opleiding betrof de arbeidsongeschiktheidswetten, maar hij was al jurist. Niet dat er onder juristen geen criminelen zijn, maar over het algemeen neem je aan dat het mensen zijn die de wet respecteren. Dat deed hij zeker, behalve dan de verkeerswet. Het was echter wel een asociale patser, want dat gedrag op de weg was in grote mate asociaal.

De vraag is nu: waarom is een patser een patser? Door de vrouwtjes natuurlijk. Een patser wil indruk maken op die lekker dingen met die grote tieten en heerlijke kontjes. En dat lukt ook vaak. Daarom hebben ze zo’n grote dure stinkbak nodig en een grote bek.

Ik kan het niet goed verklaren maar blijkbaar vallen veel mooie vrouwen op patsergedrag. Een patser valt natuurlijk meer op dan een subje, maar als vrouw weet je toch wel dat het een masker is? Of vallen ze op de dure spullen van die patsers?

Wij hadden vroeger een patser op het werk. Die ging altijd mee op wintersport en na de skivakantie was er altijd een relatie naar de knoppen doordat hij een neus had voor relaties die al niet lekker liepen. Dan ging hij speciaal indruk maken bij het vrouwtje door te stunten tijdens het skiën terwijl zij erbij was, schepte op over zijn sportprestaties en de doodsteek aan de relatie werd gegeven in de disco. Daar danste hij natuurlijk de hele tijd met haar en het mannetje had he nakijken. Ik had geen problemen met hem, ik kon er wel mee opschieten, maar mijn relatie bleef dan ook goed.

Die gastjes die in aanmerking komen voor een patsercontrole zijn ook gewoon uit op lekkere wijven met hun dure spullen. Het zijn dus eigenlijk zeer domme criminelen. Als je de kofferbak van je Dacia Logan volgooit met drugs zal niemand je aanhouden. Als ik op mijn racefiets door het land fiets, krijgt geen politieman het in zijn hoofd om mijn rugzakje te controleren, maar als je dus zo dom bent om drugs in een dure patserautro te vervoeren, dan kun je er vergif op innemen dat je op een gegeven moment tegen de lamp loopt.

Criminele patsers zijn dus eigenlijk domme criminelen. De grote jongens rijden niet in patserauto’s. Die lopen in driedelige kostuums en laten zich rijden. Die hoeven niet met uiterlijk vertoon indruk te maken op de vrouwtjes, want die bellen er gewoon een paar voor een nachtje in een duur hotel. Die vertonen geen asociaal gedrag. En die worden dus ook niet gepakt.