Cito-toets: A. Ja. B. Nee

Oefentoets  Begrijpend lezen Cito (groep 7 en 8)

Wetsvoorstel van staatssecretaris Dekker

De centrale eindtoets in het basisonderwijs is een hulpmiddel om de kwaliteit van scholen te kunnen beoordelen. Dat schrijft staatssecretaris Sander Dekker van OCW in een brief aan de Tweede Kamer. De brief van Dekker gaat over het wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs. Dit voorstel is bedoeld om het onderwijs op een hoger plan te tillen en het beste uit iedere leerling te halen. 'Daarbij gaat het natuurlijk niet alleen om taal en rekenen, maar ook om andere sociale, creatieve en technische vaardigheden en om kennis van geschiedenis en aardrijkskunde', aldus Dekker. Het wetsvoorstel staat mede in het teken van een goede inhoudelijke aansluiting van het primair op het voortgezet onderwijs. De staatssecretaris betrekt het wetsvoorstel tevens op het meten van de kwaliteit van individuele scholen. 'Natuurlijk is de kwaliteit van een school niet te vangen in één cijfer. Wel is het een indicatie van wat de school heeft bereikt met haar leerlingen en daarmee een adequaat vertrekpunt voor een publiek oordeel van de inspectie over de kwaliteit van de school. De inspectie kijkt vervolgens breder naar andere kwaliteitsaspecten van het onderwijs', aldus Dekker.

De schrijver van dit wetsvoorstel heeft als doel: zijn mening geven, anderen overhalen. We noemen zo'n tekst een argumentatieve tekst.

De schrijver geeft in zo'n tekst argumenten: hij vertelt waarom hij iets vindt.

Hij probeert anderen te overtuigen door te schrijven:

- De Citotoets is een hulpmiddel om de kwaliteit van scholen te kunnen beoordelen.

- Er moet een goede inhoudelijke aansluiting zijn van het primair onderwijs op het voortgezet onderwijs.

Opdracht: test je kennis over argumentatieve teksten!

1.Wat is je je leesdoel, als je een argumentatieve tekst leest?

A.Iets te weten komen.

B Iemands mening te weten komen.

C.Leren hoe je iets moet doen.

2. Wat is je leeshouding, als je een argumentatieve tekst leest?

A. Kritisch lezen: kijken of je het met de schrijver eens bent.

B. Aandachtig lezen, lange teksten nog eens lezen.

C. Nauwkeurig lezen, stap voor stap.

3. Welke van de drie volgende titels is van een argumentatieve tekst?

A. Hoe plak ik mijn lekke fietsband?

B. Waarom je voor dieren ook respect moet hebben.

C. Wat zijn dodo’s?

4. Wat is de mening van de schrijver van bovenstaande tekst?

A. De Citotoetsen zijn nooit verplicht geweest en dat moet ook zo blijven.

B. Citotoetsen zijn bedoeld om de leerling te volgen in zijn of haar ontwikkeling en om na de eindtoets van groep 8 een schoolrichting voor het kind te adviseren passend bij het ontwikkelingsniveau van de leerling.

C. De Citotoets is een hulpmiddel om de kwaliteit van scholen te kunnen beoordelen en om er voor te zorgen dat er een goede inhoudelijke aansluiting is van het primair onderwijs op het voortgezet onderwijs.

5. Wat wil staatssecretaris Dekker precies?

A. Dat de Cito-toetsen voor alle scholen verplicht worden.

B. Dat scholen beter hun best gaan doen om goede leskwaliteit te leveren.

C. Hij wil graag op tv komen en beroemd worden.

Goed zo! Je hebt nu het eerste deel van de toets gedaan. In dit eerste deel heb je geleerd wat een argumentatieve tekst is. Nu gaan we een stapje verder. Lees onderstaand stukje goed en beantwoord de vragen. Doe je best!

De Eindtoets Basisonderwijs van Cito (Citotoets of Cito-eindtoets) is een toets voor leerlingen in groep 8 van de basisschool. De Citotoets meet de kennis op het gebied van de Nederlandse taal, rekenen/wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie. Het onderdeel wereldoriëntatie is niet verplicht. Een school beslist over het gebruik van toetsen in het onderwijs, dus ook over de eindtoets. De school doet dit in overleg met de medezeggenschapsraad. Het toetsen is onderdeel van de onderwijsactiviteiten die in het schoolplan zijn beschreven. Iedere leerling moet daaraan meedoen. Veel schoolgidsen geven hier informatie over. U kunt als ouder dus niet van een school eisen dat uw kind niet mee hoeft te doen aan de eindtoets. U kunt immers ook niet afdwingen dat uw kind niet meedoet aan de taal- of rekenles. Wel kan het schoolbestuur op uw verzoek vrijstelling verlenen van het meedoen aan een onderwijsactiviteit, bijvoorbeeld aan een (eind)toets. De beslissing daarover ligt bij het schoolbestuur. Vrijstelling van de Cito-toets kan alleen als de school dit van te voren heeft vastgelegd. Ook de voorwaarden waarop vrijstelling mogelijk is moeten al vastliggen. Basisscholen zijn niet verplicht om de Citotoets af te nemen. Wel moet de school adviseren welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. De meeste scholen (85%) gebruiken daar de Cito-eindtoets bij. De Rijksoverheid wil een verplichte landelijke eindtoets voor alle leerlingen in het basisonderwijs invoeren. De uitslag van de Citotoets helpt bij het kiezen van een school voor voortgezet onderwijs. Bovendien kunnen basisscholen de toets gebruiken om hun schoolresultaten te vergelijken met die van andere scholen. De Inspectie van het Onderwijs gebruikt de uitslagen van de Citotoets en van de andere eindtoetsen om een oordeel te vormen over de kwaliteit van het onderwijs op basisscholen. De Inspectie kijkt naar de gemiddelde score van de school, niet naar individuele resultaten.

1. Waar heb je de Cito-eindtoets voor nodig?

A. De Cito-eindtoets meet de kennis op het gebied van de Nederlandse taal, rekenen/wiskunde, studievaardigheden en eventueel wereldoriëntatie.

B. De Cito-eindtoets leert de leerlingen vast kennismaken met examens, zodat ze op de middelbare school niet meer zo hoeven te stressen.

C. De Cito-eindtoets laat zien of scholen hun werk wel serieus nemen.

2. Mogen ouders een Cito-toets weigeren?

A.Ja, natuurlijk! Het is hún kind en daar zijn zij de baas over.

B. Nee, een school beslist over het gebruik van toetsen in het onderwijs, dus een toets is een onderdeel van onderwijsactiviteiten.

C. Alleen, als het kind echt heel erg gestrest is.

Nu heb je deel 2 van de toets klaar. Je mag even pauze nemen. Ga wat water drinken en hol even een paar rondjes over het schoolplein! Dat is goed om je straks weer te concentreren. Je mag niet met de andere leerlingen over de toets praten. Straks kan je weer verder met deel 3.

Zo. Weer energie genoeg voor het volgende deel? Lees onderstaande tekst goed door en denk goed na voor je een antwoord aankruist! Succes!

De Cito-toets legt enorme druk op kinderen en hun ouders. Het is voorstelbaar dat vaders en moeders niet willen dat hun kind deze toets maakt. Dat zegt onderwijsadviseur Jan Geerts, voormalig directeur van de Wessels Boerschool in Dalen. Geerts reageert hiermee op de actie van ouders in Beilen die weigerden dat hun twee zonen in februari de Cito-toets maakten. De ouders willen het niet, omdat de Cito te veel stress veroorzaakt, de toets maar een momentopname is en omdat de Onderwijsinspectie de uitslag ten onrechte gebruikt om de kwaliteit van scholen te meten.

Geerts is het daar helemaal mee eens en vindt de Cito-toets "volledig overbodig". Alle scholen hebben het leerlingvolgsysteem waarbij de vorderingen van leerlingen jaarlijks in de gaten worden gehouden, zegt hij. Als scholen deze resultaten voor een schooladvies gebruiken, hebben ze de Cito-Eindtoets helemaal niet nodig. Diverse scholen gebruiken dat systeem al, bijvoorbeeld via de zogeheten Plaatsingswijzer, en zijn er zeer tevreden over.

Op donderdag 21 maart vindt in de Tweede Kamer een discussie plaats of er een verplichte eindtoets voor alle scholen moet komen. Deze toets wordt dan in de tweede helft van april afgenomen. Het moet dienen als eventuele correctie van het schooladvies en als meetinstrument voor de Onderwijsinspectie om de kwaliteit van scholen te meten. Er is veel weerstand tegen dit voorstel.

1. Hoe komt het, dat de Cito-toets een druk legt op ouders en kinderen?

A. Omdat er heel veel vanaf hangt. De uitslag van de Cito-toets bepaalt mede naar welke vorm van vervolgonderwijs de leerling zal gaan.

B. Ouders laten zich gek maken door oefenprogramma’s die er tegenwoordig zijn op het internet, terwijl de Cito-toets gewoon een meting is van wat de leerling al kan en weet.

C. Kinderen krijgen natuurlijk een pak slaag als ze een lage Cito-score halen!

2. Waarom is onderwijsadviseur Jan Geerts tegen de Cito-toets?

A. Omdat het alleen maar een momentopname is en de leerkrachten de vorderingen van de leerlingen al die jaren al hebben bijgehouden in het leerlingvolgsysteem, wat de toets overbodig maakt.

B. Hij heeft zelf examenvrees.

C. Zijn eigen kinderen moesten meteen naar praktijkonderwijs nadat de uitslag van de Cito-toets bekend was.

Dit was de toets. Makkie toch? Onderstaande tekst en vragen worden NIET meegenomen in het eindresultaat. Deze vragen zijn bedoeld om je een eigen mening te leren vormen. Om deze vragen te beantwoorden moet je alle teksten van de toets nog even goed doorlezen. Het gaat dus niet alleen om onderstaande tekst, maar om het geheel. Kom op, nog even doorbijten, doe je best!

De prestaties van basisscholen bij de Citotoets worden voorlopig toch niet openbaar. Veel scholen hebben bezwaar gemaakt tegen het besluit van staatssecretaris Dekker om alle gegevens te publiceren. Hij wacht nu eerst een uitspraak van de rechter af over die bezwaren. De Algemene Vereniging Schoolleiders deed in een open brief een dringende oproep aan de Tweede Kamer om het wetsvoorstel van Dekker te verwerpen. De schoolleiders zijn bijvoorbeeld bang dat de Cito-toets een nog belangrijkere rol gaat spelen en dat scholen kinderen op basis van een slechte score niet willen toelaten.

1. Vind jij het terecht dat er bezwaar gemaakt wordt tegen het wetsvoorstel van staatssecretaris Dekker?

A. Nee. Het is belangrijk dat iedereen weet hoe scholen er voor staan.

B. Ja! Lekker makkelijk: de Cito-toets was bedoeld om het niveau van leerlingen te bepalen en een goed schooladvies te geven, nu lijkt het alsof het alleen nog maar handig is voor de inspectie en dat zij meeliften op de eigenlijke bedoeling van de Cito-toets!

C. Weet ik niet. Ik ga hierna toch een praktijkopleiding volgen.

2. Hebben ouders gelijk, als ze vinden dat er te veel druk wordt uitgeoefend op hun kinderen?

A. Nee. Die ouders hebben vast zelf niet doorgeleerd. Immers: gedurende de acht jaar op de basisschool worden er toch twee keer per jaar door middel van toetsmomenten de resultaten vastgelegd? Dan zouden ze ook tegen rapporten moeten zijn en niet hun kind met hun rapport naar oma sturen om om geld te vragen!

B. Ja. Kinderen zouden op zo’n jonge leeftijd nog niet gebukt moeten hoeven gaan onder stress.

C. Weet ik niet. Ik ga hierna toch een praktijkopleiding volgen.

3.Wat is het gevolg voor scholen, als het wetsvoorstel van staatssecretaris Dekker aangenomen wordt?

A. Positief: scholen zullen meer hun best doen om kwaliteit te bieden, dus het komt het onderwijs alleen maar ten goede.

B. Negatief: leerkrachten zullen onder grote druk komen te staan. Ze zullen hun leerlingen moeten opzwepen tot grotere prestaties en er zal haast geen tijd meer zijn voor leuke activiteiten. School zal alleen maar schoolser worden.

C. Weet ik niet. Ik ga hierna toch een praktijkopleiding volgen.

Dankjewel voor deelname aan de toets! De resultaten zullen binnenkort op internet verschijnen! Of niet… Want daar is het laatste woord nog niet over gezegd.