Fuck you, Facebook

Vorige week verscheen ineens een vrouwenkont in een leren string op de Facebookpagina van een vriend. Ik vond het wat vreemd, maar ja, hij had het toch echt zelf geliked, dus klikte ik op de link. Die bracht mij naar YouTube, waar een Marokkaans-Duits rappertje zonder talent stoer stond te playbacken met een schommelkonterig wijf om zich heen. Dat maakte het nog vreemder, want hoewel ik die vriend ervoor aanzie dat hij in een gekke bui best idiote Duitse nummers kan luisteren, vind ik hem geen type om een blote reet op zijn Facebook te plaatsen om een totaal kansloos gastje te promoten. En al helemaal niet omdat deze vriend zijn Facebook vooral gebruikt om zakelijk zichtbaar te zijn.

Facebook staat sinds enige tijd de verkoop van likes toe. Iedere idioot kan sinds enkele maanden een pakketje met likes kopen om een product of pagina te promoten. De voordelen ziet iedere marketeer wel: de betrouwbaarheid van het merk stijgt als vrienden een pagina leuk vinden, waardoor de kans groter is dat die vrienden ook op like durven te klikken. Wat deze, deze en deze oplichters van websites de ondernemer aanbieden, is een garantie van 100% échte Facebookgebruikers. Maar geen enkele van deze websites vermeldt hoe zij aan die echte profielen komen. Welnu: die worden zonder melding bij jou op je pagina tussen je likes vermeld. En no way dat je daar nog van afkomt: je kan immers geen pagina unliken als je die niet eerst zelf hebt geliked.

Het is erg opvallend dat Facebook juist altijd beweert dat het bedrijf wel voor advertenties is, maar zeker niet ten koste van jou, de gebruiker. Een quote: “Facebook is gemaakt om jou te helpen dingen te delen en contact te maken met personen in je leven. Als je niet het gevoel hebt controle te hebben over wie kan zien wat je deelt, zal je Facebook zeker niet meer zoveel gebruiken en zal je minder dingen met je vrienden delen.” Leuke visie, Facebook. Zo voelt het inderdaad! Maar in werkelijkheid is het dus lekker wel mogelijk om likes te kopen van echte mensen, die zelf geen toestemming hebben gegeven om iets met hun mening te doen. 

Deze inbreuk op de privacy is bijzonder vreemd. In China, Rusland en andere communistische culturen is het al lang bekend dat je voorzichtig moet zijn met wat je zegt en vindt. Praat minder over wat je denkt, en meer over wat je zou moeten denken: dat is de manier om jezelf, familie en vrienden veilig te houden. In de westerse wereld heerst het idee dat je alles zou moeten kunnen zeggen en denken. Zou nu toch eindelijk het statement “alles is te koop” het winnen van "de eigen mening"? Is de situatie op Facebook slechts het begin, waarvan je een mening opgelegd krijgt waar anderen voor hebben betaald en waar jij niets aan kan veranderen? Steek deze mening dan maar in je reet, Facebook.

De vriend die de stringkont onder zijn likes toegevoegd kreeg, heeft inmiddels actie ondernomen. Het eerste vriendelijke dreigmailtje heeft niets opgeleverd. Het tweede mailtje (“FUCK YOU FACEBOOK WITH YOUR BOUGHT LIKES”) was ook niet zo succesvol. Het volspammen van de pagina van het mislukte artiestje die de likes voor zijn armzalige YouTube-filmpje heeft gekocht, leek wel succesvol te zijn. Het heeft in ieder geval tot actie van Facebook geleid. Inmiddels zijn de echte en gekochte likes van deze vriend nergens meer zichtbaar; ook niet voor hemzelf. Maar dit is geen echte oplossing.

Wat wel helpt, is als gebruikers massaal protesteren tegen deze praktijken. Facebook draait immers op zijn leden. Ik roep hierbij iedereen op om iedere valse like waarmee een bedrijf jouw stem heeft gekocht, helemaal af te branden. Figuurlijk dan, via social media. Gebruik alle woorden en acties waarmee je een ban riskeert en spread the word. Laat je niet op de kop zitten, want niemand smeert jou een ongewenste mening aan. Wie stemmen koopt over de rug van de gewone Facebookgebruiker, verdient het om door de modder te gaan en doodgeneukt te worden door een groot roze varken. En fuck you, Facebook, voor het toelaten van die gekochte likes.

Dus… Overstappen is ook een optie. Zou Pheed het beter kunnen doen?