All too easy

Ik hou van uitdagende games, games die mijn reflexen testen en mijn hersenpan laten kraken. Dergelijke games komen helaas steeds minder voor, vooral wanneer je kijkt naar de bigbudget games die gevoelsmatig gemakkelijk worden gehouden om zo maar bij de grote meute in de smaak te vallen.
Dark Souls

Er leek echter een sprankje hoop. Dark Souls zou je kwellen, tot het uiterste drijven, ervoor zorgen dat je huilend bij je moeder op schoot kruipt... althans als je de reviews mag geloven. Ik heb de reviews van de meest gangbare gamewebsites en magazines doorgenomen. Sommige lieten het lijken alsof je kansloos bent tegen alles wat je tegenkomt en de eerste kerker zou je al tot waanzin drijven. De reviewers waren het er over eens, dit was het moeilijkste spel van deze generatie. Die moest ik dus hebben! Inmiddels staat er zo'n 40 uur op de teller en ik kan maar één ding concluderen, de moeilijkheidsgraad is teleurstellend. Als dit het moeilijkste is dat deze generatie te bieden heeft dan denk ik dat ik games de volgende generatie met mijn ogen dicht ga spelen.

Dit roept de vraag bij mij op; zijn de jongere gamers niets gewend of de 'oudere' rotten het gamen verleerd? Je gaat inderdaad wel eens dood in het spel, al valt dat reuze mee in vergelijking met wat de reviews beweren, maar dat maakt het spel nog niet overdreven moeilijk. De reden waarom veel gamers janken dat het moeilijk is, komt waarschijnlijk omdat je niet als een soort Rambo (misschien is Conan een betere naam hier) door het spel heen kunt raggen zoals in al die simpele FPS van tegenwoordig. Neem je echter even de tijd de aanvalspatronen van de vijanden te leren dan is Dark Souls, net als ondere andere Ninja Gaiden Sigma, verre van moeilijk. Sterker nog, de meeste vijanden zijn ronduit achterlijk en hebben vaak een doodpunt (een plek waar ze niet voorbij lopen of een object waar ze achter blijven steken) van waaruit je ze gemakkelijk doodt.

Een mooi voorbeeld zijn de twee Hydra's die in de game zitten. Een indrukwekkende vertoning, maar niet meer dan dat. Ga simpelweg dichtbij staan, ontwijk de aanvallen en je kunt de koppen er zo afhakken. Ander voorbeeld is een monsterlijke draak die hangend aan een rotswand de weg blokkeert naar een gebied dat is bedoeld voor een later stadium in de game. Het gedrocht kotst telkens de vloer onder met gif en met lage stats en armor ben je als je dichtbij komt zo dood. Heb je echter met je level 10 personage een boog, genoeg pijlen en wat geduld dan kun je hem probleemloos vanaf veilig afstand uit de weg ruimen voor wat leuke punten en items. En zo zijn er tal van 'moeilijke' vijanden die met een beetje slimme benadering geen enkel probleem opleveren. Zelfs de meeste eindbazen zijn simpel, meestal heb je één of twee keer nodig om het patroon te ontdekken en daarna heb je ze vaak zo te pakken.
Dark Souls

Laat ik voorop stellen dat dit niet echt kritiek op het spel zelf is. Ik vind het een topgame en prima zoals het is en in bijna alle spellen zijn dergelijke trucjes te vinden. Maar ik vind het vreemd dat het wordt weggezet als zo onmogelijk moeilijk, terwijl het bijvoorbeeld niets moeilijker is dan Uncharted 3, waar ik ook regelmatig dood ging omdat ik niet goed op de vijanden lette of te onvoorzichtig te werk ging. Enige verschil is dat je in Dark Souls een stukje opnieuw moet spelen terwijl je bij de meeste games meteen begint op de plek waar je 'dood' ging. En Dark Souls straft je voor je falen door het verliezen van je behaalde souls (vergelijkbaar met experience points).

Waarschijnlijk is het deze afstraffing die speler het meest raakt. Gamers zijn gewend aan oneindig doorspelen zonder dat een fout werkelijk wordt bestraft, dat dingen worden voorgekauwd, dat je aanwijzingen krijgt bij moeilijke stukken en dat het spel je handje vasthoudt zodat je geen foutjes maakt. Als er dan een game verschijnt, die niets meer is dan werkelijk een game en je zonder pardon in het diepe gooit en je bent aangewezen op je eigen skills, dan wordt deze meteen bestempeld als onmogelijk.

Ik ga niet beweren dat games vroeger beter waren, maar moeilijker waren ze ongetwijfeld. Voor iedereen die Dark Souls, Ninja Gaiden Sigma of Devil May Cry moeilijk vindt, speel eens wat spellen van voor het PlayStation 2-tijdperk en leer echt gamen!