Arie Boomsma: fopchristen en nephomo

 Arie Boomsma is een van de bekende Nederlanders die in een reclamespotje speelt dat door het programma Radar genomineerd is voor de Loden Leeuw 2011, de prijs die ieder jaar wordt uitgereikt aan de irritantste bekende Nederlander in een reclame. Ik kan me wel vinden in deze nominatie.

Op het moment dat je een bekende Nederlander sympathiek vindt, dan zal je ook snel de commercial leuk vinden waaraan de BN'er meedoet. Johan Derksen is ook genomineerd, maar ik vind hem buiten de commercials om óók al een van de irritantste BN'ers. Wat een zelfingenomen eigenwijs figuur is dat, zeg! Met die stomme hangsnor. Een viezig zeventiger jaren mannetje. En dat eeuwige wijsvingertje van hem. Dus al speelt hij de hoofdrol in een fantastisch vormgegeven reclame, zodra ik zijn kop zie, moet ik al spontaan braken.

Zo ook met Tineke Schouten, die in 2010 genomineerd werd voor de Loden Leeuw. Ik zou nooit van mijn levensdagen naar een voorstelling van haar gaan, sowieso al, omdat haar stem op mij het effect heeft van een krijtje op een schoolbord. Dus al die C1000 reclames zijn voor mij meestal het sein om maar even te gaan plassen of nog een kopje koffie in te schenken. In 2010 ‘won' zij uiteindelijk niet, maar viel Arie Koomen in de prijzen met die irritante reclame over de Media Markt. Terwijl ik die Arie Koomen voor die tijd nog niet eens zo'n héél erg grote eikel vond. De Media Markt commercial heeft daar verandering in gebracht.

Natuurlijk spelen ze bij het maken van commercials in op de persoonlijkheid van de BN'er. Dat is op zich natuurlijk wel grappig bedacht. Tineke Schouten is zelf bijna een wandelend typetje, dus mag zij typetjes doen. Johan Derksen is in het dagelijks leven een irritante lul die een ieder zijn mening wil opdringen met de vasthoudendheid van een terriër, dus in zijn commercial krijgen wij als burgers van Nederland te horen, dat we stom bezig zijn als we niet overstappen op de Nederlandse Energie Maatschappij. Derksen probeert in het filmpje over te komen als een energie-expert, maar ook die rol zijn we wel van hem gewend; hij doet ook al jaren zijn uiterste best om over te komen als een voetbalexpert.

De reclame van Delta Lloyd, met Robert Kranenborg, de kok die bekend is geworden door programma's als Over de kook en Topchef, vind ik dan wél weer leuk. Ook hij mocht gewoon zichzelf spelen, dus hij keurt het eten dat zijn moeder hem voorzet. Mopperdemopper, en aan het eind van het verhaal wil hij niet eten wat de pot schaft, maar kiest hij verongelijkt voor een boterham met vlokken. Ik kan daar de humor wel van inzien, maar die man ken ik verder ook eigenlijk niet. Voor zover wij de BN'ers dan echt kennen. Dus die nominatie had voor mij niet gehoeven.

In 2009 viel Frans Bauer in de prijzen. Ook hij speelde gewoon zichzelf. Een uiterst aardige, maar o zo domme man. En soms erg irritant, zoals in die reclamespot.

Maar nu die Arie Boomsma. Vroeger vond ik hem best een sympathieke vent. Vriendelijk, zachtaardig, maar vooral iemand die het geloof voor veel mensen laagdrempelig maakte. Of nee, niet het geloof, maar wel de mensen die geloven. Vaak hebben niet-christenen een vreemd beeld van christenen. Alsof ze allemaal wereldvreemd zijn en niet weten wat er in de wereld te koop is. Net zoals bij zo veel groepen worden de extremen vaak belicht in de media. Ik vond Arie wel een verademing, gewoon een leuke, vlotte man en niet een of andere nerd die met een nietsontziende tunnelvisie mensen probeerde te bekeren. Wel durfde hij voor zijn geloof op te komen, voor zijn normen en waarden. Bijvoorbeeld waar het seks betreft: hij was er van overtuigd, dat seks bestemd was voor in het huwelijk, en daarom was hij nog maagd. Zijn toenmalige vriendin en hij waren immers nog niet getrouwd. En wat men er ook van vond, hij bleef staan voor zijn normen en waarden. Daar mag je best respect voor hebben.

Boomsma presenteerde voor de EO een aantal programma's. Een paar jaar ging dit goed. Maar binnen de EO ontstond een schisma, waar het ging om de progressieve en de conservatieve vleugel. Bovendien verscheen Arie in het blad L'Homo, een eenmalig verschenen tijdschrift gemaakt door het magazine LINDA. Arie werd voor drie maanden geschorst en toonde hier begrip voor. Geruchten over zijn vermeend homo-zijn werden alleen maar sterker. Waarom zou je anders in zo'n blad willen poseren, en dan ook nog eens schaars gekleed, wetend, dat mannen zouden kicken op je lichaam? Uiteindelijk kwam het tot een breuk tussen de EO en Arie.

Wat mij ergert, is dat Arie zich steeds meer gedistantieerd heeft van het geloof, maar daar dan wel mee koketteert in zo'n commercial. Dat hij hardnekkig volhoudt geen homo te zijn, maar wel in zo'n blad gaat staan. Wat wil je nou eigenlijk, Arie? Als ik een bekende Nederlander zou zijn, en gevraagd zou worden voor een commercial, dan zou ik dat niet doen, laat ik dat voorop stellen. Onwillekeurig denk ik toch altijd: Zo, het gaat zeker niet zo lekker, geldgebrek? Anders doe je toch niet mee aan zoiets? Hoe wanhopig moet je zijn? Maar goed, stél dat ik een bekende Nederlander was, en ik had ook nog eens geld nodig om mijn tweede huis in Spanje te kunnen blijven bekostigen, mijn kinderen te laten studeren en mijn interieurverzorgster te kunnen betalen, dan zou ik toch wel een commercial willen waarbij mijn kwaliteiten uit de verf zouden komen. Zoals Tineke Schouten, ik vind het een irritant mens, maar ze kan wél goed typetjes neerzetten. En wat kan Arie Boomsma? Niks. Niet acteren, niet presenteren, hij gooit zijn uiterlijk en zijn geloof in de strijd.
Bij deze nomineer ik Arie Boomsma voor de Loden Leeuw. Een fopchristen en een nephomo. Nee, ik geloof niet meer in jou, Arie Boomsma!

www.trosradar.nl/lodenleeuw