Zinloze angsthazendienstregeling

In de rubriek Plat Haags nemen P8, Driek Oplopers, Luc van Lier, Petertjeprik en harry64 het Nederlandse politieke landschap onder de loep.

Waarom grijpt politiek Den Haag niet in bij de spoorsector? Kamerleden spreken voor televisiecamera’s en radiomicrofoons strenge woorden, maar als het er écht op aankomt, dan gebeurt er weinig in de Haagse kaasstolp. Waarom grijpt onze staatssecretaris niet in met harde hand? Waarom stelt onze minister van Financiën, annex grootaandeelhouder van de NS, geen orde op zaken binnen de NS, door om te beginnen de jaknikkers in de Raad van Commissarissen de deur te wijzen?

Het is een puinhoop op het spoor. Dat komt door de veel te ingewikkelde personeelsroosters (als er een stremming tussen Den Haag en Leiden is, kan de trein van Rotterdam naar Utrecht en Leeuwarden niet rijden omdat de machinist afwezig is) en door de falende techniek: niet alleen als het kwik de winterstand aangeeft, maar ook als er zomerse temperaturen zijn, gaan op grote schaal wissels, seinen en spoorbruggen kapot. Op het moment dat ik dit stukje zit te tikken, rijden er door een wisselstoring in Almelo en omstreken geen treinen, is het treinverkeer in Noord-Holland fors uitgedund en vertraagd en ligt de treindienst tussen Amsterdam en Utrecht in de war wegens eerdere problemen tussen Amsterdam en Zaandam. Terwijl er nu geen extreme temperaturen zijn, trouwens. Gewoon zo’n 25 graden.

En gisteren. Echt een janboel. Ik noem enkele dieptepunten. Tussen Utrecht en Den Bosch viel het treinverkeer enkele uren stil door een stroomstoring. Rond Maastricht en tussen Dordrecht en Geldermalsen ontstonden eveneens ernstige problemen. Ook de Willemsspoortunnel in Rotterdam raakte gestremd door een storing. En er was door “diverse oorzaken” geruime tijd geen of nauwelijks treinverkeer in Amersfoort en wijde omstreken mogelijk.

De NS en ProRail hadden eerder die dag besloten, alvast maar wat treindiensten uit te dunnen. Regelrechte onzin. Want een spoorbrug die niet meer dicht kan, betekent niet dat je er met minder treinen overheen kan, maar dat het treinverkeer gewoon gestremd is. Bovenleiding geknapt? Nul treinen, en niet de helft. Dus die angsthazendienstregeling slaat nergens op. Het spoor suggereert daarmee iets goeds te doen voor de reizigers, maar feitelijk schiet geen passagier er wat mee op. In tegendeel: er rijden minder treinen dus de passagiers worden in de resterende treinen als haringen in een ton vervoerd. Lekker, met dat hete zomerweer.

Ik heb trouwens wel wat medelijden met de conducteurs van de NS. Bij het omroepen in de treinen van het bericht dat de treindienst op diverse trajecten zou worden ingekrompen, barstte in menig rijtuig een luid hoongelach los. Arme conducteur. Daar sta je dan voor schut.

En voor de duidelijkheid: het feit dat op sommige trajecten de treindienst wél overeind is gebleven, dat hebben we niet te danken aan de vermindering van het aantal treinen. Dat komt gewoon doordat er op die baanvakken géén bovenleidingen zijn geknapt of kortsluiting is ontstaan. Overigens: tussen Utrecht en Gouda ging het gisteren ook mis, terwijl er daar minder treinen reden. Een beter bewijs van de onzinnigheid van die angsthazendienstregeling is er dus niet. En van dat streven van ProRail om te komen tot nul verwijtbare storingen is dus nog nul komma niets te zien. Wissels gaan nog steeds kapot en seinen vallen uit. En ook de NS heeft de zaken nog lang niet op orde: de dubbeldekstreinen zijn gisteren in groten getale aan de kant gezet wegens kapotte airco’s. En dan zwijg ik nog maar even over het ontbreken van raapjes die door de conducteur kunnen worden geopend.

Onlangs werd een mooi Brits onderzoek naar verbetering van de betrouwbaarheid van het spoor gepubliceerd. De mooiste bevinding was deze: "Weather is an input to design, not an excuse for failure". Dat is nu een schot in de roos. Reizigersclub Voor Beter OV roept dat al jaren. Het spoor moet gewoon bestand zijn tegen het weer, zolang er niet een meter sneeuw ligt, het windkracht 11 is of het kwik daalt onder de min 30 of stijgt boven de plus 40.

Misschien dat staatssecretaris Mansveld en minister Dijsselbloem de NS-top en de ProRail-top maandag maar eens op het matje moeten roepen. Voor een in een donderpreek verpakte Engelse les: : "Weather is an input to design, not an excuse for failure".

Als je interesse hebt, stuur dan een column van jouw hand naar Zonnetje40. Of stuur een PM. Je krijgt z.s.m. een reactie.

Eindredactie FOK!columns