NS-app wekt veel weerstand op

Sinds vandaag kunnen reizigers op de IJssellijn - tussen Zwolle en Roosendaal - op hun smartphone precies zien in welk gedeelte van de trein er nog voldoende zitplaatsen zijn. Middels een ingenieus systeem van 280 infraroodsensoren houdt de NS in de gaten waar het druk is in de trein, waar de stiltecoupés zich bevinden, hoeveel mensen er in- en uitstappen en waar de ingang voor fietsen of rolstoelen zijn.

De vandaag vernieuwde app NS Reisplanner Xtra is niet bij iedereen in goede aarde gevallen.

Zo heeft reizigersvereniging Rover bij monde van Sanne van Galen laten weten absoluut niet blij te zijn met de app. Volgens haar wil de NS met dit systeem alleen maar aantonen dat er altijd nog wel een plekje te vinden is ergens in een coupé om op die manier te besparen op de inzet van extra materieel. "Wanneer de NS immers aan kan tonen dat er nog lege plaatsen in de voorste coupé zijn, is de trein op papier nog niet vol, terwijl er verderop in de trein tientallen mensen moeten staan. Ze steken hun kop in het zand."

Ouderendbond ANBO vreest dat vooral ouderen de dupe zullen worden. "Veel ouderen hebben geen smartphone. Dat zijn nou juist de mensen die een zitplaats goed kunnen gebruiken", zegt hij teleurgesteld tegen omroep MAX.

Gonny van der Zwaag van de iPhoneclub is op haar beurt bang dat mensen in hordes achter eigenaren van een iPhone aan zullen lopen op het perron. "Dat is totaal ongewenst. Mensen met een iPhone hebben meestal hun witte oordopjes in. Die willen doorgaans niet gestoord worden met vragen van niet-iPhone-bezitters. Nee, daar heeft de NS niet goed over nagedacht."

Een conducteurs staaft de mening van Gonny: "We zien regelmatig dat mensen met een iPhone vaker aangeschoten worden voor reisinformatie dan wijzelf. Onze apparatuur is gewoon niet meer van deze tijd. Wat blijft er dan nog voor ons over?"

Een reiziger die wij spraken in de onlangs vernieuwde stationshal op Utrecht Centraal reageerde laconiek: "Het maakt mij niet uit in welk gedeelte van het sardineblikje ik moet staan."

"Kioskeigenaren langs de route zijn ziedend: "Wij hebben er juist baat bij als mensen de trein niet meer in kunnen stappen en achterblijven op het perron. Dáár moeten wij het van hebben. We lopen op deze manier jaarlijks duizenden euro's aan koffie-inkomsten mis."

Een treindienstleider - die liever anoniem wil blijven - vindt het maar gedoe: "Er gaan al genoeg geruchten over dat we te beroerd zijn om meer materieel in te zetten. Dat is gewoon te veel werk. We willen tussendoor ook nog rustig een kop koffie kunnen drinken."

Het stakend onderhoudspersoneel heeft onmiddellijk na bekendmaking van het nieuws zijn eisen bijgesteld. Ze hebben een iPhone 5 toegevoegd aan de secundaire arbeidsvoorwaarden.


De NS zal na drie maanden de resultaten van de proef evalueren en bekijkt dan of het systeem landelijk kan worden ingezet. Er hangt volgens de NS veel af van de evaluatie, want echt goedkoop is het systeem niet. De proef kost de NS een kleine 2 miljoen euro.


Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV vindt het onbegrijpelijk dat de NS haar geld in dit soort nutteloze zaken steekt. "Er zit een vertraging van twee minuten in het systeem dat meet of er nog een plek vrij is. Dus die app heeft totaal geen zin. Binnen die twee minuten zijn alle plaatsen al lang weer bezet. De NS had het geld beter kunnen investeren in een goede treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel."

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen was niet bereikbaar voor commentaar. Volgens haar plaatsvervanger zat ze 'niet op haar plaats'...