Pre-orders, Tim Schafer-style

Bijna iedereen bestelt wel eens een game bij een winkel voordat deze daadwerkelijk te koop is. Deze vorm van bestellen heet in de volksmond een 'pre-order' en is vrij gebruikelijk geworden in de gamesindustrie. Dankzij Tim Schafer en zijn Double Fine-studio lijkt er echter een nieuwe vorm geboren te zijn.

Via Kickstarter hebben ze namelijk een actie op touw gezet waarin ze in drie weken tijd $400.000 wilden ophalen voor het maken van een game. $300.000 voor de game en $100.000 voor het maken van een documentaire over het hele proces. Met dit redelijk kleine bedrag (budgetten liggen voor heel veel games in de miljoenen) zouden de adventurefans een leuke old skool-game krijgen en Tim kon met zijn vriendjes doen wat ze leuk vinden: games maken.

Wat niemand had kunnen voorzien is nu gebeurd. De teller staat inmiddels op zo'n $1,4 miljoen en dat in twee dagen tijd. De game gaat er dus komen en iedereen die meer dan $15,- heeft gedoneerd krijgt de game via Steam geleverd. Een koopje natuurlijk en zonder publisher waardoor Double Fine meer vrijheid heeft (geen online pass-gezever hoera!).

De grote vraag is nu waar dit gaat eindigen. Er zijn talloze games en/of genres te noemen die gamers graag zouden willen zien maar vaak niet gemaakt worden omdat de financiële risico's zo groot zijn. Denk eens aan de talloze SEGA-fans die Shenmue 3 willen spelen? SEGA gaat die game nooit uit zichzelf maken omdat de eerste twee delen zo'n vijftig miljoen dollar kostten om te maken, de opbrengst was vele malen lager waardoor SEGA moest toeleggen op beide games. Wat nou als al die Shenmue-fans vooraf al (een deel van) dat bedrag ophoesten? Dan hoeft SEGA zich niet meer druk te maken over financiële risico's. 

Een ander voorbeeld kunnen Japanse games zijn die niet in het Westen uitkomen omdat lokalisatiekosten vaak te hoog zijn voor de geschatte afzetmarkt. Vooral RPG's hebben hier last van en zijn vaak afhankelijk van vertalingen door fans. Mother 3 voor GameBoy Advance is hier een goed voorbeeld van. Nintendo weigert de game te vertalen, maar wat als de fans dat bekostigen?

De grote publishers als Activision en EA zijn misschien niet zo heel blij als dit fenomeen gaat inburgeren, maar het zou zomaar vaker gedaan kunnen worden. De eerste stemmen voor een top down isometrische RPG door Obsidian verspreiden zich al over Twitter. Planescape Torment 2 anyone?

Persoonlijk zou ik heel graag een nieuwe Super Mario RPG van Square Enix en Nintendo willen zien. Of de eerdergenoemde Mother 3 in het Engels, met een officiële vertaling. Anders kunnen ze misschien Treasure Hunter G eindelijk eens gaan uitgeven in het Wweesten. Een vervolg op Eternal Darkness lijkt me erg tof, en eigenlijk wil ik ook wel weer een echte platformgame van Rare. Dus developers, shut up and take my money!