Bier en tieten

Ik heb nog nooit iets met reclame gehad. Soms zit er een leuke tussen al het bocht, maar die wordt na honderd keer kijken ook bar vervelend. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die op de Gouden Loeki stemmen. En ik snap ook niet waarom er zoveel reclame wordt gemaakt op de zenders van de publieke omroep. In de ons omringende landen gebeurt dat in beduidend mindere mate. Daar heb je toch de commerciële zenders voor?

Ik snap best dat bedrijven graag reclame maken. Daar ligt het ook niet aan. De Nederlandse Publieke Omroep geeft zelf antwoord op de vraag waarom er reclame is op hun zenders. Ze kennen een duale financiering. Twee derde komt uit belastinggelden en een derde uit reclamegelden. Met deze vorm van financiering zijn ze niet overgeleverd aan de kwetsbaarheid van eenzijdige financiering, zeggen ze. Met deze gelden kan de publieke omroep een breed, pluriform aanbod programmeren waarbij ook aandacht aan kleinere doelgroepen kan worden besteed.

Dan vind ik het toch vreemd dat in Engeland goede kwaliteitsprogramma's kunnen worden gemaakt zonder reclamegelden. Ook in Duitsland wordt weinig reclame uitgezonden op ARD en ZDF en ook die hebben voldoende kwaliteit in hun programmering. Sterker nog, de kwaliteit van de uitzendingen in Engeland en Duitsland is meestal beter dan die van de Nederlandse Publieke Omroep. Bij ons zijn de meeste kwaliteitsprogramma's te vinden op Nederland 2, vind ik. Natuurlijk mag er best eens een goed amusementsprogramma zijn zoals Toren C, maar dan moet het wel origineel en kwalitatief in orde zijn.
De omroepen hebben natuurlijk ook betalende leden, maar dat is blijkbaar niet genoeg om voldoende goede programma's te maken of te kopen.

Maar goed. Ik zal ermee moeten leren leven dat ook de publieke omroepen reclame uit blijven zenden. Natuurlijk is zo'n reclameblok een mooie mogelijkheid om even de vaat in de vaatwasser te zetten of de planten en de wc-pot te bevochtigen, maar als er geen vaat meer is, je blaas leeg is en de planten zijn al bewaterd, dan zit je daar op de bank en moet het allemaal ondergaan.

Als er dan eens een leuke nieuwe reclame tussen zit, is dat even een verademing. Dat is als een telefoontje bij de tandarts als hij net bezig is om je zere kies uit te boren. De allerergste normale reclames vind ik wel die van Specsavers. Soms hebben ze een leuke reclame, maar in de meeste van hun reclames zeiken ze alleen maar hun concurrenten af. Dat is voor mij al een reden om nooit naar Specsavers te gaan als ik een bril nodig mocht hebben. Ik vraag me trouwens toch af wat er met onze brillenwinkels aan de hand is. Hans Anders, Pearle, Specsavers, je ziet er iedere dag wel een paar voorbij komen. Gaan de zaken zo slecht dat ze dit nodig blijven hebben?

Het is dus vaak doorbijten voor mij en als het te erg wordt, even wegzappen. Ook dat helpt niet altijd, want dan kun je zomaar van de regen in de drup vallen. Stel je voor, je zapt weg van het reclameblok en dan kom je in die kijkeenswatzijnwelekkerdubbelzinnig reclame van Sixt met Jort Kelder en Gerard Joling.

Nee, ik ben duidelijk geen liefhebber van reclame op televisie. Maar nu het wereldkampioenschap voetbal aan de gang is, gaat het echt te ver. Homo's en hamsters in het oranje. Erger kan het niet.
Reclames worden gemaakt voor een bepaalde doelgroep. Zo zie je vaak na Max Geheugentrainer reclames voor trapliften, rolstoelen en autootjes voor invaliden. Als ik daarvan uitga bij de reclames rond het WK Voetbal dan zijn voetballiefhebbers blijkbaar bierzuipende, fastfoodvretende supermarktbezoekers. Of is dat gewoon het beeld dat reclamemakers hebben van Nederlanders in het algemeen? Dan staan we er slecht voor als land.

Ik ben een dierenvriend, maar ik krijg de laatste dagen steeds meer zin om te gaan voetballen met een hamster als bal. 'Ze krijgen ons niet klein, omdat we dat al zijn', zingen ze. Ja, maar het kan altijd nog kleiner. En wat zou ik graag Gordon eens tegen zijn sambaballen trappen. En maar hopen dat er bij René Froger een botje van een plofkip in zijn keel blijft steken. Een bekend Nederlands spreekwoord luidt: iemand een veer in zijn kont steken. Nou, van mij mogen de veren die Gerard Joling draagt in die reclame voor Plus er allemaal tegelijk in. Dat is helemaal niet erg, want waarschijnlijk vindt hij het nog lekker ook.

Maar er is een lichtpuntje. Of eigenlijk zijn het er twee.
Tijdens het wereldkampioenschap in Zuid-Afrika had Bavaria een enorme stunt met de Bavaria Babes. Het pakte niet helemaal uit zoals gepland, maar het was wel geniaal, vond ik. En nu heeft Bavaria Luisa Moraes. Met een heerlijk onverstaanbaar Nederlands accentje vergelijkt ze Brazilië met Nederland. 'Wij hebben regenwouden en jullie hebben ook regen.' En dat allemaal met een verleidelijke glimlach. Zoals ze die Braziliaanse vlag om haar lichaam laat glijden en dat Nederlandse vlaggetje in de kaasjes prikt, heerlijk.
Voldoe ik dan misschien toch aan het stereotype van de Nederlandse man? De Nederlandse man houdt niet van oranje hamsters of homo's met veren, maar gewoon van bier en tieten.