MediaMangel: Beau en Beatrix

Iedere dinsdagavond bespreekt Luc van Lier een hoogte- of dieptepunt van het Nederlandse medialandschap. Vandaag allebei. Dieptepunt Beau en hoogtepunt Beatrix.

Potsierlijk. Beau van Erven Dorens. Een nieuwjaarsconference die bijna nog slechter was dan de nieuwjaarsconference van Seth Gaikema, die ik een paar jaar geleden zag. Het geeft niets, als je iets niet kunt. Maar doe dat dan ook niet. Overigens zag ik ook een lichtpuntje. Tijdens de voorstelling toch wat zelfspot. Beau nam Johan Derksen op de hak omdat je jezelf nooit moet verkopen voor een reclamespotje. Vervolgens verscheen een plaatje van Beau die in zijn onderbroek reclame maakte voor een of andere telecomfirma. Geestig wel. Maar wat echt te potsierlijk voor woorden was, was dat na afloop van de conference de camera mee mocht richting kleedkamer. Waar Beau een potje zat te janken omdat het zo geweldig was geweest. Geweldig? Mij is het een raadsel, hoe Beau daarbij komt. In de zaal zat men ook te huilen. Van ellende. Naar verluidt kregen mensen zelfs geld om in die zaal te gaan zitten, en werd het ze onmogelijk gemaakt, de voorstelling tussentijds te laten voor wat die was. En nu jammert Beau dat hij zo'n nare smaak heeft overgehouden aan het vernietigende commentaar dat over hem is uitgestort. Graag gedaan!

Gelukkig viel er dezer dagen ook moois te bewonderen op de Nederlandse buis. ‘Beatrix, Oranje onder vuur' Prachtig gemaakt historisch drama, waarvan maandag het eerste deel werd uitgezonden. Vanaf de eerste minuut aangrijpend. Erg mooi gefilmd. Met Bernard als onvervalste hufter, Beatrix als een manipulatieve moeder die in de jaren-60 nogal last had van opspelende hormonen. Een totaal ontredderde, knaldemente Juliana. Terwijl Juliana in de jaren-60 uitblonk in een heldere visie en dito uitdrukkingsvaardigheid. "Luns is een katholiek die bij de NSB zat." Pats. Of ze dat werkelijk gezegd heeft? Vast niet. Of Beatrix er werkelijk een Delftse minnaar op nahield voordat ze Claus tegen het lijf liep? Geen idee. Kijken naar de gedramatiseerde geschiedenisvertelling vereist wel een behoorlijke kennis van onze recente geschiedenis. Plezierig is, dat bij alle flashbacks het jaartal wordt vermeld.

Mooi om te zien hoe Beatrix zich net zo hardhandig bemoeit met de partnerkeuze van haar troonopvolger als hoe Bernard een van Beatrix' geliefden met een jachtgeweer de paleistuin uit joeg. De hautaine wijze waarop Beatrix Den Uyl en Lubbers de deur wijst nadat bekend is geworden, dat haar vader tot het bot corrupt was. Een schitterende sfeertekening. Ik buig diep. Voor de VPRO, die de komende maandagen nog drie delen uitzendt van deze serie. Absolute aanrader.