NS introduceert speciale belcoupé

Vanaf dinsdag komt de NS met een nieuw concept: de 'belzone'. President-directeur Timo Huges licht toe: "We denken hiermee een oplossing te hebben gevonden voor het probleem dat steeds meer reizigers zich ergeren aan het toenemende aantal telefoongesprekken in de trein. Dat gaan we nu reguleren."

Een technicus van T-mobile legt uit: "Bij binnenkomst van de belcoupé kom je door een speciaal detectiepoortje. Dit poortje schakelt het signaal van je mobiele telefoon uit. Je kunt nog wel gebruikmaken van internet in de trein. Deze techniek wordt ook al gebruikt in de luchtvaart, waar mobiele telefoons op afstand worden uitgezet. Wij hebben dat weten te verfijnen middels een 'pass-throughtechniek'. Daarmee zetten we telkens één kanaal open. Er kan dus steeds één persoon tegelijk bellen, maximaal drie minuten. Wanneer je wilt bellen, stuur je een sms (€1,50 per sms, red.) naar de code die op het scherm in de coupé staat. Elke coupé heeft een unieke code. Je komt daarmee in een wachtrij te staan. Op het scherm in de coupé kun je zien wanneer je aan de beurt bent. Door nógmaals een sms te sturen, kom je hoger in de wachtrij. Wil je langer bellen of liever niet wachten? Dan loop je naar het balkon."

Financieel Directeur Engelhardt Robbe van de NS denkt met dit concept goud in handen te hebben. "Reizigers die liever niet gestoord willen worden, kunnen immers ook een sms sturen. Ze bepalen zelf of ze die drie minuten willen bellen of niet. Daarmee kopen ze dus eigenlijk drie minuten rust. Tijdens de proefperiode hebben we meegemaakt dat er op het traject tussen Schagen en Maastricht slechts eenmaal drie minuten in de coupé werd gebeld. Dat heeft de NS ruim honderd euro aan sms-inkomsten opgeleverd."