Verleiders

Veel vrouwen schijnen het liefst een Mini te kopen omdat ze de voorkant van de auto onbewust associëren met een lief gezicht. Het onderbewustzijn speelt dus een rol bij het doen van aankopen. Ik zou dus als autofabrikant meteen een paar enorme bumpers aan de voorkant van een nieuw model plaatsen.

Mocht je soms denken dat je gewoon boodschappen kunt doen zonder te worden beïnvloed, dan heb je het mis. De supermarkten zijn vol met verborgen verleiders. Het begint al bij de ingang. Waarom zie je eerst de winkelwagentjes en daarna pas de mandjes? Omdat er veel meer in een winkelwagentje kan dan in een mandje. Een mandje wordt ook zwaar als je er te veel in doet, dus ga je eerder afrekenen dan wanneer je een wagentje hebt.

Als eerste kom je vrijwel altijd bij de groente en het fruit. Daar is het licht het helderst en dan ziet alles er verser uit. Mensen hebben namelijk graag verse groente en vers fruit. Bij Albert Heijn liggen kant-en-klaarmaaltijden en aanbiedingen van bijvoorbeeld vlees ook in de buurt van de groente en het fruit. Bovendien vind je het vlees, de zuivel en het brood over het algemeen na de groente en het fruit. Toevallig? Natuurlijk niet.
Op deze manier heb je als eerste je maaltijd voor die dag in de kar. Met aanbiedingen en al. Dan ben je lekker relaxed en ga je op je gemakje de supermarkt verder door, want je hebt nog wel wat dingen nodig. Als je relaxed bent, heb je geen haast om weg te komen en dat kan dan weer uitmonden in impulsief koopgedrag. Je neemt eens een blokje kaas en voor je er echt over nadenkt, ligt er twee ons van die kaas in je karretje. Bedenk wel dat aan die blokjes kaas ook pishanden hebben gezeten en dat er mensen overheen hebben gehoest. Ik neem er dus nooit van.

Geuren doen het ook altijd goed. Er zijn hele studies over de invloed van geuren op ons koopgedrag. Bij sommige reisbureaus maken ze gebruik van kokosgeur of ananasgeur, want dan krijgen mensen meer zin om op reis te gaan. Daarom is het ook het beste om je reizen via internet uit te zoeken en te boeken.
Uit een test in het Belgische programma 'Ook getest op mensen' bleek dat in lingeriewinkels zes procent meer lingerie werd verkocht als er een subtiele chocoladegeur werd verspreid.
De geur die het in de supermarkt het beste doet? De geur van versgebakken brood. Maar ook de gegrilde kippetjes maken de klant koopgretig. Geuren zijn nog belangrijker dan visuele prikkels. De geur is ons meest emotionele zintuig. Kijk eens om je heen in een winkelcentrum en let er eens op hoe veel mensen je iets ziet eten. Geen wonder dat steeds meer Nederlanders overgewicht hebben. De geur van een Hemaworst verleidt veel mensen tot het kopen van een Hemaworst. In de Boogaard in Rijswijk staat bij Appie vaak een kok iets klaar te maken. Dan krijgen mensen honger en kopen meer etenswaar. En als ik vis ruik, krijg ik altijd zin in seks.

Maar er zijn nog meer trucjes te ontdekken in de supermarkten.
We weten dat je kunt kiezen uit talloze producten die ongeveer dezelfde inhoud hebben. Shampoos, aftershave en lotion bijvoorbeeld. Men zet dan op armhoogte een product dat duur is naast eenzelfde product dat goedkoper is, maar nog wel duurder dan de producten die op de onderste stellingen staan. Armhoogte is de beste plek en daarna komt ooghoogte. Veel mensen kiezen dan het minder dure product en denken dan lekker goedkoop uit te zijn. Gelukkig ben ik kleiner dan de meeste mensen. Dat heeft niet alleen voordelen in het vliegtuig en de bus, maar ook in de supermarkt.

Achtergrondmuziek schijnt ook te helpen. De supermarkten willen het liefste klanten die lekker relaxed zijn. Die blijven langer binnen en zien dan meer dat ze 'ook nog wel handig' vinden. Nu geldt dat niet voor mij. Zeker niet in deze tijd van het jaar. Ik houd over het algemeen helemaal niet van de achtergrondmuziek bij Appie, maar in deze tijd van het jaar zijn daar ook nog van die kutsinterklaasliedjes en kutkerstliedjes bij. Dan wil ik zo snel mogelijk de supermarkt uit.

Ik heb het al gehad over producten op armhoogte en ooghoogte. Dat geldt niet voor 'jengelproducten'. Jengelproducten zijn producten die op ooghoogte voor peuters staan. De ouders lopen er voorbij, maar het kind wil er iets van hebben en begint te jengelen. Veel ouders kopen dat product dan maar.
Op een gegeven moment kom je natuurlijk toch bij de kassa en meestal moet je wel even wachten. En wat zie je dan ineens? Een lekkere rol King pepermunt. Die pik je nog even mee. Juist bij de kassa vind je vaak nog wat producten waarvan bekend is dat mensen ze impulsief kopen.

Als je al die verleiders zo veel mogelijk wilt vermijden, dan moet je gewoon thuis een lijstje maken van wat je nodig hebt en er in de supermarkt niet van afwijken. Ook niet als je toevallig ergens een bonusaanbieding ziet of een aanbieding van 'twee halen, één betalen'. Als je het niet nodig hebt, moet je het niet kopen en als je dat over een lange termijn zo houdt, dan ben je altijd goedkoper uit. Albert Heijn maakt het je eigenlijk nog makkelijk ook, want ik gebruik Appie. Appie is een app waar je een lijstje voor je boodschappen mee kunt maken. Dan hoef je geen papier te gebruiken en dat scheelt weer bomen. Als je alleen maar volgens je lijstje te werk gaat, dan kun je over het algemeen wel de verborgen verleiders vermijden.

De enige verleiders die mij zouden kunnen verleiden in de supermarkt zijn helemaal niet verborgen. Die zitten gewoon aan de kassa, want dat zijn de leuke kassameisjes. Maar die doen dat nooit en bovendien kom ik ze pas tegen als ik al klaar ben.