Bankier vertelt - een anekdote (deel 9)

Vorige week beloofd: woord nagekomen. Een anekdote.

Stel je even de volgende situatie voor. Je hebt een huis, gefinancierd bij de bank, en je gaat naar het buitenland verhuizen voor je werk. Redelijk permanent, dus je besluit de woning te verkopen. Gelukkig is de woningmarkt weer wat opgekrabbeld in Amsterdam, een gegadigde meldt zich en na wat onderhandelen kom je op een prijs uit waar je allebei blij van wordt. Dan begin je met inpakken en voorbereidingen te treffen voor de grote verhuizing. Intussen heeft de koper een notaris uitgezocht, en is er een datum afgesproken voor het transport. Die is over 2 weken, dus de tijd begint te dringen.

Nu maak ik de stap naar de bank. Want tot op dit punt waren wij nog niet op de hoogte van wat er hierboven is beschreven. De notaris schrijft ons namelijk nu een brief, en vraagt om de aflosnota per de transportdatum. Dat betekent zoveel als: beste bank, hoeveel geld is deze klant jullie per datum XYZ schuldig? Graag jullie antwoord alsmede eventuele voorwaarden waaronder jullie royement willen verlenen.

Met twee weken lukt dat zeker, geen probleem. Paar telefoontjes, paar collega's vragen deze post met enige voorrang te behandelen, en de aflosnota kan er met een dag of twee al uit. Tegelijk met de betreffende accountmanager snel geschakeld, want er gaat voor de klant best veel veranderen. Heeft hij al nagedacht over de post, waar gaan zaken naartoe in de toekomst? Heb je al een bank in je nieuwe thuisland? Veel kleine zaken die ineens belangrijk worden.

Met de klant gebeld, verteld dat we de aflosnota al naar de notaris hebben gestuurd, en een aantal zaken op een rij gezet voor de klant om over na te denken. Die was helemaal verbaasd dat we dit al hadden geregeld allemaal!

Daar doe ik dit voor. Die verbaasde reactie, of zoals in Harry Potter termen: "exceeds expectations". Heerlijk.