Ggkalik uhlik

Ggkalik uhlik, ggkalik uhlik, ggkalik uhlik, ggkalik uhlik. De laatste weken hoor ik dit geluid zeker meer dan tien keer per dag. Het Geluid, van Q-Music. Inmiddels is het al meer dan 60.000 euro waard, maar weet ik nog steeds niet wat het is. Ondanks vier tips. Ik heb wel een theorie, maar vind die zelf eigenlijk nog te ver gezocht; ik wacht nog wel even op de vijfde tip voordat ik ga sms’en. Daar zal de radiozender blij mee zijn.

Want zo werkt het natuurlijk wel. Het geluid is altijd iets waar iedereen veel associaties bij heeft. Zoals nu, met een soort dubbele ‘klik’ erin. Er zijn zo veel dingen die een klikkend geluid maken, dat je niet weet in welke richting je het moet zoeken. En dat blijkt ook uit een paar recent gegeven antwoorden. Het inklikken van de pootjes onder een toetsenbord, het vastklikken van een verfroller op de houder, het doorladen van een vuurwapen. Allemaal een klikkend geluid, maar niet hét geluid. En iedereen blijft maar sms’en.

Eigenlijk is het een heel vuil spelletje. Want al weet je het antwoord al vanaf het eerste moment dat ze het geluid op de radio lieten horen, dan nog is de kans groot dat je niet gaat winnen. Om mee te doen moet je namelijk je naam sms’en naar Q-music, en dan maar hopen dat je wordt teruggebeld. Hoe groot is de kans dat je het goede antwoord hebt, én dat ze jou terugbellen? Klein, heel klein. Maar behalve een vuil spelletje is het ook gewoon een leuk spelletje. En dus blijft iedereen sms’en.

Toch ga ik pas sms’en als ik het geluid zo goed als zeker denk te weten. De kans is groot dat ik dan al te laat ben, maar dromen mag natuurlijk altijd. Mijn idee op dit moment: het vastklikken van een iPod op een docking station. Dat past namelijk bij drie van de vier tips. Tip 1, “Dit geluid wordt harder”, spreekt voor zich: je kunt je muziek op zo’n station afspelen, dus dan wordt het geluid harder. Tip 2, het nummer Back To Black van Amy Winehouse, kan ik nog niet verklaren. De tip zal achteraf wel net zo helder klinken als Amy in haar laatste dagen.

Tip 3, een condoom, is wat lastiger toe te passen op mijn idee. Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik bij deze tip echt naar een verklaring heb gezocht om het te laten passen bij mijn idee. Een condoom is een soort rubberen hoesje, en voor de iPod zijn ook rubberen hoesje te verkrijgen. Goed, hoe vergezocht is dat? Tip 4, “Think different”, stuurde mij in de richting van de iPod. Immers, “Think different” was de slogan van een beroemde reclamecampagne van Apple.

Een score van 3 uit 4 dus, wat betreft de tips. Maar ik ben niet overtuigd van mezelf. De theorie van de tips is denk ik wel aardig, maar de dubbele klik in het geluid past niet echt bij mijn idee. En dus ga ik niet sms’en en wacht ik op de volgende tip. Ik wil gewoon weten wat “Ggkalik uhlik” is, en dus blijf ik luisteren. En ik zal vast niet de enige zijn. Q-music is in haar opzet geslaagd.