Klote-klantenservice van Telfort

Vandaag onverwacht een snippermiddag. Mooi zo, dan kon ik eindelijk eens naar een Telfortwinkel om hulp te vragen voor alle problemen die ik met mijn telefoon heb. Even gegoogled naar de dichtstbijzijnde Telfortwinkel: in de Kalverstraat. Door de regen naar tram 4 en twintig minuten later stond ik bij Telfort op de stoep. Blijkbaar was er iets feestelijks aan de gang. Er stond een glitterachtige DJ van alles te roepen, er was een ballonnenboog, een roze loper en er klonk harde muziek. In de deuropening stonden veel mensen bewaakt door een grimmig uitziende zwarte portier. Vast ingehuurd voor de gelegenheid. Nou ,hij nam zijn werk in ieder geval wel serieus. Ongerust vroeg ik aan de DJ of de winkel wel gewoon geopend was voor klanten. Hij antwoordde uiterst vriendelijk dat dit het geval was. Opgelucht stapte ik naar binnen. Even was ik bang dat ik mijn vrije woensdagmiddag voor niks opgeofferd had. Al vervelend genoeg om voor zo’n reden naar de stad te moeten. Maar goed, dit betekende weer dat ik iets kon afvinken van mijn toch al te lange to-do-list. Opgelucht stapte ik dus naar binnen. Meteen werd ik geblokkeerd door de imponerende portier. Bars bromde hij mij in het Engels toe dat ik alleen maar naar binnen mocht als ik een genodigde was. Dat was ik niet. Wel heb ik problemen met mijn telefoon die ik graag opgelost zou willen hebben. ‘Not today,’ wuifde hij me weg. ‘Come back tomorrow.’ Pardon? Wat nou ‘come back tomorrow’! Tomorrow heb ik geen tijd. Dan moet ik namelijk de hele dag werken en ’s avonds naar theatersport. Vandáág had ik tijd en op de site stonden de openingstijden van de winkel. Vandaag zou de winkel gewoon open moeten zijn. Er stond ook niets over een feestje waardoor de winkel gesloten zou zijn. Lekker dan. Nu mag ik op zaterdag – wanneer het ongelooflijk druk is in zo’n winkel- weer naar de stad en dan maar hopen dat ze me kunnen helpen.

Al ruim zes jaar heb ik een abonnement bij Telfort. Eigenlijk altijd tot tevredenheid. Eerst had ik een gewone huis-tuin- en keukentelefoon waarmee ik kon bellen en sms-en. Nokia was mijn merk. Ruim drie jaar geleden bestelde ik het nieuwste van het nieuwste: de Samsung Galaxy S GT-I9000. Ik was er zo blij mee dat ik er zelfs een column over schreef:. Die column leverde me destijds 7290 views en 33 reacties op. Toen ondervond ik al wel wat problemen met mijn nieuwe speeltje, maar ik dacht dat die er door onkunde van mijn kant waren. Dat is deels waar. Als ik die column van destijds teruglees, dan heb ik een hoop bijgeleerd. Ook, dat het wel eens aan het toestel of de provider kan liggen!

Ik ben heel tevreden met mijn abonnement. Daarbij bel ik na tien minuten gratis. Ik bel niet heel veel, maar áls ik bel dan zijn dat vaak lange gesprekken. Dus dat je dan niet vast zit aan 500 belminuten per maand geeft een gerust gevoel. Maar verder vind ik het teleurstellend. Mijn internet werkt heel traag, het ding laadt zich een ongeluk, maar ik kom maar zelden op de site waar ik wezen moet. De verbinding met Facebook komt vaak niet tot stand, foto’s mailen kan niet meer, dus ik was er afgelopen zomer ook eigenlijk wel klaar mee. Een nieuw toestel moest er komen. Inmiddels bestond de Galaxy III al, dus misschien moest ik die maar eens gaan aanschaffen. Mijn zusje had die ook en het ding werkte als een trein.

Toen werd ik gebeld door een medewerker van Telfort. Een huppellulletje. Met de juiste intonatie en op enthousiaste toon wist hij me te vertellen dat ik het ideale abonnement had voor mijn belgewoontes. Dat was ik onmiddellijk met hem eens. Hij vroeg, of ik nogmaals dit abonnement wilde. Ja, dat wilde ik wel. Voor twee jaar? Nou… Eerst maar eens voor één jaar, besloot ik voorzichtig. En meteen vertelde ik , dat ik dan meteen een nieuw toestel wilde uitzoeken.  Ik vertelde over de problemen. Vaak geen internet of heel traag, iedere keer een nieuw Gmail account aanmaken en dan steeds het bericht krijgen dat het wachtwoord niet klopte, wat nergens op sloeg, geen foto’s op mijn pc kunnen zetten of mailen, geen verbinding kunnen krijgen met Facebook en sms’jes konden vaak niet beantwoord worden door de ontvanger. Tot mijn stomme verbazing was de jongeman het niet met mij eens. Er viel toch geld aan mij te verdienen? Maar nee, het lag helemaal niet aan mijn toestel dat ik problemen had met internet, maar aan mijn sim-kaart! Dat ding was al veel te oud. Oké, als een sim-kaart al die problemen zou kunnen verhelpen, dan wilde ik wel een nieuwe. Tuurlijk. Kwam voor mekaar. Met de gegevens van mijn nieuwe abonnement zou hij ook een sim-kaart naar mij opsturen. Gratis en voor niks. Ik zou er versteld van staan hoe snel mijn toestel daar weer van zou worden.

Twee dagen later kreeg ik post. Van Telfort. De gegevens over mijn nieuw abonnement, inderdaad, maar geen sim-kaart. Zucht. Kon ik dáár weer achteraan. Via de site van Telfort een klacht ingediend. Ik moet zeggen: daar werd bijzonder snel op gereageerd. Maar wel met tegenstrijdige berichten. Twee mailtjes, tegelijkertijd in mijn inbox:

Nov 1 at 9:50 AM

Geachte mevrouw Nielsen,

Op 01-11-2013 heeft u een nieuwe simkaart aangevraagd. U ontvangt de simkaart binnen vijf werkdagen. Een nieuwe simkaart kost € 20,33. Deze kosten worden in rekening gebracht op een volgende factuur. U behoudt hetzelfde 06-nummer.

Activeer uw nieuwe simkaart via telfort.nl/activeren. U kunt pas gebruikmaken van uw aansluiting bij Telfort als uw simkaart actief is. Zodra uw nieuwe simkaart geactiveerd is, heeft u de oude niet meer nodig.

Heeft u een microsim? dan kunt u deze activeren in een Telfort winkel of via de telefonische klantenservice. U kunt ons bereiken op 0900 9596 (€ 0,10 per minuut plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon).

Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

 Met vriendelijke groet,

Telfort Klantenservice mobiel

 

Tegelijkertijd  ontving ik deze mail:

Nov 1 at 9:50 AM

Geachte mevrouw Nielsen

Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.Wij hebben een nieuwe simkaart voor u aangevraagd. Deze zult u over enkele dagen ontvangen. De kosten voor de nieuwe simkaart a € 20,33 hebben wij gecrediteerd, zodat de simkaart voor u gratis is. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

> Reactie versturen naar Telfort

Met vriendelijke groet,Telfort

Afdeling Klantenservice Mobiel

Zo, dat wordt nog spannend! De simkaart is mij beloofd als service van Telfort, dus als deze daadwerkelijk in rekening wordt gebracht dan ga ik daar tegen protesteren. Trouwens, ik heb mijn oude sim-kaart van ellende maar weer in mijn telefoon gestopt. Want toen de nieuwe sim-kaart binnenkwam en ik nauwkeurig de instructies opgevolgd had, ging mijn telefoon terug naar fabrieksinstelingen. Allerlei bestanden was ik kwijt. Gauw de oude sim-kaart er weer ingestopt en de telefoon opnieuw geïnstalleerd. Gezeik.

Afgelopen weekend zag ik mijn jongste zoon en maakte meteen van de gelegenheid gebruik om naar mijn telefoon te kijken. Ook hij kreeg het niet voor mekaar terwijl hij veel meer weet over de werking van mobiele telefoons dan ik. Zijn conclusie was dan ook: oude sim-kaart erin en de klantenservice bellen.

Zucht. Ik wil gewoon een goed werkend apparaat! Is dat nou te veel gevraagd voor 37 euro per maand? Ik wil kunnen internetten, daar betaal ik toch ook voor? Ik maak graag foto’s, maar wat heb ik er aan als ik verder niks kan met die foto’s? Ik krijg ze niet op Facebook, ik kan ze niet mailen, en ook niet uploaden op mijn pc. En dáárom wilde ik vanmiddag naar die Telfortwinkel!

Misschien moet ik maar eisen dat ik een nieuwe telefoon krijg van ze. Telfort heeft genoeg aan mij verdiend, ik heb voor bundels betaald waar ik geen gebruik van kon maken doordat het simpelweg niet werkte. Zaterdag ga ik naar de Telfortwinkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Elke DJ en portier mag wel voor me uitkijken. Hun feestje? Nee. Mijn feestje!!!