Dijsselbloem is een rare snijboon

In de rubriek Plat Haags nemen TheGrandWazoo, Driek Oplopers, Luc van Lier en harry64 het Nederlandse politieke landschap onder de loep Vandaag aandacht voor het meten met twee maten op en rond het Binnenhof.

We moesten met ons allen meer geld gaan uitgeven. Dát zou onze economie wel vlot trekken. Dat is de teneur van uitspraken van Mark Rutte en Jeroen Dijsselbloem. Ik hoor het Mark Rutte nog zeggen: “Koop die nieuwe auto.”

Twee journalisten hebben een prachtig onderzoek gedaan. Naar een belangrijke vraag. Een beetje zelfs De Vraag Der Vragen. Namelijk: in hoeverre trekken de heren zelf eigenlijk royaal de portemonnee? Niet dus.

We moesten eindelijk eens dat iets duurdere huis kopen, vond Mark. Zelf woont hij sinds jaar en dag in een zeer bescheiden bovenwoning in de Haagse Wijk Benoordenhout. De laatste keer dat Mark een hypotheek nam, was nog in de vorige eeuw. Voor een lullig dakkapelletje of iets in die geest. En we moesten een nieuwe auto, vond Mark. Enig uitzoekwerk bracht aan het licht dat Mark al sinds mensenheugenis rondrijdt in een oud barrel. Een Zweeds modelletje uit het jaar nul dat tegen de wegenbelastingvrije leeftijd aanzit.

Jeroen Dijsselbloem viel evenmin te koppelen aan prijzenswaardige uitgaven die een serieuze rol hadden kunnen spelen bij het er weer bovenop helpen van onze economie. Overigens slaat Jeroen volstrekte wartaal uit. We moeten dus meer geld uitgeven. Maar tegelijkertijd omarmt hij de stelling dat huizenkopers 20 procent van de waarde van hun nieuwe huis zelf moeten neertellen. Daarvoor moeten ze dus hard sparen. Dus we moeten uitgeven, maar tegelijkertijd ons geld oppotten om straks überhaupt een fatsoenlijke woning te kunnen kopen. Dat is raar. Erg raar.

Nu moet worden gezegd dat die Dijsselbloem sowieso aan een betreurenswaardig soort mentale schizofrenie lijdt. Hij is ook de grootaandeelhouder van de NS. Hij greep in toen de NS de stekker uit het treinencontract met AnsaldoBreda wilde trekken. Eérst wilde hij de financiële risico’s voor de NS goed in kaart gebracht zien. Niet heel erg onlogisch, vanuit zijn rol van grootaandeelhouder. Winstmaximalisatie en continuïteit van het bedrijf dienen voorop te staan. Echter, de NS leaset zijn treinen van een in Ierland gevestigde dochteronderneming. Dat scheelt een hoop belasting, en is dus in het belang van de financiële gezondheid en de winst van de NS. Daarover zegt Dijsselbloem dat hij er niet gelukkig mee is. Daarmee neemt hij dus een standpunt in dat strijdig is met het belang van de NS. Een standpunt dat zal zijn ingegeven door het feit dat Dijsselbloem ook minister van Financiën is, en dus liefst zo veel mogelijk belastingopbrengsten ziet binnenkomen. Dat kan best zijn, maar óf je bemoeit je niet met het bedrijf waarvan je aandeelhouder bent, óf je doet dat wel, maar kiest dan altijd voor het belang van het bedrijf.

De spagaten die Dijsselbloem nu maakt, grenzen aan het onfatsoenlijke. Zeggen dat we ons geld moeten laten rollen en tegelijkertijd dat zelf niet doen, en soms als aandeelhouder vechten voor het belang van je bedrijf en dat zelfde belang als dat zo uitkomt net zo makkelijk weer verkwanselen. Dijsselbloem is een rare snijboon die niets te zoeken heeft op een ministerspost.

Als je interesse hebt, stuur dan een column van jouw hand naar Zonnetje40. Of stuur een PM. Je krijgt z.s.m. een reactie.

Eindredactie FOK!columns